Met dank aan het groeiende aantal OTA’s, mobiel en sociale media heeft de hedendaagse reiziger meer mogelijkheden om te zoeken en boeken dan ooit tevoren. Ze bekijken high-quality beelden en videos tijdens het travel shoppen op verschillende apparaten, platforms en verschillende locaties. Het is voor hoteliers belangrijk om kennis te maken met deze nieuwe reiziger, en hier op in te spelen indien nodig. VFM Leonardo geeft in een whitepaper een viertal trends aan waar online (hotel) marketeers het verschil kunnen maken met de concurrentie.
Haal het meest uit visuele aspecten op travelwebsites van third parties
Goed dat je hotel op websites van grote OTA’s, als EasyToBook en Booking.com staat. Maar het simpelweg aanwezig zijn is niet meer voldoende. Het is belangrijk om met je hotel boven het maaiveld uit te steken, op te vallen tussen de oneindige lijst met hotels.
Bij het zoeken naar het juiste hotel gebruiken veel reizigers video als ondersteuning. OTA’s kregen 15% meer traffic binnen via Youtube in 2012. Google ziet dat 66% van de online video-bekijkers reisvideo’s bekijkt ter inspiratie wanneer ze denken aan een trip. En maar liefst 57% doet dat wanneer ze een hotel moeten kiezen.
Voor 2013 wordt verwacht dat 73% van de Amerikaanse consumenten online televisie zal kijken en dat er meer dan 4 miljard aan online video advertisement zal worden gespendeerd, dat is meer dan 41% groei ten opzichte van 2012.
Mobiel groeit hard
Denk aan de mobiele markt. Er zijn nu meer dan 1 miljard smartphone gebruikers in de wereld en de opbrengsten van online winkelen zijn het afgelopen jaar verdubbeld. Deze cijfers zullen blijven groeien.
43% van de consumenten gebruikt meer dan één apparaat wanneer ze hun reis plannen. Waarbij de iPad het vaakst wordt gebruikt om daadwerkelijk online te shoppen. De iPad vertegenwoordigt namelijk 90% van alle mobiele aankopen.
Voor 2013 wordt verwacht dat aankopen via de desktop en laptop verder afnemen en de aankopen via mobiele apparaten alsmaar toe blijft nemen. Daarbij zal vooral de tablet een grote rol blijven spelen, mede omdat het aantal gebruikers in 2013 naar verwachting flink zal stijgen. Consumenten moeten echter wat vertrouwder worden met de aankopen via mobiele apparaten, dan zal het zeker hard gaan stijgen.
Surging sociale media
92% van de reizigers in america geeft aan dat ze tips en aanbevelingen van vrienden en familie het meest vertrouwen. 52% gebruikt daarom sociale media om deze tips te ontvangen en 29% begint haar inspiratie voor de reis met een bezoek aan Facebook.
Ook na het boeken zal meer dan de helft van de reizigers direct een status update doen op Facebook om vrienden te informeren over de nieuw geplande trip. 76% post foto’s op Facebook na afloop van de vakantie.
Zorg er daarom als bijvoorbeeld hotel voor dat jouw gasten foto’s en video’s gemakkelijk kunnen delen met hun vrienden. Zorg voor een like-button en share buttons op je website. Zorg daarnaast dat je aanwezig bent op de sociale netwerken zelf met bijvoorbeeld een met mooie content gevulde Facebook pagina. Je potentiële klanten doen immers hun inspiratie op in deze netwerken.
Zorg voor goede content op maat, cross channel
‘Content is king’ wordt vaak geroepen. Ook VFM geeft aan dat content wel degelijk van groot belang is voor je marketing. Zorg er voor dat je verhaal consistent is en op elk platform en in elke uiting ondersteund wordt.
Echter, worden veel consumenten overladen met een constante stroom content, het is daarom wel van belang deze content ook relevant te laten zijn. Relevante content is content die er voor de ontvanger uit springt. Daarom wordt er door de gebruiker waarde gehecht aan content die speciaal voor de doelgroep is gemaakt, bruikbaar is en hen van goede interessante informatie voorziet. Om erachter te komen wat die doelgroep precies wil is interactie een prachtig middel. Vraag ze gewoon waar ze behoefte aan hebben, wat ze mooi vinden of waar ze waarde aan hechten.
Download hier de whitepaper van VFM Leonardo