Typosquatting is geld verdienen met bewuste typefouten in domeinnamen van vooral bekende merken. In de meeste gevallen krijg je als je een verkeerde naam intoetst een pagina met advertenties te zien. Ook slaan domeinkapers hun slag door op de domeinnaam van een bekend merk één of meerdere extensies vast te leggen, zoals de .com, .nl, .eu, .tv, .net, .nu bijvoorbeeld.  Enkele willekeurige voorbeelden zijn:

1. www.zunweb.nl
2. www.holandinternational.nl
3. www.djozer.com
4. www.sawade.nl
5. www.arcke.nl
6. www.ns.eu
7. www.oad.be
8. www.jiba.com

Omdat er voor sommige bedrijven vaak zoveel combinaties mogelijk zijn is het in de praktijk bijna niet te voorkomen dat anderen met je naam “aan de haal” gaan.  Maar als je het constateert dan kan je domeinkapers weldegelijk aanpakken. Zo won Google een rechtszaak tegen een Russisch bedrijf dat de namen googkle.com, ghoogle.com en gooigle.com had geregistreerd. En zo betaalden domeinkaper Jason Cox uit New Mexico en het bedrijf Newton LLC in maart 2007 ruim 2 miljoen dollar aan Microsoft vanwege het registreren van domeinnamen die teveel op de Microsoft-merken leken.

Maar ondanks de gewonnen rechtszaken blijft typosquatting nog steeds heel populair en staan bedrijven het of oogluikend toe of ze hebben het niet in de gaten dat domeinkapers geld verdienen met typosquatting van hun domeinnaam.

Zunweb