In de eerste vijf maanden van dit jaar hebben Nederlandse consumenten meer besteed aan reisboekingen via telefoon of internet. De omzet van fysieke reisbureaus nam iets af. Daar geven vakantiegangers gemiddeld wel 200 euro meer uit per persoon.

Dat zei Judith Nijk van GfK Retail & Technology vandaag op Emerce eTravel. Ze presenteerde enkele uitkomsten van GfK’s Travelscan, die de verkopen van 1.300 reisorganisaties monitort.

Tegenover de stijging van de directe verkopen (plus 5 procent van januari tot en met mei ten opzichte van vorig jaar) staat een daling van de verkopen in stenen winkels van 2 procent. Al met al werd in de afgelopen maanden net iets meer besteed bij de organisaties uit de Travelscan dan vorig jaar:

Shopvacuüm
In onderstaande figuur is te zien dat de periode van het jaar dezelfde invloed heeft op het aantal directe boekingen als op het aantal ‘shop’ boekingen: na een relatief goed vroegboekseizoen ligt het aantal boekingen de afgelopen maanden weer ongeveer op het niveau van vorig jaar. GfK Retail & Technology spreekt van een ‘shopvacuüm’, aldus Nijk, door onder andere hoge brandstof- en huizenprijzen, spaarwoede en de onrust in de Arabische wereld. Dit vacuüm doet zich overigens ook in andere sectoren voelen die GfK in kaart brengt.

Gat wordt groter
In stenen reisbureaus werd de afgelopen maanden voor gemiddeld 723,50 per persoon besteed aan de zomervakantie. Dat is 200 euro meer dan de gemiddelde besteding per persoon bij directe verkoop (523,54 euro). Te zien is dat het gat tussen de winkel- en de directe uitgaven is toegenomen:

Internetaandeel stibiliseert
Nijk’s collega Laurens van den Oever zei een jaar geleden dat het aandeel van internet in de reisverkoop tot 2015 zal stabiliseren. Volgens Nijk namen haar Britse onderzoekscollega’s de afgelopen periode al een stijging van het aantal reisverkopen in de high street waar. ‘Dat zal ermee te maken hebben dat er meer pakketreizen worden geboekt, die consumenten in deze tijd meer verzekering en bescherming bieden’, aldus Nijk.