• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

50 plussers gevoelig voor online reisaanbiedingen

4 november 2013 door Annelies Hulshof

De tijd komt er weer aan dat iedereen in Nederland gaat nadenken over zijn of haar zomervakantie. Deze eerste fase van de reiscyclus, het dromen over nieuwe bestemmingen, pakt iedereen nogal anders aan. Hoe iedereen dat doet? Dat heeft Multiscope uitgezocht in een onderzoek onder 500 Nederlanders. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Paxz, de reisdivisie van affiliatenetwerk Daisycon.

Een derde wordt geinspireerd door internet

Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlanders (51%) in januari op zoek gaat naar een vakantie(bestemming), omdat daar simpelweg gewoon de tijd voor is. Een derde van de Nederlanders gaat dromen over een volgende vakantie door blogs, aanbiedingen, reclame, prijsvragen, foto’s en verhalen op het internet.

Televisie is zelden de inspiratiebron om een vakantie te gaan plannen, slechts 14% raakt geïnspireerd door tv-reclame of -programma’s.

50 plussers zoeken aanbiedingen

Is de droomfase voorbij, dan is het tijd om te gaan plannen. Tijdens de planningsfase is het opvallend dat 50 plussers twee keer zo vaak de oriëntatie starten op veilingsites en websites met speciale aanbiedingen dan andere leeftijdscategorieën. Bij de uiteindelijke boeking is voor 76% van hen de prijs en/of aanbieding van invloed op de vakantiekeuze.

Echter boeken ze wel veel vaker dan de andere leeftijdscategorieën (18-34 en 35-49) reizen boven de Euro 2.000 per persoon. 50 plussers kiezen daarin voor gemak: ze hechten meer waarde aan de extra mogelijkheden bij de reis, zoals excursies. Negatieve zaken beïnvloeden hen bovenmatig: een onrustige bestemming door bijvoorbeeld natuurgeweld is voor 70% van de 50 plussers sterk van de invloed op hun reisplannen.

Voor 50 plussers spreekt naast de ‘zon-zee-strand’-vakantie, ook een culturele vakantie of stedentrip bovengemiddeld aan.

Klein deel zoekt via sociale media

Slechts 2% van Nederland zoekt actief via social media naar vakanties. Dat betekent echter niet dat ervaringen van anderen geen grote invloed hebben; uit het onderzoek bleek dat 41% van de 50 plussers veel waarde hechten aan de mening van anderen bij het boeken. Hetzelfde percentage gebruikt dan ook reisvergelijkers en beoordelingsites zoals Zoover bij de oriëntatie. 23% laat zich leiden door verhalen uit eigen omgeving.

Online boeken

83% van de Nederlandse 50 plussers boekt via internet een reis, trip en/of uitje. De belangrijkste reden voor alle Nederlanders om niet online te boeken, is het feit dat men graag persoonlijke service wil.

Credits afbeelding: Castgen

Gerelateerde Berichten

  • KRAS: De senior traveler en het online zoek- en boekgedrag

    ''Senioren van nu'' kunnen hun weg op het internet steeds beter vinden. Ze luisteren naar…

  • 50 euro actie Neckermann online goed uitgevoerd!

    In de reisbranche is veel ophef over de 50 euro actie van Neckermann. De discussie…

  • Het online marketingplan: focus op traffic en conversie

    Het online marketingplan beschrijft in grote lijnen hoe je meer gerichte bezoekers naar je website…

Categorie: Usability & design, Zoekmachine marketing Tags: 55 plussers, online zoekgedrag, ouderen

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

destinatiemarketing instagram travel technologie Facebook Airbnb TripAdvisor hotels Google Social Media Expedia mobiel NHTV KLM reviews Vakantiebeurs TUI reizen onderzoek Booking.com

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring