Opvallen, aandacht. Viral marketing is de digitale vorm van mond-tot-mondreclame op internet. Het is een marketingtool waarin je probeert om de bekendheid van je merk te vergroten of de aandacht te vestigen op een nieuwe dienst of productintroductie.

De voordelen van een Viral Marketing
Virale campagnes zijn vaak grappige filmpjes, interactieve games of tests. En iedereen die een virale campagne maakt hoopt er uiteraard op dat de campagne wordt opgepikt en dat een groot aantal mensen de viral naar elkaar doorsturen en gaan praten over je merk.

De voordelen van een virale campagne zijn:
1. Het sneeuwbaleffect: een goede campagne kan zich razendsnel verspreiden.
2. Vooral jongeren zijn deze manier veel beter te bereiken dan via traditionele media.
3. Het kostenvoordeel ten opzichte van de traditionele media.
4. In korte tijd kan je een enorme grote doelgroep bereiken.

Randvoorwaarden voor een Virale Campagne
In eerste instantie moet je vooraf goed weten wat je met een virale campagne wilt bereiken. Word je trendsetter of ben je volger (vaak kan je het dan beter niet doen). Enkele randvoorwaarden:

1. Maak het meetbaar (meten, weten, verbeteren).
2. Hou het kort en to the point.
3. Wees creatief en vernieuwend (anders werkt het tegen je).
4. Zorg dat de afzender een bekende is (mail a friend).

De drie G’s van Viral Marketing
Succesvolle campagne zijn verpakt in de drie G’s, ofwel een goede viral is Grappig, Grof of Geil, of een combinatie hiervan. Omdat voorbeelden meer zeggen dan woorden hierbij enkele links naar bekende virale campagnes:

www.houjannietvoorjezelf.nl/
Een viral marketing campagne van de SP. Erg goed is het persoonlijk maken van de boodschap.

www.onepointtv.com/crf/
Het Franse Rode Kruis maakt het collecteren op deze manier wel heel erg aantrekkelijk.        

http://flyforfortune.klm.com
En tot slot, omdat deze blog over de reisbranche gaat , een bekende viral van KLM met op het einde een prima call to action om een ticket te boeken.