• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

TripBarometer: Trends van reizigers en motieven om op reis te gaan [infographic]

31 oktober 2016 door Lobke Elbers

De TripBarometer van TripAdvisor is weer gepubliceerd. En wat blijkt? Mannen besteden minder tijd aan het boeken van reizen dan vrouwen. Jongere reizigers hebben de neiging om hun reisplannen later te beginnen. En 59% van de reizigers begint met het uitzoeken van hun volgende reis tussen één en drie maanden voor vertrek.

Samen met het onafhankelijke onderzoeksbureau Ipsos, vroegen zij 36.000 reizigers hoe ze hun vakantie plannen en boeken. Er zijn nieuwe persona’s ontdekt en trends die hierbij horen.

Boekingsperiode

Jonge mensen boeken later, vooral de 18 tot 34 jarigen stellen graag uit (soms wel tot 1 week voor vertrek). Reizigers van 55 jaar en ouder boeken liever ver van tevoren, zo’n zes maanden. Echter doen zij hun onderzoek wel efficiënter, gemiddeld 2 dagen duurt het voordat ze dan iets boeken. Mannen doen hun onderzoek ook sneller en boeken zonder te lang stil te staan. Een kwart van de mannen spendeert een tot twee dagen aan onderzoek, terwijl zo’n 14% van de vrouwen het onderzoek uitsmeert over het tijdsbestek van een maand.

tripbarometer

Hoe langer mensen weggaan, hoe eerder zij beginnen met oriënteren op hun volgende trip.

tripbarometer-2

Bestemmingsbepaling en path to purchase

De meeste trips zijn gebaseerd op een bestemming. Zo’n 74% van de reizigers begint het onderzoek met research naar bestemmingen en kiezen op basis daarvan hun reis en vullen dit verder in. Deze reizigers zijn geneigd om de cultuur te willen ervaren en boeken vaak langere trips met duurdere tickets.

tripbarometer-3

Reizigers die niet beginnen met de bestemmingen, geven prioriteit aan het zoeken van vluchten, zoeken naar een accommodatie of zijn zo gehecht aan zekerheid dat ze gewoon eenvoudig zijn afgereisd naar hun bestemming zijn afgereisd waar ze elk jaar naartoe gaan.tripbarometer4

Jongeren beginnen hun online research vaak al bij het bepalen van de bestemming. Ze zoeken op welke mogelijkheden er zijn. Oudere reizigers starten hun onderzoek wanneer zij de bestemming al gekozen hebben. Het path to purchase van reizigers in de leeftijd 18-34 en 55+ verschilt dus behoorlijk van elkaar.

Boekingspatronen

Na het selecteren of bepalen van de destinatie, zijn er zo’n vier typen boekers te onderscheiden die allemaal hun eigen path of purchase afleggen, bij een ander startpunt, maar vaak met hetzelfde eindpunt; het boeken van een vlucht of een hotel.

boekingspatronen

Vlucht boekers (48% van de respondenten)
Zijn bestemming-georiënteerd – reizen meestal om verschillende culturen te ervaren.
Dit type boekingspatroon komt het meest voor onder degenen die langere vakanties plannen, waarbij vluchten vaak duurder zijn.

Hotel boekers (29% van de respondenten)
Beginnen met het onderzoeken en het boeken van accommodaties. Zij nemen beslissingen op basis van prijs en kiezen liever familievriendelijke bestemmingen. De helft van de hotelboekers reist slechts voor een weekendje weg.
 
Mavericks (13% van de respondenten)
Boeken snel en spenderen niet zo veel tijd aan uitgebreid onderzoek. Het zijn voornamelijk zakenreizigers, of reizigers die lange vakanties boeken. Het zijn gewoontedieren: 17% kiest bestemming die ze elk jaar bezoeken.

Balanced boekers (10% van de respondenten)
Combineert hun interesse in culturen met verlangen naar een goede reisaanbieding.
Investeert tijd in onderzoek naar bestemmingen. Reizen ongeveer even lang als andere reizigers.

Persona’s

Er zijn zes nieuwe persona’s gedefinieerd op basis van gedrag, boekingsvoorkeuren, leeftijd en inkomen.

Waarde zoekers

”Wij willen ALLES UIT ONZE REIS HALEN.”

Zij reizen vaak met kinderen, hebben een gemiddeld inkomen en vallen meestal in de leeftijdscategorie van 25-34 jaar. Strandvakanties zijn favoriet!

Luxe reizigers

“WIJ willen op REIS om te genieten.”

Dit zijn mensen met vaak hoge inkomens en die reizen met een partner. Ze hebben een aanzienlijk budget en zijn vaak in de leeftijdscategorie van 25-49 jaar. Ze houden van zonnige en warme bestemmingen en plaatsen steden en stranden bovenaan hun bestemmingslijstje.

Sociale reizigers

“Wij willen onze REIZEN delen met anderen.”

Ze reizen niet graag alleen, maar brengen liever tijd door met vrienden en familie. Zij waarderen ook kinderopvang en kidsclubs, omdat ze vaak reizen met kinderen. Ze zijn erg gevoelig voor mond tot mond reclame en aanbevelingen van andere reizigers en hebben de neiging om daardoor eerder te kiezen voor strandvakanties. Zij hebben een gemiddeld tot hoog inkomen, en behoren vooral tot de leeftijdsgroep van 25-49 jaar.

persona-1 
Onafhankelijke reizigers

“Ik wil graag reizen op mijn manier.”

Ze vinden het heerlijk om solo te reizen en zelfstandig keuzes te maken. Ze willen avontuur en maken gebruik van internet om het alvast te vinden. Cultuur is belangrijk voor hen – het klimaat niet. Ze zijn meestal laag of hoog verdieners en vallen in de leeftijdscategorie van 25-49 jaar.

De onderzoekers

“WIJ willen dat het perfect is.”

Ze besteden veel tijd onderzoek naar bestemmingen, activiteiten, restaurants en accommodaties, meestal op laptops. Ze betalen graag een beetje extra voor iets speciaals. Ze hebben vaak hoge inkomens en behoren tot 25-49-jarigen die reizen met een partner.

Gewone reizigers

“WIJ willen het simpel en gemakkelijk”

Ze hebben de neiging om herhaaldelijk naar dezelfde locaties op vakantie te gaan, zodat ze niet veel tijd hoeven te besteden aan het plannen van de reis of het onderzoeken van de reis. Reizen is meer gericht op ontspanning dan op het verrichten van allerlei activiteiten. Het zijn voornamelijk mannen, gaan vaak alleen op reis en komen veelal voor in de leeftijdscategorie van 25 tot 64 jaar met lage inkomens.

persona2

In het rapport staat per type reiziger een overzicht van de meest geboekte vakanties en verdere voorkeuren, zoals de informatiebronnen die zij gebruiken. Klik hier om naar het rapport te gaan.

Gerelateerde Berichten

  • TripBarometer: Reiziger én hotelier richten zich op mobiel [Infographic]

    De TripBarometer van TripAdvisor komt elk jaar weer als een welkome verrassing. De grootste reviewsite…

  • Hotels
    Tips om visueel uit te blinken op TripAdvisor

    Visuele content is belangrijker dan ooit, mensen willen weten waar ze terecht komen en geïnspireerd…

  • Offline apps met unieke features om te navigeren/reizen: reizigerstrends om in de gaten te houden

    Offline navigeren is misschien wel een van de grootste reizigerstrends, alhoewel, dat hoeft binnenkort niet…

Categorie: Customer service, E-commerce, Marketing, Trends Tags: TripAdvisor, tripbarometer

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. TravelPresentation: Nederlander gaat weer vaker op vakantie volgens NBTC-NIPO | TravelNext schreef:
    3 november 2016 om 10:26

    […] reis en 14% alleen het vervoer. De path to purchase is voor diverse persona verschillend, en een uitwerking van de recente TripBarometer van TripAdvisor met trends over toerisme en reizen kan hierin een handig overzicht geven. In dat rapport staat per type reiziger een overzicht van de […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels mobiel KLM travel Google TripAdvisor reizen Airbnb Vakantiebeurs onderzoek Social Media Booking.com Facebook NHTV TUI Expedia reviews instagram destinatiemarketing technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext