Vakanties inspireren, vakanties zoeken vaak niet. Veel zoekmachines vragen eigenlijk want je al weet of wilt, maar inspireren nauwelijks. Met onze site VindEenReis.nl hebben we geprobeerd om mensen te laten zoeken zonder zaken uit te sluiten. Maar het blijft zoeken op harde data.

De nieuwe Amerikaanse site Wanderfly doet een eerste stap in wat in andere branches al gemeengoed is. Aanbevelingen doen op basis van gedrag. Retailers als bol.com kunnen door de grote hoeveelheid aan gedragsdata (aankopen en kliks op de site) redelijk goed voorspellen welke andere CD’s of boeken bij jou passen. Maar binnen de reisbrache heb ik dit nog niet gezien. Deels door het gebrek aan klantdata.

Op Wanderfly staat inspiratie centraal. De site vraag een paar simpele zaken, als vertrek punt, onmisbare faciliteiten en budget. Hierna zoekt de tool in hotel en airline databases naar geschikte accommodaties. Uniek is dat ook informatie uit andere databases erbij betrokken wordt. Zo is Foursquare ontsloten voor activiteiten in de omgeving en worden tips uit de Lonely Planet database getoond. En dit allemaal visueel erg aantrekkelijk. Probeer het zelf eens op Wanderfly.com. Het zijn nog niet de echte aanbevelingen op basis van gedrag, maar zeker een mooie site om nieuwe ideeën op te doen.