Eelco gaf ons maandag al een kijkje in de keuken van zijn leven als Instagram blogger. Hij gaf aan wel eens door destinaties ingeschakeld te worden om de destinatie door zijn ogen aan de rest van de wereld te laten zien. Maar er zijn meer manieren voor destinaties om Instagram in te zetten en zo je destinatie op een mooie manier voor het voetlicht te brengen. In deze blogpost geef ik vijf tips voor destinatie marketeers die met Instagram voor hun bestemming aan de slag willen.
Met wereldwijd 100 miljoen actieve gebruikers en zo’n 40 miljoen foto’s die per dag toegevoegd worden, heeft Instagram zich inmiddels in het rijtje van de grotere sociale netwerken gevestigd. Ter vergelijking: Pinterest heeft maandelijks zo’n 25 miljoen actieve gebruikers.
Een ideaal platform voor destinatie marketeers
Eén foto zegt meer dan duizend woorden en juist dat maakt Instagram een ideaal platform om een bestemming te promoten. Maar hoe zet je Instagram nu in om je destinatie te promoten? Je kunt hiervoor natuurlijk een ‘Instagram-blogger’ als Eelco Roos op de taak zetten, maar er zijn meerdere manieren. Hieronder vijf tips:
1. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Hoe mooier de foto, hoe beter deze jouw destinatie promoot. Instagram is een medium waar de kwaliteit van foto’s belangrijker is dan hoeveel foto’s je post. Dit betekent overigens niet dat je vooral persfoto’s moet plaatsen waarop je een koppel romantisch van een mooi uitzicht ziet genieten. Laat vooral zien hoe mooi het écht is. Visit Colorado doet dit bijvoorbeeld goed.
2. Gebruik Instagram niet als push-middel
Instagram is, net als Facebook, een sociaal medium. Zie Instagram dus niet als een extra kanaal waarlangs je informatie kunt pushen, maar gebruik het als een medium om de interactie met je doelgroep aan te gaan. Reageer op comments, volg ook andere bedrijven die voor jouw destinatie interessant zijn (volg bijvoorbeeld Visit Oslo als je zelf Visit Norway bent) en kom via Instagram in contact met gebruikers door hun foto’s te liken of comments te geven.
3. Stimuleer user-generated content
Geen tijd en/of geld om nóg een sociaal media kanaal te vullen? Laat reizigers zelf met behulp van een bepaalde hashtag foto’s posten. Zo kun je zelf eens per dag alle foto’s met de hashtag doorlopen en posten. Een simpele manier om de betrokkenheid van je volgers te vergroten. Zo plaatst Visit Savannah mooie foto’s met #VisitSavannah ook op hun pagina.
4. Integreer Instagram in je sociale media strategie
Instagram is, net als andere sociale media, geen doel op zich. Het is een middel om een bepaald doel te bereiken. Integreer Instagram daarom in je sociale media strategie, compleet met SMART doelstellingen en KPI’s. Zorg verder voor een gezonde kruisbestuiving tussen de verschillende sociale media door bijvoorbeeld Instagram foto’s af en toe ook op Twitter, Facebook en Pinterest te plaatsen (en vice versa). Zo plaatst Welcome to Yorkshire alle foto’s in hun Instagram feed via een app ook op Facebook.
5. Meten is weten
Zorg dat je inzicht krijgt in wie er op je foto’s reageert, wie ze leuk vindt en welke foto’s het beste scoren. Door je statistieken goed bij te houden kun je eenvoudig meten of je je KPI’s haalt en kun je belangrijke inzichten krijgen die je nodig hebt om je gestelde doelen te bereiken. Je kunt hier bijvoorbeeld Nitrogram of Statigram voor gebruiken.
Deze lijst met tips is slechts een begin. Heb jij nog meer tips? Deel ze dan in de comments!
2 reacties