Vorig jaar konden gasten van het Ushuaia Beach Hotel op Ibiza al betalen met een RFID armband, dit was een groot succes en daarom gaat het hotel deze zomer een stapje verder en kunnen hun gasten er betalen met hun vingerafdruk. Ik dook eens in het systeem en bekeek of het daadwerkelijk een vooruitgang is.

Betalen én Facebooken met RFID

Het idee was simpel en vergelijkbaar met het systeem zoals het nu in Disney World geïmplementeerd gaat worden. Gasten kregen bij aankomst in het hotel een polsband waar hun creditcard gegevens en Facebook account aan gekoppeld werd. Zo konden de hotel bezoekers makkelijk eten en drinken afrekenen door hun armband langs een scanner te halen. Ook konden ze status updates, check-ins en foto’s posten op Facebook bij één van de zeven zuilen. Doordat de bezoeker eerst de armband scant voor de zuil kan deze worden geïdentificeerd en wordt het bijbehorende Facebook-account opgeroepen, waarna er gemakkelijk een Facebook bericht geplaatst kan worden.

De cijfers:

  • Voor aanvang van het hoogseizoen had Ushuaïa 4.000 Facebook fans, maar aan het einde van het seizoen bijna 70.000
  • Gemiddeld werden er iedere dag 300 unieke armbanden gebruikt.
  • Gemiddeld werd iedere armband voor 3 of 4 functies gebruikt
  • Bijna 7.000 armbanden werden gemaakt voor Ushuaïa, waarvan er zo’n 2.000 verloren zijn geraakt of niet zijn ingeleverd aan het einde van het verblijf.

Naast het feit dat het aantal Facebook fans enorm gegroeid is, heeft het hotel ook ontzettend veel data vergaard. Deze data geven een belangrijk inzicht in het gedrag van de hotelgasten. Naar welke optredens gingen de gasten, met wie deden ze dat, hoe lang bleven ze daar en wat dronken ze daar, dat zijn allemaal voorbeelden van inzichten voor het hotel door de grote hoeveelheid data.

Volgens Alfonse Giménez, marketing director van de Palladium Hotel Group (het moederbedrijf van Ushuaïa), ligt de ROI van het hele project rond de 2,5 keer de investering. Dit zit hem vooral in de herhaalboekingen en marketingkansen van de groeiende database. Ook zegt hij dat zo’n € 80.000 aan omzet van de vroegboekers direct toegewezen kan worden aan het systeem.

Betalen met een vingerafdruk

Het hotel gaat dit jaar een stap verder. Kon je vorig jaar nog net als in Disney World afrekenen met een armband met RFID technologie, vanaf komende zomer kan dit zelfs (dankzij technologie van Pay-Touch) met vingerafdrukken.

Handig, want je wilt natuurlijk geen witte plek om je pols overhouden aan je vakantie door het dragen van een armband. Daar speelt het hotel op in door bij aankomst in het hotel je vingerafdruk aan je creditcard en Facebook-account te koppelen. Zo kun je de rest van je vakantie onbezorgd betalen en posten op Facebook met je vingerafdruk. Ideaal voor dit hotel, want als je hier verblijft ben je namelijk mooi, jong, knap en veel aan het dansen (als ik de video moet geloven althans). En wie mooi, jong, knap en veel aan het dansen is wil uiteraard niet te veel om het lijf hebben, zeker niet als de feestjes waar het om gaat gegeven worden in het zwembad van het hotel.

Een stap te ver?

Afgelopen november was ik op de World Travel Market in Londen en kreeg ik de kans om het eens uit te proberen. Het systeem werkt eenvoudig en het koppelen van al je gegevens is binnen vijf minuten gebeurd. Ik zie er dan ook zeker potentie in. Al is het maar om te voorkomen dat bijna 1/3 van alle armbanden kwijtraakt.

CreditsUshuaïa Beach Hotel