Vanochtend de trein gepakt naar Amsterdam, hotel Krasnapolsky. Een volle zaal met ruim 200 mensen. De organisatie zat goed in elkaar, prima verzorgd. Allemaal lange rijen met tafels, en her en der zaten bloggers de dag te verslaan. Zoals Remi van Bekkum van Traffic4U namens Marketingfacts en Robert de Boer van Lead Today namens Resultblog. De meeste presentaties van deze dag zijn overigens vanaf 20 maart van de site SESamsterdam te downloaden. Een videoverslag van de dag komt op Twinkle magazine. Op deze manier kan je vanachter je laptop de dag alsnog beleven.

De dag werd afgewisseld met praktische presentaties over link building, het effectief inzetten van de Long Tail en Google Analytics. En in een zeer interactieve presentatie werden sites uit het publiek kritisch bekeken door specialisten.

In de parallelsessies was er een presentatie over www.hotelvandaag.nl. Deze site is pas sinds november 2008 live gegaan en haalt nu al goede resultaten in de organische resultaten in Google. Een leuke presentatie waarbij Hotelvandaag probeert om op een slimme manier via allerlei sociale netwerk tools het dialoog met de bezoekers aan te gaan. Ik krijg de presentatie toegestuurd dus die zal binnenkort ook te zien zijn op Reismanagers.

De trends in Search kwamen ook aan bod. Waar moeten we vooral op letten? De belangrijkste trends zijn video, mobile en sociale netwerken. Wat ga je als bedrijf doen met Twitter, RSS, Facebook of Hyves? Maar wat ook heel duidelijk werd, is dat je als bedrijf eerst de basis van SEO op orde moet hebben. Hier liggen nog volop kansen; een goede title, metadescription, geoptimaliseerde pagina’s en zoekmachine vriendelijke content, copywriting.

Het is eigenlijk wel bizar. Google bestaat pas 10 jaar en je kunt je nu al geen wereld meer voorstellen zonder search. In de zaal zaten onder meer marketeers van Zoover, Inpakken en Wegwezen en Center Parcs. Oh ja, Remi zat wel erg hard te bloggen dus wil je alle details weten check dan zijn posts op Marketingfacts.