Ik zag het bericht dat Ritz Carlton op Tumblr is gegaan. Niks bijzonders, dacht ik, totdat ik ging zoeken naar hotels in Nederland die dat ook deden. Ik tikte ‘Nederlandse hotels op Tumblr’ in via Google en het eerste resultaat dat naar boven kwam was MooiRivier. Na even door googelen en via de zoekbalk van Tumblr op zoek te gaan naar de grote hotelketens zag ik dat Pinterest steeds vaker gebruikt wordt, Tumblr blijft achter.

Hoewel ook Pinterest voor veel travelmerken nog een klein mysterie is, is dit misschien het moment om eens af te wegen welke verschillen er nu zijn en wat de belangrijkste beweegredenen zijn om voor Tumblr te kiezen. Het is al een tijdje stil. Erg stil, dus laten we er weer wat roering in brengen. Hoort Tumblr voor onze branche eigenlijk wel in het (zo vaak) opgesomde rijtje van Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Instagram en Pinterest?

De notendop Tumblr

Tumblr is als een blog, maar dan sneller en zonder limiet aan tekens. Een alles zeggende pay-off:

Volg de blogs waar je zo veel over gehoord hebt. Deel de dingen die je te gek vindt.

Tumblr in een notendop: bekijk deze video.

Thumbs up for Tumblr?

Op Luxury Daily verscheen dit short filmpje waar de voordelen voor Tumblr in 42 seconden worden verteld met als case Ritz Carlton. Samengevat is Tumblr:

  • Storytelling
  • Visueel
  • Engaging
  • Oriëntatie plek
  • Community
  • Video
  • Foto

Enfin. Een logischere match met travel is er niet zou je zeggen. Travel is een van de weinige branches waarin visuals zo leuk maar ook zo effectief zijn in te zetten. Dat is in een branche als ICT of zakelijke dienstverlening al veel lastiger. Dat hebben mee! Maar in travel blijven merken (laten we het inderdaad maar weer eens hebben over die succesvolle social brands) als KLM, ook weg op het sociale platform. Gek eigenlijk, iedereen heeft het over de verschuiving van Facebook naar andere kanalen, maar waar gaan we dan naartoe om soortgelijke content te kunnen delen met onze loyale fans?

Wie zijn de concurrenten van Tumblr?

Google+ lijkt op dit moment nog niet zo aantrekkelijk, Instagram (1,4 miljoen) en Pinterest(1,1 miljoen) groeien. Het aantal Instagram gebruikers is in 2013 zelfs met 347% gestegen blijkt uit onderzoek van Newcom. Maar ook daar loop je tegen de lamp wat betreft de capaciteiten; een prikbord of foto wall is wel wat anders dan een complete content wall. In beide gevallen zijn er nog geen advertenties, de vraag is hoe lang dat nog duurt.

De doelgroep van Tumblr

Tevens blijkt dat Tumblr op de vijfde plaats staat in de top 5 van netwerksites in Nederland. De bezoekers zijn relatief jong, ‘slechts’ 51% van de gebruikers is ouder dan 51. In tegenstelling tot de gebruikers van Facebook, is de grootste leeftijdsgroep in de leeftijd van 15 tot 24, gevolgd door 25 tot 35. Vooral voor ‘jonge’ travel merken een interessante markt dus! Maar ook gezien vanuit HR kan Tumblr een belangrijk eerste contact zijn naast Facebook om mensen (starters) enthousiast te krijgen om zich bij je merk aan te sluiten.

Social-Networking-Netherlands-1

De challenges: desktop vs mobiel

Interessant is wel, dat hoewel Tumblr in de VS ontzettend populair is, achter blijft in mobiel gebruik. Samen met LinkedIn, bestaan de bezoeken aan Tumblr voor meer dan de helft uit desktopbezoek. Dit, samen met de toename van mobiel gebruik is natuurlijk een discutabel punt. Moet Tumblr net als op Facebook en Twitter direct aanleiding zijn om hotels etc te boeken? En heeft Tumblr die conversie kansen in zich?

US-Share-of-Time-Spent-on-Social-Networks-Between-Platforms1

De challenges: duurzame content vs snelle content

Een groot voordeel van Tumblr is het re-posten van blogs. Bestaande content kan ruim 2 maanden na publicatie nog steeds een reblog opleveren op de andere micro-blogs, waardoor de interactiegraad (verspreiding) en dus aantal verspreidingen in het netwerk een interessante extra is. In plaats van likes generen op Facebook, hartjes via Instagram en repins via Pinterest, wordt je hele originele boodschap verplaatst (foto of video of tekst) naar een nieuwe micro-blog. Daarmee lijkt de content van Facebook en Twitter vele malen luchtiger, dan de content van Tumblr. De vraag is wat je liever wil. Ook is de Tumblr lay-out in eigen stijl te maken van het merk, ++ dus voor je corporate identity.

Tumblr vraagt om een andere aanpak van posten, formuleren en content plannen. Misschien moet de frequentie omlaag, de kwaliteit omhoog. Het zal omschakelen zijn dat iets niet alleen maar fun moet bevatten, maar echt iets moet gaan betekenen voor je merk.

De what-ifjes en andere gifjes van KLM zullen niet voldoende zijn om op zich zelfstaand een Tumblr te vullen en goed te laten functioneren. Het verhaal om de afbeeldingen te ondersteunen moet het waard maken om gedeeld te worden. Dat is de grootste challenge.

klm gifjes

Terug naar Ritz Carlton

Deep-dives into each property, zo wordt de Tumblr van het Ritz omschreven. Video inhoud en afbeeldingen ondersteund met blogteksten om fans een volle beleving van de bestemming te bieden. Klinkt briljant en als je het zo zegt, (of typt) zijn er weinig andere plekken waar dit kan, zonder een eigen blog te maken of je eigen website ermee te willen ‘vervuilen’. Tumblr is snel, en net zo eenvoudig als de content erop zetten, is het ook eenvoudig aan te passen, te veranderen of te verwijderen. Bovendien heeft Tumblr ‘abbonees’ of leden, die je voor een website of aparte blog niet hebt. Chief of sales en marketing director van Ritz Carlton zegt daarover:

Om te gedijen in de sociale omgeving , heeft een merk het nodig om zich onder te dompelen in de afzonderlijke platforms en de inhoud daarop aan te passen.

Welke marketeers vanuit onze branche zullen zich daarbij aansluiten?

Credits afbeeldingen: Comscore, Comscore