In de round table sessie met Twitter, leidde Twitter marketeer Susanne Stolwijk tijdens #DML14 een korte ronde over hoe je Twitter nu (ook als je niet aan advertising doet) optimaal kunt inzetten. Enkele marketing pareltjes voor de reisindustrie: de app card, de lead generation card en de inzet van rich media. Een artikel over clean twitteren en converterend twitteren wat juist voor onze business zo interessant is!

Clean twitteren

Multiple #’s en @ts leiden af van het doel wanneer je bijvoorbeeld video engagement wilt realiseren. Hoewel je zelf denkt dingen duidelijk te maken met betrokkenen, heeft je volger geen boodschap aan die onbekende tags en hashtags. Hoe meer clickable items, hoe verder je verwijderd raakt van de initiële doelstelling: bijvoorbeeld een video laten bekijken.

Binnen 1 tweet moet je 1 strategie aanhouden!

Wat is je doel?

  • Retweet of reactie = vraag
  • Brand awareness = content

Rich media (content) als engagement drijvers

Twitter Cards maken het mogelijk om media toe te voegen aan je tweets die linken naar  content. Zodra je een foto maakt en deze koppelt aan de 140 karakters krijg je een zogenoemde ‘image card’. Hetzelfde geldt voor video cards(Vine), summary cards, product cards, app cards en nog een aantal andere. Foto, video en summary cards maken je tweet ‘richer’ waarmee je relevante deeplinks naar je productpagina of je app realiseert. Hoezo jammer dat er maar 140 tekens in een tweet kunnen?

twitter cards

Reguliere Twitter gebruikers hebben deze cards vast al eens voorbij zien komen. Als bedrijf kun je een aantal HTML links toevoegen aan je website waardoor je uiteindelijk (zodra er iets over je gedeeld wordt) zichtbaar wordt in de timeline van de volger van de twitterende fan(s). De cards zijn er betaald en onbetaald. Twitter Cards kunnen je helpen om direct je content te visualiseren via web en mobiel. Het geeft voor gebruikers een bredere context en inzicht in de URL’s die gedeeld worden op Twitter, waardoor Twitter meer engaged traffic naar je site of app genereert. Bij een app moet altijd eerst de URL goed gekeurd worden door Twitter. Zie de volledige guidelines hier.

App ready?

Een van de belangrijkste nieuwe features is dat users je app kunnen downloaden (als ze die nog niet geïnstalleerd hebben) of kunnen doorklikken naar de app als die al wel geïnstalleerd is. Een app card is perfect dus om je mobiele applicaties te promoten en het aantal downloads te verhogen. In de app card kunnen de app naam, de omschrijving en een icoon geplaatst worden, net als de app rating en de prijs. Zeker voor Startups in travel zoals Cityshare een ultieme kans om hun core product, een app, verder te promoten! Dit type cards is momenteel alleen beschikbaar voor de iOs & Android mobiele klanten, nog niet beschikbaar op web of mobiel web.

Call to action met de Lead Generation Card

De meest interessante card is misschien wel de Lead Generation Content Card. Een interactief format waarbij je een call to action naar je gebruikers kunt opnemen in je tweet: conversie in zijn puurste vorm en dus uitermate geschikt voor reismerken! Het behalen van de sales onderin de Funnel maakt Twitter nu dus extra geschikt als verkoopkanaal: last-minute vliegtickets, hotelkamers, inschrijven op nieuwsbrieven, kortingsacties etc.

Zonder budget toch een leuke twitter strategie

Is het startbudget om te beginnen met Twitter advertising niet heel hoog, zet dan vol in op foto, video en eigen gemaakte content, die nu ook in de mobiele app en in desktopversie direct zichtbaar worden in de timelines. Een tweetal ’trucjes’:

1. Vine filmpjes hebben een engagement rate van 9 – 10 %, dit is in vergelijking met 30% engagement bij betaalde ads zeer hoog.

2. YouTube filmpjes worden altijd automatisch embedded in de tweet (ook in web). Dat loont dus de moeite om uit te zoeken hoe je zonder al teveel advertentiebudget met YouTube video toch zichtbaar kunt maken wie je bent en wat je verkoopt.