• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

‘Vakantieganger besteedt 200 euro meer in winkel’

9 juni 2011 door Redactie Twinkle

In de eerste vijf maanden van dit jaar hebben Nederlandse consumenten meer besteed aan reisboekingen via telefoon of internet. De omzet van fysieke reisbureaus nam iets af. Daar geven vakantiegangers gemiddeld wel 200 euro meer uit per persoon.

Dat zei Judith Nijk van GfK Retail & Technology vandaag op Emerce eTravel. Ze presenteerde enkele uitkomsten van GfK’s Travelscan, die de verkopen van 1.300 reisorganisaties monitort.

Tegenover de stijging van de directe verkopen (plus 5 procent van januari tot en met mei ten opzichte van vorig jaar) staat een daling van de verkopen in stenen winkels van 2 procent. Al met al werd in de afgelopen maanden net iets meer besteed bij de organisaties uit de Travelscan dan vorig jaar:

 

Klik voor de vergroting

Shopvacuüm
In onderstaande figuur is te zien dat de periode van het jaar dezelfde invloed heeft op het aantal directe boekingen als op het aantal ‘shop’ boekingen: na een relatief goed vroegboekseizoen ligt het aantal boekingen de afgelopen maanden weer ongeveer op het niveau van vorig jaar. GfK Retail & Technology spreekt van een ‘shopvacuüm’, aldus Nijk, door onder andere hoge brandstof- en huizenprijzen, spaarwoede en de onrust in de Arabische wereld. Dit vacuüm doet zich overigens ook in andere sectoren voelen die GfK in kaart brengt.

 

Klik voor de vergroting

Gat wordt groter
In stenen reisbureaus werd de afgelopen maanden voor gemiddeld 723,50 per persoon besteed aan de zomervakantie. Dat is 200 euro meer dan de gemiddelde besteding per persoon bij directe verkoop (523,54 euro). Te zien is dat het gat tussen de winkel- en de directe uitgaven is toegenomen:

 

Klik voor de vergroting

Internetaandeel stibiliseert
Nijk’s collega Laurens van den Oever zei een jaar geleden dat het aandeel van internet in de reisverkoop tot 2015 zal stabiliseren. Volgens Nijk namen haar Britse onderzoekscollega’s de afgelopen periode al een stijging van het aantal reisverkopen in de high street waar. ‘Dat zal ermee te maken hebben dat er meer pakketreizen worden geboekt, die consumenten in deze tijd meer verzekering en bescherming bieden’, aldus Nijk.

Gerelateerde Berichten

  • Voyage Privé mikt dit jaar op 200 miljoen euro omzet

    Voyage Privé, de Franse reissite waarop alleen leden vakantieaanbiedingen kunnen boeken, heeft vorig jaar een…

  • Dragons Den, disruptieve technologie en blockchain tijdens Emerce eTravel 20 juni

    Op het jaarcongres eTravel, gehouden op dinsdag 20 juni aanstaande bij Pakhuis de Zwijger, wordt er…

  • NMa-onderzoek kost reisbranche 2 miljoen euro

    Gisteren bij de nieuwjaarsreceptie van de ANVR was Steven van der Heijden nog zichtbaar (en…

Categorie: E-commerce Tags: directe verkoop, Emerce Etravel, GfK Travelscan, Judith Nijk, Laurens van den Oever, Reisbranche, vroegboekseizoen

Over Redactie Twinkle

Twinkle is als vaktitel concreet over e-commerce. De redactie blogt actief mee op TravelNext over nieuws en ontwikkelingen in de reisbranche.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie TUI KLM Social Media Expedia Airbnb Booking.com instagram reviews Facebook reizen travel NHTV TripAdvisor mobiel Google Vakantiebeurs hotels onderzoek destinatiemarketing

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext