• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Twitter starterskit voor managers

29 december 2010 door Martin van Kranenburg

Twitteren, het blijkt een lastige opgave te zijn voor veel bedrijven. ‘Twitter, ja daar moeten wij binnenkort ook eens wat mee gaan doen’ is een van de uitspraken die ik afgelopen jaar het meeste gehoord heb tijdens gesprekken met bedrijven. Vaak volgt daarop direct de zin: ‘Maar geen idee hoe we dit moeten aanpakken’.

Om het bedrijven gemakkelijker te maken heb ik geprobeerd om de methoden die voor mij en specifiek in de reisbranche gewerkt hebben, samen te vatten en te delen. Dit is zeker geen complete handleiding, maar geeft wellicht een houvast aan mensen die graag deel willen nemen aan Twitter, maar niet weten hoe te beginnen. Ik geef voorbeelden van bedrijven in de reisbranche waarvan ik denk dat ze op een juiste manier actief zijn op Twitter. Goed voorbeeld doet volgen, zullen we maar zeggen.

Acties
Een manier om aan volgers te komen is een actie starten. Er zijn talloze acties op Twitter dus de kunst is wel om op te vallen. Air Arabia startte in november een actie waarbij tickets te winnen waren naar een van de bestemmingen van Air Arabia. Om kans te maken op deze tickets werd gevraagd om het Twitter account te volgen. Reismanagers schreef dat toen de actie begon er 70 volgers waren. In een persbericht uitgegeven door Air Arabia zelf wordt gesteld dat er 189 volgers meededen aan de actie. Hieruit zou de conclusie te trekken zijn dat de actie waarschijnlijk 119 volgers heeft opgeleverd in twee weken tijd.

Voordeel van dit soort acties is dat wanneer de prijzen de moeite waard zijn, er veel aandacht aan het merk wordt besteed.

Nadeel van dit soort acties is dat je altijd een groep volgers krijgt die alleen geïnteresseerd is de prijzen en verder niet in verdere aanbiedingen. Deze groep heeft meestal weinig volgers en is niet loyaal en zal dus het rimpel effect van je actie niet versterken, ook niet voor toekomstige acties.  Ook Air Arabia heeft hiermee te maken gehad.

Volgen
Wanneer je met een nieuw account begint wil je zo snel mogelijk nieuwe volgers. Door actief naar Twitteraars op zoek te gaan die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, en deze mensen te volgen, vergroot je de kans dat je gevolgd wordt en neemt de kans op retweets enorm toe.

Niet alleen “normale” Twitteraars maar ook organisaties en sites die actief zijn op Twitter zijn zeer de moeite waard om te volgen. Enkele accounts die actief zijn en een retweet niet schuwen:

  • @Atg_nl
  • @Cheqqer
  • @Killroy
  • @Oppad
  • @Reisbijbel
  • @ReizenMagazine

Ongetwijfeld dat deze lijst langer gemaakt kan worden, dus ik ben erg benieuwd naar jullie aanbevelingen in de reacties. Dit zijn in ieder geval Twitteraars die zowel persoonlijk als via automatische tools actief zijn. Ook geven ze vaak snel antwoorden op vragen, wat naar mijn idee essentieel is om succesvol te kunnen zijn.

Nog een voordeel van het volgen van organisaties / websites / magazines is dat deze meestal veel volgers hebben en in sommige gevallen, zoals reisbijbel, checker en atg_nl ook aandacht kunnen besteden aan je merk of product op een van hun website of reisblad. Ook hiermee wordt het bereik van je bericht vergroot.

Hashtags
Wil je weten wat er speelt bij consumenten in de reisbranche, dan is het nuttig om enkele reis hashtags te volgen.  Wanneer je zelf regelmatig Twittert, vind je hier ook weer gemakkelijk actieve reisverslaafde Twitteraars die je kunt volgen in de hoop dat ze jou ook weer volgen.  

Veel gebruikte hashtags voor reizen zijn:

  • #reizen
  • #vakantie
  • #hotel
  • #weekend
  • #stedentrip
  • #zon

Wanneer je jouw tweets plaatst en een van deze hashtags gebruikt, heb je sneller een kans dat jouw bericht gezien wordt en het je weer extra volgers op kan leveren.  Misbruik de hashtags niet, want de kans is groot dat mensen je berichten dan gaan filteren.

Tip van @maleisie :  Naast het volgen van de #, kun je ook gewoon via de search naar voor jouw branche/doelgroep etc relevante keywords zoeken. Zo blijf ik altijd op de hoogte van ontwikkelingen rond mijn eigen ‘business’. Niet iedereen gebruikt namelijk een hash, terwijl ze wel degelijk relevante zoektermen in hun tweets gebruiken.

Updates
Wanneer je gaat Twitteren is het wel belangrijk dat je regelmatig wat te melden hebt. Wanneer er geen nieuwe berichten bij komen is het voor nieuwe volgers niet interessant. Gemakkelijke oplossing hiervoor is om naast het plaatsen van persoonlijke tweets, je website te koppelen aan je Twitter account. Hier zijn tal van gratis tools voor. De kosten zijn dus laag maar het effect kan groot zijn.  Zeker wanneer je een populair bericht Twittert dat zich razendsnel verspreidt.

Een absolute dooddoener zijn volledig automatische Twitter berichten. Ze zijn irritant en zorgen er in ieder geval bij mijn account voor dat ze geblokkeerd worden. Mocht er later alsnog over gegaan worden op een andere tactiek, dan is het voor dit account al te laat aangezien ik (en ik verwacht velen met mij ) dit bericht nooit meer zal zien.

Nieuwe bezoekers
Persoonlijk vind ik dat er op Twitter nog weinig echt leuke accounts zijn in de Nederlandse reisbranche om te volgen. Een gemiste kans, aangezien deze je ook veel nieuwe bezoekers kunnen brengen. Zeker wanneer je in andere branches kijkt zie je dat de reisbranche hierin achter loopt. Waarschijnlijk verandert dit in de loop van de maanden, zodat ook het verkeer dat van Twitter afkomstig is toeneemt. Nu al zie je reizigers die geen reisblog meer bijhouden maar iedereen op de hoogte houden via Twitter.

Gerelateerde Berichten

  • Twitter actie Air Arabia

    Vanaf aanstaande maandag 15 november start Air Arabia via Twitter een wedstrijd waarmee Twitter-volgers kans…

  • Air Arabia Maroc
    Air Arabia Maroc komt met nieuwe Twitter actie

    Op maandag 31 oktober start Air Arabia Maroc een digitale ‘Treasure hunt’ op Twitter en…

  • Social media en de reisbranche

    Het gebruik van social media als promotiemiddel geeft mensen meer vertrouwen en het heeft als…

Categorie: Social media, Twitter

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Ilya zegt

    29 december 2010 om 14:47

    Naast het volgen van de #, kun je ook gewoon via de search naar voor jouw branche/doelgroep etc relevante keywords zoeken. Zo blijf ik altijd op de hoogte van ontwikkelingen rond mijn eigen ‘business’. Niet iedereen gebruikt namelijk een hash, terwijl ze wel degelijk relevante zoektermen in hun tweets gebruiken.

    Verder zou ik als tip meegeven dat starters zelf ook lekker terug moeten volgen. Het is geen eenrichtingsverkeer en ik zie te vaak accounts met 4000 tweets, 800 volgers en 0 twitteraars die het account zelf volgt. Toevallig zag ik zojuist dat ‘reisrevue’ zo’n account heeft :). Enerzijds verklaarbaar, aan de andere kant erg ‘koud’.

    Ilya

  2. Martin van Kranenburg zegt

    29 december 2010 om 15:42

    Erik, goed artikel! Hoop dat er meer gaan volgen. Binnenkort verschijnt er een column van me op Twinkle hoe om te gaan met Twitter. Veel herkenbare zaken, zodra het blad op de mat ligt zal ik het ook online zetten.

  3. Erik - Around the globe zegt

    29 december 2010 om 18:45

    @Ilya helemaal mee eens wat betreft het volgen, en een goede tip! Ik zal deze meteen toevoegen aan het artikel. Zelf volg ik bijna iedereen die zich aanmeld. Daarna kijk ik wat iemand twittert en of het voor mij leuk / nuttig / relevant is om te blijven volgen. Is dit het geval dan probeer ik ook betrokken te blijven, is het niet interessant dan stop ik het volgen.

    @martin dank je wel! Wil je laten weten wanneer we de column kunnen lezen, ben namelijk erg benieuwd.

  4. Martin van Kranenburg zegt

    31 december 2010 om 13:18

    Hi Erik,

    Het blad Twinkle valt volgens mij op 4 januari weer op de mat dus daarna zet ik de post online.

    Martin

Trackbacks

  1. Tweets die vermelden Weblog | Reismanagers · Twitter starterskit voor managers -- Topsy.com schreef:
    29 december 2010 om 11:09

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door 1TIS en Around the Globe. Around the Globe heeft gezegd: Twitter starterskit voor managers http://t.co/O0IKvLD […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs technologie mobiel Expedia TripAdvisor TUI NHTV travel reviews reizen onderzoek hotels instagram KLM Social Media destinatiemarketing Google Facebook Airbnb Booking.com

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring