Salon des Vacances 2012
Vorige week donderdag begon de Vakantiesalon, de Belgische variant op de Nederlandse Vakantiebeurs. Gisteren was ik zelf aanwezig op de slotdag en ik kon duidelijke verschillen zien tussen de Vakantiebeurs en de Vakantiesalon. Het publiek was gemiddeld jonger, het was meer een uitje en wat mij het meest opviel; het was weinig digitaal. Waar de Nederlandse Vakantiebeurs eindelijk social media en digitale communicatie omarmt, wordt er bij het zien van een qr-code op de Vakantiesalon gevraagd wat dat voor vlekje is. Ik zag welgeteld 1 Twitter en 1 Facebook logo op de hele beurs. En als visitekaartjes scoren je doel was, kwam je met lege handen thuis. Daar zijn toch de folders voor?

Informatie en inspiratie voor thuis
Het grootste verschil is misschien wel dat er vooral zoveel mogelijk informatie en inspiratie wordt verzameld, om daar thuis uitgebreid in te vergelijken en kijken. Waar op de Vakantiebeurs de oriëntatie fase vaak al is geweest, is de Vakantiesalon een grote brei informatie waar de Belgen een reis in proberen te vinden die bij ze past. Uit de stapels prachtige folders moeten ze een keuze maken, maar voordat ze een folder meenemen schieten ze een waar vragenvuur op de vertegenwoordigers van de bestemmingen af. Opvallend veel vraag is er naar georganiseerde rondreizen, verbazing over het grote aantal georganiseerde single reizen in Nederland en het gebrek er aan op de Belgische markt. Belgen doen graag alles georganiseerd, of juist volkomen zelfstandig met eigen materiaal. Op deze laatste beursdag liepen ook veel studenten rond en na wat rondvraag bleek ook dat zij folders en brochures meenemen en niet online hun vakantie of reis boeken. Toen ik een tijdje aan het observeren was wat er zoal gevraagd werd aan de standhouders, concludeerde ik ook dat mensen veel verder doorvragen, zelfs naar kleine, voor Nederlanders onbelangrijke, details. Ook waren bezoekers geïrriteerd toen de beurs, die officieel om 18.00u sloot, al door vele standhouders eerder werd afgebouwd. Men had immers recht op informatie tot sluitingstijd.

Markt of tevergeefse moeite?
Rijst bij mij meteen de vraag of de Belgische reisbranche een markt is waar online marketeers zich massaal op moeten storten. Het antwoord is nee. De insteek van het zoeken naar een vakantiebestemming is anders en het wordt beleefd als iets leuks. In Nederland is een veelgehoorde klacht dat het zoeken naar een vakantiebestemming een tijdrovende klus is en gaan we sneller af op verhalen uit de omgeving. Het zit voor een deel cultureel ingebakken en het is zelfs een traditie, om met het hele gezin of de vriendenclub al bladerend te zoeken naar een vakantie. Ook social media in de Belgische reisbranche wordt weinig ingezet en mijns inziens kun je het wel inzetten, maar zal de ROI niet genoeg opleveren om dit rendabel te kunnen maken. Voor meer informatie over Travel Trends in België is het trendrapport van Travelmedia gratis te downloaden.