• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Van RFID naar betalen met een vingerafdruk

28 januari 2013 door Jaap Hoogesteger

Vorig jaar konden gasten van het Ushuaia Beach Hotel op Ibiza al betalen met een RFID armband, dit was een groot succes en daarom gaat het hotel deze zomer een stapje verder en kunnen hun gasten er betalen met hun vingerafdruk. Ik dook eens in het systeem en bekeek of het daadwerkelijk een vooruitgang is.

Betalen én Facebooken met RFID

Het idee was simpel en vergelijkbaar met het systeem zoals het nu in Disney World geïmplementeerd gaat worden. Gasten kregen bij aankomst in het hotel een polsband waar hun creditcard gegevens en Facebook account aan gekoppeld werd. Zo konden de hotel bezoekers makkelijk eten en drinken afrekenen door hun armband langs een scanner te halen. Ook konden ze status updates, check-ins en foto’s posten op Facebook bij één van de zeven zuilen. Doordat de bezoeker eerst de armband scant voor de zuil kan deze worden geïdentificeerd en wordt het bijbehorende Facebook-account opgeroepen, waarna er gemakkelijk een Facebook bericht geplaatst kan worden.

De cijfers:

  • Voor aanvang van het hoogseizoen had Ushuaïa 4.000 Facebook fans, maar aan het einde van het seizoen bijna 70.000
  • Gemiddeld werden er iedere dag 300 unieke armbanden gebruikt.
  • Gemiddeld werd iedere armband voor 3 of 4 functies gebruikt
  • Bijna 7.000 armbanden werden gemaakt voor Ushuaïa, waarvan er zo’n 2.000 verloren zijn geraakt of niet zijn ingeleverd aan het einde van het verblijf.

Naast het feit dat het aantal Facebook fans enorm gegroeid is, heeft het hotel ook ontzettend veel data vergaard. Deze data geven een belangrijk inzicht in het gedrag van de hotelgasten. Naar welke optredens gingen de gasten, met wie deden ze dat, hoe lang bleven ze daar en wat dronken ze daar, dat zijn allemaal voorbeelden van inzichten voor het hotel door de grote hoeveelheid data.

Volgens Alfonse Giménez, marketing director van de Palladium Hotel Group (het moederbedrijf van Ushuaïa), ligt de ROI van het hele project rond de 2,5 keer de investering. Dit zit hem vooral in de herhaalboekingen en marketingkansen van de groeiende database. Ook zegt hij dat zo’n € 80.000 aan omzet van de vroegboekers direct toegewezen kan worden aan het systeem.

Betalen met een vingerafdruk

Het hotel gaat dit jaar een stap verder. Kon je vorig jaar nog net als in Disney World afrekenen met een armband met RFID technologie, vanaf komende zomer kan dit zelfs (dankzij technologie van Pay-Touch) met vingerafdrukken.

Handig, want je wilt natuurlijk geen witte plek om je pols overhouden aan je vakantie door het dragen van een armband. Daar speelt het hotel op in door bij aankomst in het hotel je vingerafdruk aan je creditcard en Facebook-account te koppelen. Zo kun je de rest van je vakantie onbezorgd betalen en posten op Facebook met je vingerafdruk. Ideaal voor dit hotel, want als je hier verblijft ben je namelijk mooi, jong, knap en veel aan het dansen (als ik de video moet geloven althans). En wie mooi, jong, knap en veel aan het dansen is wil uiteraard niet te veel om het lijf hebben, zeker niet als de feestjes waar het om gaat gegeven worden in het zwembad van het hotel.

Een stap te ver?

Afgelopen november was ik op de World Travel Market in Londen en kreeg ik de kans om het eens uit te proberen. Het systeem werkt eenvoudig en het koppelen van al je gegevens is binnen vijf minuten gebeurd. Ik zie er dan ook zeker potentie in. Al is het maar om te voorkomen dat bijna 1/3 van alle armbanden kwijtraakt.

Credits: Ushuaïa Beach Hotel

Gerelateerde Berichten

  • RFID: Let the magic begin

    Iedere stap die een fysieke bezoeker zet direct online kunnen analyseren? Het lijkt een utopie…

  • Bezoek aan een pretpark gaat drastisch veranderen door digitale techniek. Een update van Disney’s My Magic +

    Een bezoek aan pretparken, en aan Disneyparken in het bijzonder, gaat de komende jaren enorm…

  • Mobiel betalen: waar ligt de toekomst?

    Mobiel is hot, ook in travel. Annelies schreef eerder al dat 25% van alle travel-gerelateerde zoekopdrachten afkomstig…

Categorie: Mobiel, Usability & design Tags: data, RFID, vingerafdruk

Over Jaap Hoogesteger

Jaap Hoogesteger werkt als Social Media Marketeer bij Deloitte Nederland, hiervoor was hij als social media marketeer verantwoordelijk voor de social strategie van Sundio Group. Daarvoor studeerde hij E-Travel/E-business aan de NHTV in Breda en liep zijn afstudeerstage bij TravelNext. Tijdens zijn studie was hij actief als content manager bij Youropi.com. Zie ook zijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Mobiel betalen: waar ligt de toekomst? - TravelNext schreef:
    28 februari 2013 om 12:09

    […] RFID, maar is dat nu echt de toekomst? Bij Disney moeten zij een speciale armband dragen zoals bij Ushuaïa eerst ook het geval was. Ushuaïa stapt een jaar later al over naar het koppelen van hun […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reizen mobiel KLM Facebook reviews destinatiemarketing Airbnb technologie instagram NHTV TUI Vakantiebeurs hotels TripAdvisor Social Media onderzoek Google travel Booking.com Expedia

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring