De tijd komt er weer aan dat iedereen in Nederland gaat nadenken over zijn of haar zomervakantie. Deze eerste fase van de reiscyclus, het dromen over nieuwe bestemmingen, pakt iedereen nogal anders aan. Hoe iedereen dat doet? Dat heeft Multiscope uitgezocht in een onderzoek onder 500 Nederlanders. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Paxz, de reisdivisie van affiliatenetwerk Daisycon.

Een derde wordt geinspireerd door internet

Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlanders (51%) in januari op zoek gaat naar een vakantie(bestemming), omdat daar simpelweg gewoon de tijd voor is. Een derde van de Nederlanders gaat dromen over een volgende vakantie door blogs, aanbiedingen, reclame, prijsvragen, foto’s en verhalen op het internet.

Televisie is zelden de inspiratiebron om een vakantie te gaan plannen, slechts 14% raakt geïnspireerd door tv-reclame of -programma’s.

50 plussers zoeken aanbiedingen

Is de droomfase voorbij, dan is het tijd om te gaan plannen. Tijdens de planningsfase is het opvallend dat 50 plussers twee keer zo vaak de oriëntatie starten op veilingsites en websites met speciale aanbiedingen dan andere leeftijdscategorieën. Bij de uiteindelijke boeking is voor 76% van hen de prijs en/of aanbieding van invloed op de vakantiekeuze.

Echter boeken ze wel veel vaker dan de andere leeftijdscategorieën (18-34 en 35-49) reizen boven de Euro 2.000 per persoon. 50 plussers kiezen daarin voor gemak: ze hechten meer waarde aan de extra mogelijkheden bij de reis, zoals excursies. Negatieve zaken beïnvloeden hen bovenmatig: een onrustige bestemming door bijvoorbeeld natuurgeweld is voor 70% van de 50 plussers sterk van de invloed op hun reisplannen.

Voor 50 plussers spreekt naast de ‘zon-zee-strand’-vakantie, ook een culturele vakantie of stedentrip bovengemiddeld aan.

Klein deel zoekt via sociale media

Slechts 2% van Nederland zoekt actief via social media naar vakanties. Dat betekent echter niet dat ervaringen van anderen geen grote invloed hebben; uit het onderzoek bleek dat 41% van de 50 plussers veel waarde hechten aan de mening van anderen bij het boeken. Hetzelfde percentage gebruikt dan ook reisvergelijkers en beoordelingsites zoals Zoover bij de oriëntatie. 23% laat zich leiden door verhalen uit eigen omgeving.

Online boeken

83% van de Nederlandse 50 plussers boekt via internet een reis, trip en/of uitje. De belangrijkste reden voor alle Nederlanders om niet online te boeken, is het feit dat men graag persoonlijke service wil.

Credits afbeelding: Castgen