Door: Peter van Eerden, Jacqueline Post en Kim Zeegers. Vierdejaars studenten van de NHTV Breda.

Van 10 tot 13 November 2008 was het zover; de World Travel Market (WTM) in Londen. De jaarlijks georganiseerde WTM staat bij velen bekend als dé internationale vakbeurs voor de reisindustrie. Toeristisch gerelateerde bedrijven over de hele wereld hebben tijdens dit evenement wederom de kans gehad te ontmoeten, netwerken, onderhandelen en zakendeals te sluiten. Daarnaast vonden er interessante seminars plaats betreffende de laatste ontwikkelingen in de reisindustrie. 

Abu Dhabi, een van de belangrijkste bestemmingen tijdens de WTM, was niet alleen een van de hoofdsponsoren van het evenement, maar ook de exclusieve stand was groots aangepakt. Brazilië en Zuid Afrika waren desalniettemin nadrukkelijk aanwezig. Wat betreft de Europese landen waren Italië, Spanje en Turkije toch wel de meest opvallende bestemmingen.

De meeste industrieën waren vertegenwoordigd op de WTM, maar een zeer belangrijke, groeiende industrie viel op door zijn afwezigheid; de cruise industrie. Grondig onderzoek heeft aangetoond dat de cruise industrie enorme mogelijkheden biedt. Om dit bijzondere product in goede banen te leiden en de groei voort te zetten, is op 24 oktober jl. de Dutch Cruise & Ferry Council opgericht. De Dutch Cruise & Ferry Council zal vanaf medio januari actief naar buiten treden. Hoogstwaarschijnlijk verklaart dit de afwezigheid van het cruiseproduct op de WTM 2008. Zullen zij te zien zijn op de WTM 2009?

Het is alom bekend dat internet een steeds belangrijkere factor speelt in het koopgedrag van consumenten. De meest belangrijke achterliggende redenen voor het gebruik van internet zijn; het verkrijgen van informatie, communiceren, winkelen, entertainment en sociaal netwerken. Google heeft onderzocht dat, gekeken naar een reisproduct, er ongeveer 29 dagen voorbij gaan, 12 zoekopdrachten worden uitgevoerd en 22 reiswebsites worden bezocht voordat de consument uiteindelijk overgaat tot transactie. Dit geeft aan dat het online aanwezig zijn en verstrekken van goede en duidelijke informatie, uitermate belangrijk is voor toeristische bedrijven. Uit onderzoek is ook gebleken dat 57% van de online bezoekers niet offline zal kopen/ boeken wanneer zij een slechte online ervaring hebben gehad. Om deze situaties te voorkomen komt Google met allerlei nieuwe hulpmiddelen voor bedrijven om zich zo positief mogelijk te presenteren op het internet.

De WTM lijkt bij uitstek dé ideale locatie om mensen uit de toerisme industrie te ontmoeten, om te netwerken en om nieuwe trends en ontwikkelingen op de voet te volgen. De meeste landen pakken groots uit met stands en gadgets, en de organisatie is erg goed geregeld. De fysieke opzet en locatie zijn goed gekozen, er wordt hard gewerkt om de beurs schoon, netjes en aangenaam te houden. Het openbaar vervoer sluit goed aan op de locatie wat gunstig is voor beursbezoekers. Inhoudelijk gezien is de WTM erg interessant. Er is een aantal conferenties en seminars te volgen over de laatste trends en toekomstperspectieven, er is uitgebreid mogelijkheid tot uitwisselen van kennis en contacten. De beurs is in zekere zin vergelijkbaar met de ITB in Berlijn. Ook in Berlijn voeren zaken en netwerken de boventoon, met ook het nodige entertainment eromheen. Het verschil met de Nederlandse Vakantiebeurs is ietwat groter. De vakantiebeurs is ook toegankelijk voor mensen buiten de industrie, dus reizigers.

Deze beurs wordt ook meer bezocht door studenten. De toegankelijkheid voor studenten is vanuit hun standpunt gezien een enorm pluspunt, maar vanuit de zakenwereld gezien minder. Zeker op een beurs als de WTM, waar het gaat om zaken doen, komen studenten niet op de eerste plaats. Wat studenten betreft is de Vakantiebeurs informeler en draait dus meer om informele contacten en het verzamelen van informatie dan om serieuze zakendeals. Een ander verschil tussen de WTM en de ITB is de meer formele kledingdracht van bezoekers en standhouders. 

Wanneer studenten op zoek zijn naar een baan voor na het afstuderen, kan het WTM een nuttig hulpmiddel zijn. Verstandig is het om de nodige voorbereidingen te treffen voordat men de beurs betreedt. Op de WTM zijn de meeste standhouders druk bezig met zaken of het bijwonen van seminars, wat ervoor zorgt dat studenten moeilijk de kans krijgen een goed gesprek te houden. Stel dat men een leuke baan in het buitenland zoekt, dan biedt de WTM een uitgelezen kans om kennis te maken met verscheidene Internationale bedrijven. Studenten kunnen het best vooraf een afspraak maken die dan zal plaatsvinden op de WTM. Natuurlijk is het mogelijk de WTM te gebruiken om contacten te leggen met managers uit de industrie en vanuit daaruit verdere afspraken te maken, maar ervaring leert dat dat best moeilijk is.

Het kan gezegd worden dat de WTM dit jaar weer een succes genoemd kan worden. Het is een goed georganiseerde, zakelijke, beurs op een top locatie die zeker de moeite van het bezoeken waard is voor iedereen die op de hoogte wil blijven van nieuwe ontwikkelingen en tegelijkertijd zakelijke connecties wil leggen of aanhalen.

Beste Peter, Jacqueline en Kim super bedankt voor jullie uitgebreid verslag.