• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Vijf Instagram tips voor destinatie marketeers

7 februari 2013 door Jaap Hoogesteger

Eelco gaf ons maandag al een kijkje in de keuken van zijn leven als Instagram blogger. Hij gaf aan wel eens door destinaties ingeschakeld te worden om de destinatie door zijn ogen aan de rest van de wereld te laten zien. Maar er zijn meer manieren voor destinaties om Instagram in te zetten en zo je destinatie op een mooie manier voor het voetlicht te brengen. In deze blogpost geef ik vijf tips voor destinatie marketeers die met Instagram voor hun bestemming aan de slag willen.

Met wereldwijd 100 miljoen actieve gebruikers en zo’n 40 miljoen foto’s die per dag toegevoegd worden, heeft Instagram zich inmiddels in het rijtje van de grotere sociale netwerken gevestigd. Ter vergelijking:  Pinterest heeft maandelijks zo’n 25 miljoen actieve gebruikers.

Een ideaal platform voor destinatie marketeers

Eén foto zegt meer dan duizend woorden en juist dat maakt Instagram een ideaal platform om een bestemming te promoten. Maar hoe zet je Instagram nu in om je destinatie te promoten? Je kunt hiervoor natuurlijk een ‘Instagram-blogger’  als Eelco Roos op de taak zetten, maar er zijn meerdere manieren. Hieronder vijf tips:

1. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

Hoe mooier de foto, hoe beter deze jouw destinatie promoot. Instagram is een medium waar de kwaliteit van foto’s belangrijker is dan hoeveel foto’s je post. Dit betekent overigens niet dat je vooral persfoto’s moet plaatsen waarop je een koppel romantisch van een mooi uitzicht ziet genieten. Laat vooral zien hoe mooi het écht is. Visit Colorado doet dit bijvoorbeeld goed.

2. Gebruik Instagram niet als push-middel

Instagram is, net als Facebook, een sociaal medium. Zie Instagram dus niet als een extra kanaal waarlangs je informatie kunt pushen, maar gebruik het als een medium om de interactie met je doelgroep aan te gaan. Reageer op comments, volg ook andere bedrijven die voor jouw destinatie interessant zijn (volg bijvoorbeeld Visit Oslo als je zelf Visit Norway bent) en kom via Instagram in contact met gebruikers door hun foto’s te liken of comments te geven.

3. Stimuleer user-generated content

Geen tijd en/of geld om nóg een sociaal media kanaal te vullen? Laat reizigers zelf met behulp van een bepaalde hashtag foto’s posten. Zo kun je zelf eens per dag alle foto’s met de hashtag doorlopen en posten. Een simpele manier om de betrokkenheid van je volgers te vergroten. Zo plaatst Visit Savannah mooie foto’s met #VisitSavannah ook op hun pagina.

4. Integreer Instagram in je sociale media strategie

Instagram is, net als andere sociale media, geen doel op zich. Het is een middel om een bepaald doel te bereiken. Integreer Instagram daarom in je sociale media strategie, compleet met SMART doelstellingen en KPI’s. Zorg verder voor een gezonde kruisbestuiving tussen de verschillende sociale media door bijvoorbeeld Instagram foto’s af en toe ook op Twitter, Facebook en Pinterest te plaatsen (en vice versa). Zo plaatst Welcome to Yorkshire alle foto’s in hun Instagram feed via een app ook op Facebook.

5. Meten is weten

Zorg dat je inzicht krijgt in wie er op je foto’s reageert, wie ze leuk vindt en welke foto’s het beste scoren. Door je statistieken goed bij te houden kun je eenvoudig meten of je je KPI’s haalt en kun je belangrijke inzichten krijgen die je nodig hebt om je gestelde doelen te bereiken. Je kunt hier bijvoorbeeld Nitrogram of Statigram voor gebruiken.

Deze lijst met tips is slechts een begin. Heb jij nog meer tips? Deel ze dan in de comments!

Gerelateerde Berichten

  • kracht van de sociale media
    Destinaties en de kracht van sociale media [infographic]

    Reizen en sociale media zijn een killer combinatie. Dat reizigers gebruik maken van sociale media…

  • Nieuwe ronde, nieuwe kansen: 3 Flickr tips voor destinatie marketeers

    "Flickr, is dat niet die foto website die op sterven na dood is?" is wat…

  • Een blog vol tips om je Instagram strategie te fine-tunen: maandelijkse checklist

    Per maand even kijken wat hot is de volgende en daar je content op inplannen…

Categorie: Destinatiemarketing, Social media Tags: destinatie, destinatiemarketing, instagram, tips

Over Jaap Hoogesteger

Jaap Hoogesteger werkt als Social Media Marketeer bij Deloitte Nederland, hiervoor was hij als social media marketeer verantwoordelijk voor de social strategie van Sundio Group. Daarvoor studeerde hij E-Travel/E-business aan de NHTV in Breda en liep zijn afstudeerstage bij TravelNext. Tijdens zijn studie was hij actief als content manager bij Youropi.com. Zie ook zijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Hamilton Island laat haar destinatie vastleggen door invloedrijke Instagrammers - TravelNext schreef:
    20 februari 2013 om 09:08

    […] Zelf ook Instagram gebruiken om een bestemming te promoten? Lees dan eerst deze 5 Instagram tips voor destinatie marketeers! […]

  2. Nieuwe ronde, nieuwe kansen: 3 Flickr tips voor destinatie marketeers - TravelNext schreef:
    21 mei 2013 om 12:03

    […] als bij de Instagram tips, geldt ook voor Flickr dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Hoe mooier de foto, hoe beter […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Facebook Expedia TUI mobiel Social Media Booking.com Google reviews NHTV Airbnb destinatiemarketing Vakantiebeurs KLM technologie TripAdvisor onderzoek travel hotels reizen instagram

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring