TUI Destination Experiences, waar de TUI Group haar activiteiten, excursies en rondreizen heeft gebundeld, is gestart met het testen van augmented reality tijdens excursies en activiteiten in Palma de Mallorca. Terwijl de verhoogde paraplu van de stadsgids nog steeds het beeld domineert tijdens stadsrondleidingen vandaag de dag, kunnen toeristen met een augmented reality bril in de toekomst meer leren over de stad die ze bezoeken.

De bril stelt vakantiegangers in staat om plaatsen individueel te verkennen. In de toekomst zullen foto’s, video’s en 3D-modellen getoond worden als je wat bekijkt. In de test die TUI Destination Experiences momenteel in Palma uitvoert, kunnen gebruikers meer te weten komen over een kunstenaar wiens schilderijen ze momenteel bekijken. Later worden ze getransformeerd in de Middeleeuwen en zien ze de beroemde draak die de stad in het verleden zou hebben geterroriseerd. “Augmented Reality geeft vakantiegangers een nieuwe, spannende ervaring met historische feiten en verhalen en houdt rekening met de toenemende wens van klanten om steden op eigen houtje te verkennen,” legt Chris Carmichael, Hoofd Innovatie bij TUI Destination Experiences, uit. “Onze ervaring tot nu toe is dat de bril ook comfortabel is om te dragen, zodat de gebruiker niet afgeleid wordt tijdens de ervaring”.

De testfase, die enkele weken in de winterperiode zal duren, is bedoeld om TUI inzicht te geven in hoe de technologie het beste kan worden gebruikt om klanten de grootste toegevoegde waarde te bieden. “We zijn verheugd om als een van de eerste aanbieders ter wereld deze technologie aan onze gasten aan te bieden”, zegt Peter Ulwahn, Digital Acceleration Director bij TUI Destination Experiences. “Wij zijn ervan overtuigd dat augmented reality excursies en activiteiten aanzienlijk kan verrijken en investeren daarom vroeg in deze nieuwe vorm van ervaring.”

TUI werkt samen met Mixed Reality I/O tijdens de proef op Mallorca. Andy Gstoll, CEO van het bedrijf: “Toerisme zit vol met mogelijkheden voor dit soort technologieën, of het nu in virtuele realiteit is voor het plannen van de vakantie of in augmented reality tijdens het verblijf op de bestemming. Als ’s werelds toonaangevende onderneming in de sector is TUI uitstekend gepositioneerd om reizigers met dergelijke innovatieve diensten nieuwe ervaringen met toegevoegde waarde te bieden.”