• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Vakantiebeurs vakdag preview met Albert Boswijk: Airbnb en soortgelijke platforms zullen als fact of life beschouwd worden

20 december 2016 door Lobke Elbers

Albert Boswijk is organisatie adviseur en oprichter van het European Centre for the Experience and Transformation Economy. Albert heeft een internationale reputatie als spreker en auteur. Hij publiceerde Een Nieuwe Kijk op de Experience Economie (Pearson 2005) en de Economie van Experiences (Boswijk, Peelen, Olthof 2015). Beiden in het Engels vertaald. Recent publiceerde hij samen met J.Oskam het artikel Airbnb; The Future of Networked Hospitality businesses, (2016 Tourism Futures), evenals Airbnb What is Next.

In zijn presentatie tijdens de Vakantiebeurs Vakdagen zal hij ingaan op zijn nog niet gepubliceerde artikel ;The rise of the network economy and the Experience Value Drivers of Airbnb voor het Journal of Value Creation( 2017).

 

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit voor jou als oprichter en managing director van het European Cente for the Experience and Transformation Economy? En waarom ben je er uiteindelijk mee begonnen?

”Het belangrijkste motief waarom ik in 2000 met het Centre begonnen ben, is omdat ik vond dat de manier waarop we in het algemeen zaken doen te veel beperkt wordt. De focus ligt op het economische en puur transactionele aspect en niet zozeer op wat het doet voor ons als mens en voor onze kwaliteit van leven.

Ik zocht een manier ”to humanise the business” en de Economie van Experience bleek een prachtige combinatie te zijn van de psychologie van de ervaring, veranderingsmanagement én business principes. Nu spreek ik liever over het transformatieproces van de waardepropositie als een geïntegreerd eco-systeem, waarvan het ervaringsaspect (de experience) een essentieel onderdeel is.

Een gemiddelde dag heb ik gelukkig niet. Mijn werk voor het Centre bestaat uit het volgen van nieuwe structurele maatschappelijke ontwikkelingen en deze op hun waarde en hun betekenis schatten. Ik geef regelmatig gastcolleges en lezingen en blijf ontwikkelen aan onze internationale course Reshape en het zoeken naar passende business cases. Tevens ben ik mentor voor StartUpBootcamp. Het is zeer boeiend om startups ter zijde te staan en zien waar ze mee worstelen, je krijgt daardoor een mooi overzicht van waar de innovaties arena’s zich bevinden. Daarnaast houd ik als schrijver ons eigen boek actueel en publiceer ik regelmatig over het vakgebied.”

Wie zijn volgens jou nog de nieuwe spelers in de online reismarkt op het gebied van de network economy?  En zie jij daarnaast opkomende bedrijven die nog niet zo bekend zijn?

”Voor zover ik het kan overzien, is Yays concierged appartments een aantrekkelijke en relatief nieuwe speler die weleens groot kan worden. Yays biedt het beste van twee werelden in een hybride van hotelservice met een gevoel van “ to live like a local”. Verder zijn er kleinere spelers in de markt die zich concentreren op local experiences. Naar aanleiding van de komst van Airbnb en soortgelijke platforms is er veel meer dynamiek in de markt, dus het is relevant dit op de voet te blijven volgen.”

Kun je alvast een tipje van de sluier oplichten hoe jij kansen ziet voor de reisindustrie om vanuit deze ‘network economy’ samen te werken?

”Je hebt het over samenwerken, maar ik denk veel eerder dat het gaat om de mindset, een houding hoe je de markt tegemoet treedt en bedient. Het is duidelijk dat waardenetwerken en communities een zeer belangrijke rol spelen. Iedereen kijkt naar de voorkant, maar waar het echt om gaat is de achterkant: onder de motorkap van de experience- en data technologie. Welke data komen er beschikbaar voor de netwerkeigenaar zodat men bezoekers gepersonaliseerd kan gaan benaderen en daardoor de relatie beter kan managen?

De kans die voorligt is de totale personalisering voor de reizigers. Het toerisme van de getreden paden dient te transformeren en opgeschaald te worden naar persoonlijke journeys van betekenis.”

Wat is jouw visie over hoe de deelmarkt zich op het gebied van reizen in de komende jaren verder zal ontwikkelen? Zijn er bijvoorbeeld nog belangrijke verschillen binnen de diverse sectoren; OTA’s, luchtvaart, hotels, etcetera?

”Prof. Wim de Ridder zegt in zijn boek Metamorfose dat reizen uiteindelijk niets meer zullen gaan kosten, dat de waarde uiteindelijk gehaald wordt uit het bezoek. Een fascinerende visie op de marktontwikkeling in de reismarkt. Duidelijk is dat reizen een primaire behoefte geworden is. Reizen is voor bijna iedereen toegankelijk geworden. Massa toerisme en commoditisering zullen verder toenemen en ons voor gigantische uitdagingen stellen.

De strijd om de voorkeur van de reiziger speelt zich af op het gebied van convenience, naadloze interfaces, unieke betekenisvolle ervaringen, het hebben van heritage en personalisatie. Daarbij is het goed om nauwlettend de bewegingen te volgen van grote partijen, maar ook nieuwkomers en outsiders niet over het hoofd te zien. In de regel komen de meeste innovaties van outsiders.”

Je hebt eerder veel kennis gedeeld over the experience economy. Wat is het meest waardevolle verschil tussen de ‘experience economy’ en de ‘network economy’ om  de huidige economie te definiëren? En welke rol speelt de term ‘sharing economy’ dan nog?

”Duidelijker is eigenlijk de term networked economy. Deze is gebaseerd op de digitalisering van waardenetwerken waarbij verschillende gebruikersgroepen (in het geval van Airbnb hosts en guests) profiteren van de grootte van het netwerk en waarbij ook cross-over effecten plaatsvinden waardoor het netwerk exponentieel kan groeien. Deze netwerken hebben een andere waardeketen dan de traditionele hospitality business value chain. De kern van de Economie van Experiences is de psychologische waarde die je creëert. Dit kan zowel online zijn als fysiek en het liefst als een consistent, zichzelf versterkend geheel.

De deeleconomie is een verhaal apart, hiervoor verwijs ik graag naar ons boek en het artikel dat ik als co-auteur geschreven heb over networked hospitality businesses (Journal of Tourism Futures febr 2016). In de lezing tijdens de Vakantiebeurs Vakdag zal ik er nader op ingaan.”

Tot slot: het thema Airbnb in online travel, hoe ziet onze industrie er over twee jaar uit?

”Airbnb en soortgelijke platforms zullen gevestigde en geaccepteerde partijen worden en als een fact of life beschouwd worden. Ze zullen dezelfde problemen gaan ervaren als andere grote multinationals. Dat zie je nu al aan de toenemende regulering vanuit lokale overheden. De traditionele spelers zullen het bieden van authentieke ervaringen gaan overnemen en hun aanbod verder weten te personaliseren en daarmee aantrekkelijk te maken. Zo ontstaat een nieuw competitief speelveld. De winnaar is de reiziger.”

Nog niet ingeschreven voor de Vakantiebeurs Vakdagen op 10 en 11 januari? Registreer je nog snel via onderstaande button als vakbezoeker:

Bas Lemmens

Gerelateerde Berichten

  • NHTV Masterclass Vakdag Vakantiebeurs

    Dinsdag 8 januari zal de NHTV een Masterclass verzorgen op de vakdag van de Vakantiebeurs.…

  • Sharing economy vraagt om betere screening in travel: wie huurt en verhuurt?

    Sharing Economy idealist pur sang, Airbnb, heeft het er niet zo op als huurders en…

  • TravelNieuws: Airbnb in de wereld van tourguiding en business travel

    Volgens mij is er geen enkele organisatie die zoveel wordt besproken als Airbnb. Van kleinschalig…

Categorie: Interviews, Sharing Economy, Specials, Vakantiebeurs Vakdagen Tags: Airbnb, albert boswijk, experience economy, network economy, ontwikkelingen

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. De netwerkeconomie en de veranderende impact op de toeristische industrie. Wat kunnen we leren van Airbnb? | TravelNext schreef:
    19 januari 2017 om 11:35

    […] zijn presentatie op de Vakantiebeurs Vakdagen bespreekt Albert Boswijk de waarde creatie bij Airbnb. Hij doet dit aan de hand van een 5-stappenplan, dat ook te gebruiken […]

  2. Social payment als onderdeel van de sharing economy: Airbnb koopt kennis peer to peer betalingen | TravelNext schreef:
    23 februari 2017 om 13:27

    […] In een zeer interessant artikel wordt het 5 stappenplan van Airbnb beschreven. De netwerkeconomie en de impact daarvan op travel neemt steeds andere vormen aan, maar de basis blijft hetzelfde. Meegaan met de transformatie en de blik op experiences. Het is een model wat bruikbaar is voor de gehele travel industrie, geformuleerd door Albert Boswijk. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM Social Media TUI technologie Expedia onderzoek Vakantiebeurs travel hotels mobiel Google NHTV Facebook Booking.com destinatiemarketing TripAdvisor reviews instagram Airbnb reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring