Aan het woord Menno Lanting. Leiders van bedrijven maken volgens hem maar moeilijk de omslag naar Social Media. De kans bestaat dat ze hiermee de binding met de klant maar ook met hun medewerkers verliezen.

De cijfers
Cijfers doen het altijd goed: consumenten besteden 5 uur per dag aan media, 75% van de internetpopulatie is lid van een sociaal netwerk. Er zijn 75 miljoen Twitter accounts, waarvan 10% intensief (1 tot 2 maal per dag) wordt gebruikt. Facebook heeft 400 miljoen leden, goed voor 3 miljard foto’s online. Ok, goed mooie cijfers maar wat ga je hiermee doen.

Nieuw leiderschap vereist
Veel leiders van bedrijven onderschatten de impact van Social Media. Menno haalt een quote aan van Dr. Francis Collins: “We tend to overestimate the short term impact of a technology and underestimate the long term impact.”

Nieuwe leiders moeten inzien dat de wereld veranderd. Van hiërarchisch leiderschap naar faciliterend leiderschap. Leiding geven zonder de baas te zijn. Een goed voorbeeld dat de wereld veranderd is de uitkomst van een onderzoek onder jonge high potentials die hebben aangegeven wat ze belangrijk vinden in hun eerste baan: ze willen flexibel kunnen werken (3 of 4 dagen), willen bij een bedrijf die maatschappelijk verantwoord onderneemt en ze willen toegang hebben tot sociale netwerken. Want via sociale netwerken hebben ze contact met kennissen, vrienden die ze betrekken bij hun werk, en betrekken om in discussie te gaan om oplossingen voor hun werkvraagstukken te vinden.

Menno Lanting is schrijver van het boek Connect.