• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De verandering van destinatiemarketing: Elke Dens Toerisme Vlaanderen #vakantiebeurs

12 januari 2017 door Miranda Cornelisse

“Hoe promoten wij Vlaanderen in het buitenland?” vormde de centrale vraag tijdens de presentatie van marketing directeur Toerisme Vlaanderen, Elke Dens op de eerste vakantiebeurs vakdag. Elke begon met de liefde tussen Nederland en Vlaanderen, die het afgelopen jaar verder is opgebloeid. Eerst was er vorig jaar februari de viering van het Cultureel Verdrag tussen beide buurlanden. Daarna was er de massale steun aan de Rode Duivels tijdens het EK van 2016.

“Waarvoor dank,” aldus Toerisme Vlaanderen. Zeker na de afschuwelijke aanslag in Brussel in maart 2016, kon Vlaanderen de steun van de Nederlandse toerist enorm appreciëren. In totaal was de Nederlandse markt goed voor 3,3 miljoen overnachtingen in Vlaanderen.

Toerisme Vlaanderen heeft internationale kantoren in onder meer Japan, China, de VS en India. Vlaanderen, Flanders in het Engels, wordt in Engelstalige landen echter al snel geassocieerd met Ned Flanders van de Simpsons. Een lastige associatie waar Toerisme Vlaanderen handig op in is gaan spelen: “OMG what have I done? Let’s do it again!” is de focus bij de creatie van persoonlijke, memorabele ervaringen in Vlaanderen. De inspiratie voor deze slogan vormde het fragment Stupid Sexy Flanders! waarin Homer Simpson samen met Ned Flanders gaat skiën: 

Wintersport is alleen nu net niet de type vakantie die bij Vlaanderen past. Want als je je als destinatie gaat richten op ervaringen, dan moeten deze wel:

1)     Matchen met het DNA van de bestemming.

2)     Van hoge kwaliteit zijn.

3)     Markt specifiek zijn (niet alleen geografisch).

4)     Voort komen uit co-creatie met de toeristische sector.

Een voorbeeld is Suffering Flanders – absoluut wel sexy, maar zeker niet stupid – een State of the Art Experience. Het doel van Suffering Flanders is om Vlaanderen op de internationale bucket list te krijgen.

Vlaanderen is een gebied waar vele koersen worden gereden, veelal beruchte zoals die van Parijs naar Roubaix. Deze koers gaat voor een deel over de glibberige kasseienstroken in Vlaanderen. Koersen in Vlaanderen zou op de bucket list van gepassioneerde coureurs moeten komen te staan. Niet alleen van coureurs uit Nederland, maar ook uit Engeland en zelfs Amerika. En dan niet alleen tijdens het wielerseizoen, maar “jaarrond”.

MAMIL is de persona waar Toerisme Vlaanderen zich op richt: Middle Aged Man in Lycra. Deze man is op zoek is naar een sportieve uitdaging, maar wil na de koers ook kunnen genieten van een Belgisch biertje. Om die reden is Toerisme Vlaanderen bij de creatie van persoonlijke, memorabele belevingen op zoek gegaan naar cross overs. De ambitie is om hierbij ook over de grens te kijken, want het koersen stopt immers niet bij een landsgrens. Een voorbeeld van een internationale samenwerking op cultureel vlak is de samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland met Flemish & Dutch Old Masters – Rubens en Rembrandt.    

Naast persona’s als MAMIL, vormen ook communities of niches belangrijke doelgroepen bij het creëren van persoonlijke, memorabele ervaringen. Leeftijd speelt bij deze doelgroepen geen rol, aldus Toerisme Vlaanderen. Het gaat erom dat de doelgroep gepassioneerd en verbonden is. Denk hierbij aan de WOI herdenkingsplekken. Niet alleen bezoeken Amerikaanse veteranen deze plekken, ook jonge schoolkinderen komen naar deze plekken om hun voorvaderen te gedenken. De Facebook pagina Flanders Fields 14-18 wordt door meer dan 113.000 mensen gevolgd, mensen van verschillende leeftijden met eenzelfde passie die via deze weg verbinding vinden.

Toerisme Vlaanderen is zich op ervaringen gaan richten, omdat:

1)     Toeristen willen ervaren. Vooral millennials willen “reizen en beleven”.

2)     De toegevoegde waarde zit ‘m in het creëren van experiences. 

3)     Ervaringen is een manier om je destinatie te onderscheiden en positioneren in een wereld waar bestemmingen steeds meer op elkaar gaan lijken.

4)     Ervaringen stimuleren mond-tot-mond reclame.

5)     Toerisme draait per definitie om ervaringen.

De conclusie van Toerisme Vlaanderen is dat het in de marketingmix moet gaan voor de creatie van State of the Art Experiences die bij het DNA van Vlaanderen passen. Deze ervaringen maken Vlaanderen immers uniek en zullen er voor zorgen dat bezoekers hun persoonlijke, memorabele ervaringen met hun omgeving zullen gaan delen. Met als gevolg: nog meer internationale bezoekers voor Flanders.

Gerelateerde Berichten

  • Toerisme Vlaanderen lanceert 3D game 'Flanders is a Festival'

    Via deze online game leren gamers over de hele wereld de vele festivals en muziekstijlen…

  • Amsterdams toerisme
    Amsterdams toerisme en de coffeeshops [storify]

    Maakt het sluiten van Amsterdamse coffeeshops dat de toeristen weg blijven uit Amsterdam? Een interessante…

  • Met vlag en wimpel geslaagd: bloggersproject #fiaf12

    Bijna een jaar geleden schreef ik op TravelNext over het grote bloggersproject van Toerisme Vlaanderen…

Categorie: Destinatiemarketing, Marketing, Vakantiebeurs Vakdagen Tags: MAMIL

Over Miranda Cornelisse

Miranda is coördinator van het Experience Design Lab aan de NHTV Breda en is gespecialiseerd in het creëren van tourist experiences. De laatste jaren is zij zich gaan interesseren in hoe toerisme en recreatie Social Media inzetten bij het ontwikkelen en verkopen van producten en diensten. Met het Experience Design Lab biedt zij organisaties, bezienswaardigheden en bestemmingen de mogelijkheid om de offline wereld aan die van de online wereld te koppelen. Transmediale tourist experiences is om die reden dan ook een onderwerp waar zij zich op dit moment verder in verdiept.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM mobiel technologie travel TUI destinatiemarketing Booking.com hotels Social Media TripAdvisor Google instagram Expedia reizen Facebook onderzoek Vakantiebeurs Airbnb reviews NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext