Het moge duidelijk zijn: we verwachten wifi op onze vluchten, en liever nog vandaag dan morgen. Tweederde van de jongeren in Engeland wil een internetverbinding tijdens een vlucht, van de volwassenen is dit de helft. Deze cijfers komen uit een onderzoek gedaan door Firstsource, naar de behoefte van internet tijdens het vliegen.  

Merendeel wil internet tijdens vliegen

Het onderzoek van Firstsource geeft aan dat 75% van de inwoners van Engeland tussen de 18 en 24 jaar graag hun laptop, tablet of smartphone met internet willen kunnen gebruiken als ze onderweg zijn naar hun bestemming. 50% van de volwassenen geeft hetzelfde aan.

Een enkeling zegt liever niet gestoord te willen worden tijdens het vliegen. 13% van de volwassenen geeft aan dat ze het lastig vinden dat, wanneer er internet beschikbaar is in het vliegtuig, verwacht wordt dat ze e-mails zullen beantwoorden terwijl ze in de lucht hangen.

Meer apparaten, meer toegang tot internet

Iain Regan, hoofd sales en marketing van Firstsource, geeft aan dat de groei van laptops, smartphones en tablets betekent dat consumenten meer toegang hebben tot apparaten die hen internet verschaffen terwijl ze onderweg zijn.

Iain zegt, “de belangrijkste les die we moeten trekken uit dit digitale tijdperk is dat klanten willen communiceren wat ze willen en wanneer ze willen via het apparaat dat ze prefereren. Daar moeten wij aan voldoen en op inspelen.”

Voor business reizigers geeft Iain aan dat het logisch is dat ze graag in contact willen blijven met het kantoor of klanten via email. Vakantiegangers downloaden graag extra entertainment tijdens de vlucht op de apparaten die de soms lange reis iets aangenamer zullen maken.

Luchtvaartmaatschappijen

Veel van de grotere Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn begonnen met het aanbieden van wifi tijdens het vliegen. Zo’n 7% van de Amerikaanse passagiers maken in 2011 ook daadwerkelijk gebruik van de service volgens onderzoek van In-Stat (nu onderdeel van DisplaySearch). Dat is 4% meer dan in 2012. En volgens In-Stat zal dat dit jaar nog groeien naar zo’n 10% van de passagiers. Aangegeven wordt hierbij dat de kwaliteit nog niet goed genoeg is en er daarom weinig gebruik van wordt gemaakt tegen betaling.

Henry Harteveldt, analyst bij Forrester Research, geeft aan dat luchtvaartmaatschappijen met vluchten langer dan twee uur er spijt van krijgen als ze niet de mogelijkheid van onboard wifi aanbieden aan hun passagiers. Ook hij zegt daarbij dat de hoge prijzen die worden gevraagd om een apparaat aan te sluiten op internet de passagiers wel eens kunnen weerhouden van het gebruiken van deze dienst. In-Stat heeft in het eerder genoemde onderzoek aangegeven dat ze verwachten dat de prijzen tussen 2010 en 2014 met zo’n 24% zullen dalen.