Twitteren, het blijkt een lastige opgave te zijn voor veel bedrijven. ‘Twitter, ja daar moeten wij binnenkort ook eens wat mee gaan doen’ is een van de uitspraken die ik afgelopen jaar het meeste gehoord heb tijdens gesprekken met bedrijven. Vaak volgt daarop direct de zin: ‘Maar geen idee hoe we dit moeten aanpakken’.

Om het bedrijven gemakkelijker te maken heb ik geprobeerd om de methoden die voor mij en specifiek in de reisbranche gewerkt hebben, samen te vatten en te delen. Dit is zeker geen complete handleiding, maar geeft wellicht een houvast aan mensen die graag deel willen nemen aan Twitter, maar niet weten hoe te beginnen. Ik geef voorbeelden van bedrijven in de reisbranche waarvan ik denk dat ze op een juiste manier actief zijn op Twitter. Goed voorbeeld doet volgen, zullen we maar zeggen.

Acties
Een manier om aan volgers te komen is een actie starten. Er zijn talloze acties op Twitter dus de kunst is wel om op te vallen. Air Arabia startte in november een actie waarbij tickets te winnen waren naar een van de bestemmingen van Air Arabia. Om kans te maken op deze tickets werd gevraagd om het Twitter account te volgen. Reismanagers schreef dat toen de actie begon er 70 volgers waren. In een persbericht uitgegeven door Air Arabia zelf wordt gesteld dat er 189 volgers meededen aan de actie. Hieruit zou de conclusie te trekken zijn dat de actie waarschijnlijk 119 volgers heeft opgeleverd in twee weken tijd.

Voordeel van dit soort acties is dat wanneer de prijzen de moeite waard zijn, er veel aandacht aan het merk wordt besteed.

Nadeel van dit soort acties is dat je altijd een groep volgers krijgt die alleen geïnteresseerd is de prijzen en verder niet in verdere aanbiedingen. Deze groep heeft meestal weinig volgers en is niet loyaal en zal dus het rimpel effect van je actie niet versterken, ook niet voor toekomstige acties.  Ook Air Arabia heeft hiermee te maken gehad.

Volgen
Wanneer je met een nieuw account begint wil je zo snel mogelijk nieuwe volgers. Door actief naar Twitteraars op zoek te gaan die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, en deze mensen te volgen, vergroot je de kans dat je gevolgd wordt en neemt de kans op retweets enorm toe.

Niet alleen “normale” Twitteraars maar ook organisaties en sites die actief zijn op Twitter zijn zeer de moeite waard om te volgen. Enkele accounts die actief zijn en een retweet niet schuwen:

Ongetwijfeld dat deze lijst langer gemaakt kan worden, dus ik ben erg benieuwd naar jullie aanbevelingen in de reacties. Dit zijn in ieder geval Twitteraars die zowel persoonlijk als via automatische tools actief zijn. Ook geven ze vaak snel antwoorden op vragen, wat naar mijn idee essentieel is om succesvol te kunnen zijn.

Nog een voordeel van het volgen van organisaties / websites / magazines is dat deze meestal veel volgers hebben en in sommige gevallen, zoals reisbijbel, checker en atg_nl ook aandacht kunnen besteden aan je merk of product op een van hun website of reisblad. Ook hiermee wordt het bereik van je bericht vergroot.

Hashtags
Wil je weten wat er speelt bij consumenten in de reisbranche, dan is het nuttig om enkele reis hashtags te volgen.  Wanneer je zelf regelmatig Twittert, vind je hier ook weer gemakkelijk actieve reisverslaafde Twitteraars die je kunt volgen in de hoop dat ze jou ook weer volgen.  

Veel gebruikte hashtags voor reizen zijn:

  • #reizen
  • #vakantie
  • #hotel
  • #weekend
  • #stedentrip
  • #zon

Wanneer je jouw tweets plaatst en een van deze hashtags gebruikt, heb je sneller een kans dat jouw bericht gezien wordt en het je weer extra volgers op kan leveren.  Misbruik de hashtags niet, want de kans is groot dat mensen je berichten dan gaan filteren.

Tip van @maleisie :  Naast het volgen van de #, kun je ook gewoon via de search naar voor jouw branche/doelgroep etc relevante keywords zoeken. Zo blijf ik altijd op de hoogte van ontwikkelingen rond mijn eigen ‘business’. Niet iedereen gebruikt namelijk een hash, terwijl ze wel degelijk relevante zoektermen in hun tweets gebruiken.

Updates
Wanneer je gaat Twitteren is het wel belangrijk dat je regelmatig wat te melden hebt. Wanneer er geen nieuwe berichten bij komen is het voor nieuwe volgers niet interessant. Gemakkelijke oplossing hiervoor is om naast het plaatsen van persoonlijke tweets, je website te koppelen aan je Twitter account. Hier zijn tal van gratis tools voor. De kosten zijn dus laag maar het effect kan groot zijn.  Zeker wanneer je een populair bericht Twittert dat zich razendsnel verspreidt.

Een absolute dooddoener zijn volledig automatische Twitter berichten. Ze zijn irritant en zorgen er in ieder geval bij mijn account voor dat ze geblokkeerd worden. Mocht er later alsnog over gegaan worden op een andere tactiek, dan is het voor dit account al te laat aangezien ik (en ik verwacht velen met mij ) dit bericht nooit meer zal zien.

Nieuwe bezoekers
Persoonlijk vind ik dat er op Twitter nog weinig echt leuke accounts zijn in de Nederlandse reisbranche om te volgen. Een gemiste kans, aangezien deze je ook veel nieuwe bezoekers kunnen brengen. Zeker wanneer je in andere branches kijkt zie je dat de reisbranche hierin achter loopt. Waarschijnlijk verandert dit in de loop van de maanden, zodat ook het verkeer dat van Twitter afkomstig is toeneemt. Nu al zie je reizigers die geen reisblog meer bijhouden maar iedereen op de hoogte houden via Twitter.