Het User Interaction & User Experience Design bedrijf Fancy werkt samen met onder andere Google, Twitter, Facebook, Spotify, maar ook met Aruba Airlines. Zij werken aan interessante user experiences in alledaagse producten en diensten. Ze houden zich bezig met vraagstukken maar ook met het schetsen van toekomstige oplossingen en zeer regelmatig komen daar ook travel cases aan bod. We kijken naar een voorbeeld van swiping technologie als oplossing voor travel.

Swipe-messaging innovatie

Onlangs, heeft Tinder als dating app het swipen nog verder geoptimaliseerd. Door de introductie van de nieuwe app ‘Stacks’ kunnen Apple gebruikers via iMessage ook polls plaatsen bij vrienden die naar rechts of links kunnen swipen, om bijvoorbeeld mee te stemmen over je nieuwe profielfoto of over welk kledingstuk of accessoire in de winkel zij zullen kiezen. In feite is het dus een nieuwe swipe optie die is toegevoegd aan Apple’s messages platform. Wanneer mensen Tinder geïnstalleerd hebben op hun mobiele telefoon, is de applicatie automatisch bruikbaar voor Messages op iPhone.

stack-1stack-2

Het gebruik van swipes

Een favoriete User Experience methode is het gebruik van ‘one hand methods’. Swipen moet niet onderschat worden omdat het sterk is geworden door dating apps zoals Tinder. Ook jonge kinderen weten al hoe zij moeten swipen. Swiping verhoogt de user engagement via user experience en het blijft een consistente handeling die met 1 hand plaatsvindt. Een ultieme tool voor millennials, maar wellicht nog meer een simpele user experience voor travel.

Mobiel reizen boeken zoals op Tinder

Travel en dating zijn beiden zeer populaire genres als het om mobiele experiences gaat. De User Experience die we zien bij Tinder is een wereld van swipen en engagement. Keuzes zijn met 1 hand te bedienen en een swipe betekent actie. Letterlijk. Hoewel Tinder qua technologisch ontwerp typisch iets voor millennials is, hoeft niet te betekenen dat dit niet geschikt is voor andere doelgroepen. Technologisch design moet namelijk vooral ”LLOE” zijn; low level of effort. Dus waarin je met 1 handeling een boekingspagina kunt openen en een vakantie kunt boeken, net zo eenvoudig als dat je een Facebook update deelt.

Simpele user experience

Een simpele user experience is nog niet zo eenvoudig. Veelal zijn reisorganisaties geneigd complexe websites mobiel responsive te maken, of complexe apps te ontwikkelen die lijken op de website, maar niet versimpeld werken. Zoals in deze case van My Trip Car is te lezen, is er niet eens een app nodig om een simpele user experience te bieden aan consumenten. Toch biedt in het geval van de swiping technologie, een app ontwerp diverse voordelen.

Plannen

Het begint met het gebruik van grote cijfers en een paar simpele vragen om een concept reisplan te ontwikkelen zoals de bestemming en data. Deze gegevens zijn voldoende om een goede zoekfunctie te starten. Fancy geeft als advies om engagement het hoofddoel te laten zijn van een travel app: stimuleer gebruikers om actief keuzes te maken. Dit kan door interactief data te verzamelen (swipen of scrollen en klikken).

Filters

Zoals bij elke zoekopdracht zowel via web als mobiel, is het van belang om zoekresultaten te kunnen filteren. Zo kunnen gebruikers sneller tot een compleet reisplan komen. Door te kiezen voor een volledig scherm en motion language (tekst die je kunt swipen), wordt de aandacht langer vastgehouden.

Selectie aanbrengen

De selectie wordt vervolgens aangebracht door tussen diverse bestemmingen te swipen. De ervaring op de smartphone zou er vervolgens zo uitzien:

Welke reisorganisaties zijn een voorbeeld op het gebied van innovatie, User Experience en technologie?