• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Vergroot de betrokkenheid van je Facebook-fans: 15 tips en voorbeelden

27 augustus 2012 door Gastblogger

De affiniteit die fans hebben met een Facebook-pagina kan van dag tot dag variëren. Dit hangt vooral af van het soort posts dat je plaatst en de wijze waarop je interacteert met je fans. De grootste uitdaging bij het managen van een Facebook-pagina is dan ook gelegen in het creëren van een sterke band met je fans. Een sterkere band zorgt voor meer betrokkenheid en meer interactie. Lees hieronder 15 praktische tips, geïllustreerd met praktijkvoorbeelden van Sawadee Reizen, die je kunnen helpen om de interactie met je fans te vergroten.

Dit gastblog is geschreven door Ivelina Ivanova en Bastiaan Govers. Zij zijn voor Sawadee Reizen verantwoordelijk voor social media en e-commerce.

1. Houd je posts kort

Zorg ervoor dat je posts niet langer zijn dan 140 karakters. Ja, we weten dat Facebook geen Twitter is, maar over het algemeen geldt: hoe langer de post, hoe kleiner de kans dat fans hem zullen lezen en een comment/like zullen plaatsen.

2. Stimuleer fans om hun mening te geven

Fans zijn sneller geneigd om een reactie te geven wanneer hier expliciet naar gevraagd wordt. Stel korte vragen om interactie te stimuleren.

3. Kies voor sprekende afbeeldingen

Het toevoegen van een echte blikvanger kan de interactie enorm stimuleren. Foto’s trekken de aandacht en zorgen ervoor dat je post een grotere plaats op het scherm inneemt. Je kunt er ook voor kiezen om je foto’s in een fotoalbum te plaatsen waarin extra informatie zoals locatie en de titel van een album toegevoegd kunnen worden.

4. Creëer bewustzijn en betrokkenheid door user generated content te gebruiken

Veel Facebook fans vinden het leuk om foto’s te delen en zijn trots wanneer hun materiaal gepubliceerd en gepromoot wordt, al dan niet in wedstrijdvorm. Sawadee organiseert elke drie maanden een fotowedstrijd rondom de Dopper- een duurzame waterfles. De reizigers wordt gevraagd een unieke foto van de Dopper te nemen op reis.

5. Verwerk een ‘Call to action’ in je post

Vraag je fans om op je post te reageren- like, comment of share- om het bereik van jouw merknaam te vergroten. Zorg er wel voor dat je niet overdrijft om irritatie te voorkomen.

6. Kom tegemoet aan de behoeften van je fans

Speel in op de behoeften van je fans en biedt hen een handvat om hun beleving te vergroten. Dit kan van alles zijn, van een applicatie tot een Facebook groep. Zo heeft Sawadee gemerkt dat reizigers de behoefte hebben om elkaar te ontmoeten voor vertrek. Echter, het prikbord is niet de ideale plek voor conversaties tussen reizigers: posts verdwijnen relatief snel uit beeld en de lay-out maakt het lastig om conversaties te blijven volgen. Daarom heeft Sawadee een Facebook app geïntroduceerd – Reisgenoten – waarmee reizigers uit dezelfde groep elkaar makkelijk kunnen vinden en eenvoudig met elkaar kunnen communiceren.

7. Post informatie die relevant is voor je fans

Denk vanuit het perspectief van je fans. Wat zouden zij graag willen weten? Of hebben ze ‘problemen’ die je voor hen zou kunnen oplossen? Sawadee re-post een reisdilemma van fans zodat andere reizigers advies kunnen geven.

 

8. Verras je fans

Facebook fans die actief en positief betrokken zijn bij je Facebook pagina zijn de meest gewilde fans, ze zijn tenslotte de beste ambassadeurs van je merk. Ga op zoek naar deze influencers en laat zien dat je hun bijdrage waardeert. Zo heeft Sawadee een mega fan verrast met een gratis reis voor twee personen (Zie de posts van de Nacht van Sawadee op 25 Mei 2012 op Sawadee’s Facebook-pagina).

9. Blijf variëren

Plan je posts op lange termijn en houd rekening met diversiteit in nieuws, vragen, wedstrijden, feitjes etc. Gebruik afwisselende, aansprekende beelden en plaats ook eens een link naar je website.

10. Promoot je posts

Nieuwe Facebook posts verdwijnen snel weer van de tijdlijn. Veel van je fans vangen niet eens een glimp op van wat jij met hen wilt delen. Begin juni heeft Facebook daarom iets nieuws geïntroduceerd: tegen betaling houdt Facebook je post voor een bepaalde tijd bovenaan de tijdlijn van je fans, die zich er niet van bewust zijn dat jij hiervoor betaalt.

11. Post content die uitnodigt om te delen

Plaats ‘sticky’ content, zoals grappige foto’s en video’s, die mensen graag met anderen willen delen. Door het virale karakter is het bereik van deze berichten groot hetgeen zorgt voor meer fans en brand exposure.

12. Korte vragenlijsten en polls

Op Facebook kan je je fans vragen polls in te vullen. Deze polls hebben de potentie om viraal te worden. Daarnaast krijgen ze veelal een hoge respons waardoor je een goed beeld krijgt van wat je fans hun voorkeuren zijn.

13. Speel in op de actualiteit

Post berichten die inspelen op de actualiteit. Hierbij kun je denken aan ontwikkelingen in jouw branche of relevante nieuwsberichten.

14. Wees persoonlijk

Geef jouw bedrijf een gezicht door af en toe een post te plaatsen over de mensen achter de schermen.

15. Bedenk een actie of wedstrijd

Er hoeft niet altijd een prijs te zijn, eeuwige roem is vaak prijs genoeg. Het belangrijkste is dat je fans het leuk vinden om te participeren. Sawadee heeft een Geografie IQ test ontwikkeld die fans gewoon voor de lol kunnen maken zonder dat ze er iets mee kunnen winnen.

Bron: Marketingfacts

Gerelateerde Berichten

  • Hotels
    Tips om visueel uit te blinken op TripAdvisor

    Visuele content is belangrijker dan ooit, mensen willen weten waar ze terecht komen en geïnspireerd…

  • Tips en trends om bezoekers op jouw website te houden #etravelsummit

    Vorige week was de e-Travel Summit en daar sprak Ruud Couwenhoven over succesvol ondernemen ondanks…

  • 5 easy Facebook wins voor de reis- en gastvrijheidsbranche

    Wist je dat je relatief eenvoudig meer mensen kunt bereiken via je Facebook pagina? 60%…

Categorie: E-commerce Tags: Facebook, fanpage, likes, sawadee, tips

Over Gastblogger

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Tech Nieuws En Trends Laatste Nieuwtjes 6 sep 2012 - Lars Sang Mo Boom schreef:
    6 september 2012 om 16:03

    […] moet je nou met een Facebook […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google reviews NHTV reizen hotels travel onderzoek Facebook Vakantiebeurs TUI Social Media technologie Expedia Airbnb KLM Booking.com mobiel destinatiemarketing instagram TripAdvisor

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring