Gisteren was in Brugge het Travel2010 evenement. Een congres van 1 dag waar de online travel trends voor de Belgische markt aan bod kwamen. Maar naast veel Vlamingen waren er ook veel Nederlanders (ongeveer 30 van de 130 gasten) die vooral benieuwd waren naar de ontwikkelingen in België en de mogelijkheden om de Vlamingen te bereiken.

Ik heb gisteren al uitgebreid verslag gedaan en geprobeerd gelijktijdig met de presentaties een post te maken. Voor wie niet alle tijd heeft om alles te lezen hierin een korte samenvatting.

De dag werd georganiseerd door TravelMedia. Het bedrijf van ondernemer Olivier Dujardin die ook onder Nederlandse travel marketeers bekendheid geniet. Een van de doelstelling van Olivier is het delen van kennis, iets wat hij al lange tijd doet op zijn site Max.be en via zijn twitter account. Voor deze dag hebben hij en zijn team 10 personen uitgenodigd die in 30 minuten hun visie op de markt mochten geven.

Uit alle verhalen kwam naar voren dat de Vlaamse markt nog achter loopt op de Nederlandse. Ongeveer 35% van de reizen wordt online geboekt tegen 50% in Nederland. Maar de Vlaming is wel volop aan het oriënteren online. Peter van den Steen van Thomas Cook vatte dat samen in het ROPO model, research online, purchase offline. Alles wijst er op dat de Vlaming binnen nu en 2 jaar op het Nederlandse niveau zit.

Het gebruik van socials kwam ook in verschillende presentaties aan bod. Dagvoorzitter William Visterin begon zijn presentatie met het slechts beoordeelde hotel van Antwerpen als voorbeeld van hoe graag mensen hun meningen delen. Dit sociale aspect gebeurd volgens Rik De Keyser voor reizen vooral op de speciale beoordelingssites als Zoover en Tripadvisor. Stephan Bosman benadrukte dat ze met Zoover nog meer de klant willen begeleiden met sociale contacten. Ook in de voorbereiding op de reis, maar liefst ook ter plaatse bij bijvoorbeeld het uitzoeken van een restaurant op de vakantie bestemming. Een van de oplossingen hiervoor bracht Jeroen van Velzen in zijn presentatie met de term Mocial, Mobile en Social. Hij verwacht dat de hoge kosten voor internet in het buitenland binnenkort gaan verdwijnen en dat het dan voor iedereen mogelijk wordt om overal mobiel “sociaal te gaan”.

Karl Gilis hield in een bevlogen presentatie de toehoorders een spiegel voor wat betreft usability van reissites. Veel reissites zijn volgens hem teveel gebaseerd op de interne indeling van reizen in plaats van naar behoeften van de klant. Te veel wollige sfeerbeelden en te weinig gericht op het boeken. Jean Philip De Tender pleitte juist er voor meer te kijken naar het verhaal achter de pax. Wat wil de klant en waar is hij naar op zoek. Breng meer het verhaal van de reis in beeld was zijn stelling. De combinatie van Karl en Jean Philip zou denk ik tot een ideale reissite moeten kunnen leiden, to-the-point, maar genoeg verhalend om ook zin in de vakantie te krijgen.

Daan van Luipen van Corendon vertelde het publiek hoe zij de online marketing inrichten. Affiliates zijn daarbij een belangrijke pijler met een specifiek beleid. Maar vooral het innovatieve retagetting kwam aan bod. Een bezoeker krijgt na het verlaten op andere sites banners aangeboden waarin de laatst bezochte accommodaties nogmaals worden getoond. Het doorklik percentage hiervan komt richting de 1%, een mooi resultaat. In het verlengde hiervan is Corendon bezig om de totale conversie attributie te meten. Dus welke contactmomenten gaan voor een conversie uit. Momenteel wordt vaak alleen op het laatste contact moment gestuurd, maar een niche site over Turkije kan de voorzet hebben gegeven voor de interesse in een vakantie naar Turkije. Bij corendon zijn er gemiddeld 7 verschillende contactmomenten.

Olivier en zijn team hebben een mooi congres neergezet wat volgend jaar zo goed als zeker een vervolg gaat krijgen. Meer op Travel2010.be en Flickr (foto’s van Mark Florquin). En alle presentaties staan inmiddels op SlideShare.