• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Verslag inspiratiedag e-tourism | Marian van der Ent, NHTV

5 april 2011 door Martin van Kranenburg

Dit is een verslag van Marian van der Ent, Lecturer Tourism and Imagineering, NHTV. Marian, enorm dank voor dit mooie verslag! Martin

De dag was bedoeld om inspiratie op te doen bij toeristische organisaties, die al slim gebruik maken van nieuwe media. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de vele meningen van consumenten die over het internet denderen? Hoe kan je die in je voordeel gebruiken?

Het verhaal achter IENS
Een van de sprekers was Simone Brummelhuis, oprichter van TheNextwomen.com en jarenlang managing director van IENS (de beoordelingsite voor restaurants in Nederland www.iens.nl). Zij hield een interessant verhaal over het belang van het vinden en activeren van de (veelal kleine) groep creators om je netwerk op te bouwen. IENS bestaat uit één IENS-team, 60 creators, 80.000 reviews en 4 miljoen kijkers. Voor het opbouwen van het netwerk na de start van de beoordelingssite heeft IENS eerst de interesse van de culinaire pers gewekt, daarna is onder andere Sanoma benaderd om het gewone publiek te bereiken. Ook werden er offline kleine evenementen georganiseerd om gevoel met de doelgroep te krijgen.

Wat is je netwerkstrategie?
Een netwerk opbouwen is een vertrouwd fenomeen. Voor de intrede van de online-netwerken werd je lid van de Rotary of de plaatselijke tennisclub. Tegenwoordig zijn er echter zoveel nieuwe netwerken, dat het belangrijk is om er goed over na te denken welk netwerk het beste past bij jou. Daarom is het van belang om een netwerkstrategie te formuleren. Daarbij moeten de volgende vragen gesteld worden; waarom?, waar?, hoe?, wie? en daarna de resultaten testen.

Een reden om een netwerk op te zetten en te onderhouden is bijvoorbeeld loyaliteit. Doelstellingen van IENS bij het vergroten van hun netwerk waren groei van de recensies (content creatie), verhoging van het websitebezoek (voor meer inkomsten uit reclame) en meer reserveringen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Twitter (doorplaatsen van recensies), een gratis app. om te reserveren en, naast hun Facebookpagina, een samenwerkingsverband met Hyves. De resultaten worden aansluitend op verschillende manieren gemeten.

De social media strategie van Sweden’s Tourist Board
Ook Tommy Sollén van Sweden’s Tourist Board en onder andere verantwoordelijk voor CommunityofSweden.com benadrukte hoe belangrijk het is om je ambassadeurs te koesteren. Deze online community van www.VisitSweden.com heeft zo’n 25.000 leden, waarvan 400 Nederlanders. Registratie is mogelijk via het Facebookaccount, maar inhoudgestuurde communities, zoals www.CommunityofSweden.com, hebben volgens Sollén de toekomst. Ze gaan hun user generated content gebruiken voor het Sweden magazine ter verhoging van de geloofwaardigheid en er komt een tripplanner die gebruik maakt van deze content. Een reviewsysteem is in ontwikkeling. De vraag uit het publiek hoe het succes wordt gemeten, vond hij lastig te beantwoorden. Hij voegde hieraan toe dat het vooral van belang is de vraag te stellen hoeveel ermee is bespaard. Onderdeel van Sweden’s Tourist Board social media strategie is het streven om de verschillende afdelingen (pr managers, web editors en anderen) meer te laten samenwerken om de social media verder uit te buiten om nieuwe markten (untapped potential) aan te boren.

Het middagprogramma begon met een podium voor creatieve technologie. Verschillende creatieve ondernemers en vrije denkers presenteerden in 6 minuten tijd- PechaKucha-stijl- hun idee over wat creatieve technologie aan mogelijkheden kan bieden voor (cultuur)toerisme. Aan de orde kwamen onder andere de 360-graden video-applicatie van XS2Theworld, een Social Media Monitor voor de Nederlandse Leisuresector van Vrijetijdshuis Brabant en een aantal leuke museum apps.

De verschillende presentaties van deze dag zijn te vinden op http://www.slideshare.net/Inspiratiedag/presentations

Gerelateerde Berichten

  • Social Media Congres | Amsterdam 2010

    Social media is hot. Twitter was het woord van 2009, Google komt met Google Buzz,…

  • Verslag World Travel Market 2008 (NHTV)

    Door: Peter van Eerden, Jacqueline Post en Kim Zeegers. Vierdejaars studenten van de NHTV Breda.…

  • De NHTV maakt zich op voor het e-tijdperk

    Door: Marian van der Ent. Docent NHTV @entconcept Donderdag 25 augustus heeft er op de…

Categorie: Travel Events Tags: CommunityofSweden.com, IENS.nl, inspiratiedag e-tourism, Marian van der Ent, Simone Brummelhuis, Social Media strategie, Tommy Sollén

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb TripAdvisor instagram reviews destinatiemarketing hotels Booking.com Google Facebook Expedia KLM mobiel Vakantiebeurs reizen onderzoek NHTV TUI travel Social Media technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext