Zoals Tessa aan de Stegge eerder al in haar TrendThursday aangaf, gaan we, nu ons oranje team is uitgeschakeld, massaal op zoek naar een vakantie. We hebben behoefte aan zon en willen het liefst direct online boeken. Zaak is daarbij dat de websites van reisorganisaties het niet begeven in zo’n drukke periode. Uptrends heeft een onderzoek uitgevoerd die een aantal dagen, na de uitschakeling van ons land in het EK, elke 5 minuten de beschikbaarheid van de homepages van 107 organisaties checkte.

Onderzoek

Via een wereldwijd netwerk van 85 controlestations werd elke 5 minuten gecheckt of de homepage van verschillende reiswebsites toegankelijk was in de periode na de uitschakeling van het Nederlandse elftal (17 t/m 20 juni 2012). De tijd dat websites bereikbaar zijn wordt genoteerd als uptime.

Veel reiswebsites altijd bereikbaar

Maar liefst 79 van de 107 geteste homepages hadden een uptime van 100% en waren dus geen moment onbereikbaar voor de controlestations (dus de klant). Nog eens 7 organisaties hadden een uptime van 99,9%, die als de standaard voor uptimepercentage van websites worden gezien. Dan is de website tijdens de onderzoeksperiode zo’n 5 minuten niet te bereiken geweest voor de bezoeker.

Slechts 21 organisaties vallen onder de norm van 99,9% waarbij maar 2 organisaties onder de 99,5% bereikbaarheid vallen. De minst bereikbare website was die van Cirkel Vakanties met een bereikbaarheidsscore van 97,4%, dat betekent dat de site tijdens het onderzoek 151 minuten niet bereikbaar is geweest. Gevolgd door Holidayspot met een score van 97,7%, met zo’n 136 minuten onbereikbaarheid.

Het belang van bereikbaar zijn

‘Het spreekt voor zich dat het van groot belang is dat een online reiswinkel 24 uur per dag bereikbaar moet zijn. Indien bijvoorbeeld de homepage of  winkelwagentje niet goed functioneert, dan kan dit de desbetreffende reisorganisatie veel omzet kosten’, aldus Niels Brinkman, medeoprichter van Uptrends.com.

Mocht je het hele onderzoek willen lezen, laat het me even weten en ik zorg dat je het ontvangt.

NB In het onderzoek werd alleen de bereikbaarheid van de homepages mee genomen en is geen rekening gehouden met eventueel onderhoud.