Afgelopen week heeft internetworld.de aangekondigd dat Tui.com in het kader van zijn toekomstvisie “Get 2015” ook het reisportaal tui.com in een nieuwe jasje heeft gestopt.

Reisbeoordelingen posted in social networks en online – Kansen of bedreigingen?
Op de ITB 2012 in Berlijn heeft dit project evenzeer in de spotlight gestaan. Het heeft deel uitgemaakt van een druk bezochte podiadiscussie over reisbeoordelingen posted in social networks en op het web – Kansen of bedreigingen voor de reisindustrie. De pool van experts bij deze discussie: Matthias Guertler (touristik aktuell), Kerstin Hartmann (TUI Interactive GmbH), Patrick Feil (HolidayCheck AG), Hans Simon (onlineweg.de), Jo Groebel (Deutsches Digital Institut) en Norbert Pfefferlein (TCME).

Hedendaags heeft de klant de macht zich voorafgaand aan een reis te oriënteren en niet de touroperator. Tien jaar geleden was dat andersom.

Andere manieren om de klant te benaderen
Jo Groebel benadrukt, dat de klant nu meer de macht heeft direct feedback te geven. De manier waarop men gaat communiceren zal veranderen. Het komt helaas vaker voor, dat een klant alleen negatief feedback geeft. Hier moet men goed op inspelen. Persoonlijke contact blijft belangrijk voor de klant en het merkbewustzijn gaat groeien binnen de reisbranche.

De visie van holidaycheck
Patrick Feil valt op dat de klant met toenemende mate naar authenticiteit en maatwerk vraagt en geen overdreven media. Men wil graag de klant op holidaycheck beter leren kennen. Een optie zal kunnen zijn de platform met facebook te koppelen. Naast klantbeoordelingen werkt holidaycheck ook met hoteliers samen en wil ook de meningen van reisexperten openbaar toegankelijk maken. Een trend is dat hoteliers de beoordelingen meer gebruiken om zich beter te positioneren. Hier is het advies: Ga de dialoog aan!
Holidaycheck geeft alleen kwantitatieve beoordelingen weer. Men wil wel in toekomst dat de klant naast beoordelingen ook daadwerkelijk gaat boeken op de platform. Men hecht veel waarde aan facebook en doet veel daarmee, het is belangrijk de klant in alle processen bij te betrekken.
Patrick geeft aan dat facebook, mobile en klantbeoordelingen ter plekke een grotere rol in nabije toekomst zullen spelen.

Kerstin Hartmann over de aanpak van tui.com
Volgens Kerstin Hartmann associeert men TUI graag met goed bedrijf en goed product. TUI wil met de nieuwe web platform het “knowhow” van reisexperts op tui.com samenbrengen. Het zal een marketingplatform met eigen expertise worden. De toegevoegde waarde voor reisbureaus om content op de platform te publiceren is voornamelijk het grote bereik. Experts die hun “knowhow” op het portaal toegankelijk maken marketen daarnaast tui.com.
In een latere versie van de platform zal het ook mogelijk zijn gesprekken in te gaan met de experten. Het zal natuurlijk ook immense kansen bieden de nieuwe platform met facebook te koppelen.

Conclusie
Hedendaags wordt het knowhow van reisbureaus toegankelijk gemaakt. De klant staat centraal. Iedereen kan profiteren!
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het nieuwe web-optreden van tui.com! Fijne Pasen!