Salon des Vacances 2012
Vorige week donderdag begon de Vakantiesalon, de Belgische variant op de Nederlandse Vakantiebeurs. Gisteren was ik zelf aanwezig op de slotdag en ik kon duidelijke verschillen zien tussen de Vakantiebeurs en de Vakantiesalon. Het publiek was gemiddeld jonger, het was meer een uitje en wat mij het meest opviel; het was weinig digitaal. Waar de Nederlandse Vakantiebeurs eindelijk social media en digitale communicatie omarmt, wordt er bij het zien van een qr-code op de Vakantiesalon gevraagd wat dat voor vlekje is. Ik zag welgeteld 1 Twitter en 1 Facebook logo op de hele beurs. En als visitekaartjes scoren je doel was, kwam je met lege handen thuis. Daar zijn toch de folders voor?
Informatie en inspiratie voor thuis
Het grootste verschil is misschien wel dat er vooral zoveel mogelijk informatie en inspiratie wordt verzameld, om daar thuis uitgebreid in te vergelijken en kijken. Waar op de Vakantiebeurs de oriëntatie fase vaak al is geweest, is de Vakantiesalon een grote brei informatie waar de Belgen een reis in proberen te vinden die bij ze past. Uit de stapels prachtige folders moeten ze een keuze maken, maar voordat ze een folder meenemen schieten ze een waar vragenvuur op de vertegenwoordigers van de bestemmingen af. Opvallend veel vraag is er naar georganiseerde rondreizen, verbazing over het grote aantal georganiseerde single reizen in Nederland en het gebrek er aan op de Belgische markt. Belgen doen graag alles georganiseerd, of juist volkomen zelfstandig met eigen materiaal. Op deze laatste beursdag liepen ook veel studenten rond en na wat rondvraag bleek ook dat zij folders en brochures meenemen en niet online hun vakantie of reis boeken. Toen ik een tijdje aan het observeren was wat er zoal gevraagd werd aan de standhouders, concludeerde ik ook dat mensen veel verder doorvragen, zelfs naar kleine, voor Nederlanders onbelangrijke, details. Ook waren bezoekers geïrriteerd toen de beurs, die officieel om 18.00u sloot, al door vele standhouders eerder werd afgebouwd. Men had immers recht op informatie tot sluitingstijd.
Markt of tevergeefse moeite?
Rijst bij mij meteen de vraag of de Belgische reisbranche een markt is waar online marketeers zich massaal op moeten storten. Het antwoord is nee. De insteek van het zoeken naar een vakantiebestemming is anders en het wordt beleefd als iets leuks. In Nederland is een veelgehoorde klacht dat het zoeken naar een vakantiebestemming een tijdrovende klus is en gaan we sneller af op verhalen uit de omgeving. Het zit voor een deel cultureel ingebakken en het is zelfs een traditie, om met het hele gezin of de vriendenclub al bladerend te zoeken naar een vakantie. Ook social media in de Belgische reisbranche wordt weinig ingezet en mijns inziens kun je het wel inzetten, maar zal de ROI niet genoeg opleveren om dit rendabel te kunnen maken. Voor meer informatie over Travel Trends in België is het trendrapport van Travelmedia gratis te downloaden.
4 reacties
Graag wil ik even melden dat u de bal toch wel voor een deel mis slaat.
Het Vakantiesalon werkt op alle niveaus aan multichanneling samen met de toerismesector. Wij werken aan een voortdurend contact met de bezoeker van het Vakantiesalon 365/365. De reiziger legt net voor, tijdens en na de beurs contact met onze exposanten via een mix aan communicatietools = eigen magazine, interactieve website, database van 300.000 vakantiegangers, online brochureaanvragen, downloadbare voordeelbonnen, enz.
Op het terrein van de beurs is dit minder visueel aanwezig, maar de gebruikers maken er gretig gebruik van, net als van onze Ipad applicatie die gedownload wordt via onze website. Bekijkt u dit ook maar even
http://www.expofile.be/VAC2012/VASA_12_Communication Possibilities_Holiday_Fair.pdf
Beste Kris,
Bedankt voor uw reactie, het viel mij erg op dat er op de beurs niets van terug te zien was (waar is dan het multichallenging goed voor? En ook de mensen die ik heb geïnterviewd gaven duidelijk te kennen niets met online/social media te doen als het gaat om het boeken van hun vakantie. Waarom waren er geen iPads met de applicatie bijvoorbeeld?
Beste Sabine,
Bezoekers werden met online voordeelbonnen rechstreeks bij de exposant in kwestie gebracht. Het traject draait om voorbereiding van het beursbezoek van thuis uit om nadien gericht de beurs te gaan bezoeken met detailvragen. Dat horen we dan ook steeds vaker van onze exposanten, bezoekers komen met detailvragen en zijn goed voorbereid.
Daarnaast kunnen bezoekers een heel jaar door online brochures aanvragen via onze website. Niet voor niets dat we nu al over meer dan 300.000 emailadressen beschikken van reiziger die actief een heel jaar door onze nieuwsbrieven en vakantiespecials volgen.
Aan de ingangen stonden daarnaast ook borden die de bezoekers een tip meegaven om onze mobiele website te consulteren tijdens hun beursbezoek.
Verder werken we heel sterk inhoudelijk samen met onze mediapartners zoals Vlaanderen Vakantieland en Radio 2 die bekende Belgen aan het woord laten rond bepaalde thema’s in het Holiday Forum. Via facebook en twitter worden er vooraf webfilmpjes getoond over deze thema’s. Daar komen online heel wat reacties op. De reacties van facebook en twitter worden dan ook op de beursvloer meegenomen tijdens de spreekbeurten van onze bekende Belgen
Ten slotte is het zo dat volgens een WES studie 43% van alle reizen door de Belgen op het internet geboekt worden. Tijdens de beurs werd ook door hetzelfde bureau een studie gevoerd en de eerste resultaten zijn gelijkaardig.
Het was misschien minder ‘visueel’ aanwezig op de beurs, toch denk ik dus dat er misschien beter wat intensiever contact geweest was vooraleer een dergelijk sterke mening te formuleren. Wel vind ik het leuk dat jullie speciaal daarvoor uit Nederland gekomen zijn.
hoi Kris, Leuk dat je reageert. Ik was dezelfde mening toegedaan als Sabine, wellicht vanuit mijn ervaring met de Nederlandse online markt was mijn verwachtingspatroon hetzelfde voor Belgie. Door de beurs ben ik gaan inzien dat deze markt geheel anders (nog?) is dan de Nederlandse.