Tijdens de ITB 2016 was Virtual Reality (VR) een veelbesproken onderwerp. Het viel op dat virtual reality in de reisindustrie door veel organisaties is opgepakt om hun destinatie te promoten. Veel stands boden eigen ‘ruimtes’ aan om bezoekers in de wereld van VR te laten duiken. Het thema kwam ook terug in een aantal lezingen.

Andreas Weigel van diginetmedia heeft op de eerste vakdag van de #ITB2016 de vakbezoekers meer verteld over het thema VR. In de laatste 12 maanden heeft VR een enorme boost ervaren. Bij VR gaat het om het laten verdwijnen van de reële wereld, het manipuleren van de hersenen en het betreden van andere (visuele) werelden.

Wie zijn de VR users?

Andreas presenteert een aantal inzichten uit een onderzoek doorgevoerd door Touchstone Research. Daarbij geven meer dan 80% van de ondervraagden aan, dat ze VR willen testen. Momenteel wordt VR voornamelijk ingezet in de branches reizen, video en gamen. Men vindt de belevenis voornamelijk cool.

De marktontwikkelingen rondom VR

Tot 2012 was VR voornamelijk een visie vertelt Dr. Michael Gerards van Present4d. De maker van de Oculus Rift Palmer Lucky heeft vaart gebracht in deze ontwikkelingen, veel mensen kennen hem ook uit de grappige covers in het Time magazine. In maart 2014 kocht Facebook het bedrijf Oculus en toen werd het duidelijk dat men VR meer en meer dichterbij de consument wil brengen. Het wordt voorspelt dat VR binnen twee jaar, door meer dan 170 miljoen mensen gebruikt wordt. Momenteel bieden circa 60-70 brillen-bedrijven VR modellen aan, hier enkele voorbeelden: de VR One van Zeiss, de Samsung Gear VR, de Oculus Rift en uiteraard zijn er de Cardboard brillen, die men gemakkelijk zelf kan samenbouwen vanuit kartonmateriaal. De prijsontwikkelingen geven ook een indicatie dat VR steeds meer de consumentenmarkt lijkt te veroveren. In dit kader zijn de prijzen gedaald van 350 dollar op 100 dollar voor een device.

Virtual Reality in de reisindustrie

Zoals voor elke andere marketingcampagne is de content bij VR ook belangrijk. Je moet weten wat je je doelgroep wilt vertellen. Hier een aantal voorbeelden hoe toeristische ondernemingen VR inzetten:

  • Mein Schiff-VR App: hier kan de gebruiker een virtuele rondgang op het schip beleven.
  • Aida: ook hierbij kan de gebruiker vanuit verschillende bootrondleidingen kiezen;
  • Aldiana: hier kan de gebruiker verschillende accommodaties in VR beleven;
  • British Airways: hier is British Airways steden in Europa ingegaan om meer ‘feeling’ te creëren bij de consument voor destinaties in de Verenigde Staten, om mensen enthousiast te maken om met British Airways naar de VS te vliegen;
  • Marriott Hotels Virtual Travel Teleporter heeft VR ingezet met als doel om nieuwe (potentiële) klanten te inspireren en uiteindelijk ook een verblijf bij Marriott te boeken.
  • In Safaripark Beekse Bergen wordt VR ingezet om bijvoorbeeld bezoekers een kijkje te geven bij het voeren van leeuwen.
  • Het Anne Frank Huis heeft veel trapjes, hoekjes en kleine kamertjes, waardoor het niet voor alle bezoekers mogelijk is om het huis te bezoeken. Zij hebben VR ingezet zodat ook deze bezoekers het huis kunnen bekijken.

Radisson Blue Hannover VR belevenis

Ronnie Paetow, directeur Sales & Marketing van het Radisson Blue Hannover vertelt over de VR belevenis bij Radisson Blue. Bij de VR belevenis krijgt de gebruiker in vier minuten een beter beeld van het Radisson Blue hotel in Hannover. De VR video heeft voornamelijk als doel om zakelijke klanten te bereiken en te informeren. In de VR omgeving wordt een indruk gegeven over bijvoorbeeld de verschillende type kamers en de vergadermogelijkheden dat het hotel biedt. Qua budget is het maken van de Radisson Blue Hannover VR ervaring niet veel duurder dan een gewone bedrijfsfilm, de techniek kost wel iets extra. Een nadeel is dat men gedurende de productie en het opnemen niet direct de resultaten kan zien. Deze worden pas zichtbaar als het materiaal achteraf wordt bewerkt. Daarom geeft Ronnie de volgende tip:

Maak vooraf een draaiboek en bepaal daarin wat je je doelgroep wilt vertellen

Dan wordt de belevenis duidelijk in de VR omgeving. Op deze manier werkt het veel immersiever in vergelijking met normale foto’s of video’s.

Destination British Columbia met The Wild Within

Maria Greene, Director Overseas Marketing van Destination British Columbia, vertelde over de productie van hun VR belevenis The Wild Within in september 2014. De grote uitdaging was om de soms moeilijk toegankelijke natuurschouwplekken te filmen. Zij hebben veel gebruikt gemaakt van high def. Go Pro camera’s, drones en backpack-camera’s om de scenery te filmen, waarbij er streng op gelet werd dat de natuur niet ‘beschadigd’ werd. Bij deze campagne waren de kosten wel een grote uitdaging, de productie van twee jaar geleden heeft circa 400.000 Canadese dollars gekost. Inmiddels zijn de prijzen wel gedaald en zouden de kosten voor een productie nu tussen de 35.000 – 75.000 dollar liggen. Per saldo zegt Maria dat de productiekosten zich snel ook weer hebben terugverdiend.

https://www.youtube.com/watch?v=4SkHdRvPbv4

Een VR belevenis wordt nu voor bijna alle zakelijke events ingezet. Het helpt om de destinatie beter te verkopen en het wordt ook steeds meer toegankelijker voor de consument. Samsung biedt bijvoorbeeld momenteel een VR device aan bij een koop van de Samsung Galaxy S7. “Dit soort van Sale-initiatieven voor VR devices zal toenemen”, aldus Maria. Daarnaast is VR ook een excellente trainingstool voor eigen medewerkers. Het helpt om meer kennis op te doen van het eigen product en het ook daadwerkelijk te ervaren. Dat zal zeker een bijdrage leveren om het ook te promoten.

Vormt het een bedreiding omdat men na het VR belevenis de eigenlijke bestemming niet meer wil zien? Nee, zo zegt Maria. Het is een korte, vergemakkelijkte belevenis. Het is voor een eerste indruk. Er is nog zo veel meer te beleven. Dit zal de motivatie zijn om ook daadwerkelijk daar naartoe te gaan.

Virtual Reality in de reisindustrie

Zorg voor een on- en offline belevenis

In onderstaande video is Rene Morawetz van Dein Reisebüro begeistert op bezoek bij Barbara Schumann in een TUI reisbureau waar zij vertelt hoe eenvoudig het is om klanten te enthousiasmeren voor een reis met behulp van VR. Als men bijvoorbeeld geïnteresseerd is in een bootvaart kan men vooraf de verschillende cabines op de boot bekijken om een keuze te maken tussen bijvoorbeeld een balkoncabine of een binnencabine. Daarnaast is het een goede manier om in een traditionele reisbrochure ook een Cardboard bril toe te voegen om de online en offline belevenis voor de klant te combineren.

De zwaktes van VR

Een zwaktepunt bij VR ligt vooral op interactievlak. Men wordt nu wel ondergedompeld in andere wereld, maar interactie is vaak nog niet mogelijk. De hedendaagse techniek is nog niet zover om een Matrix belevenis te creëren, dus interactiemogelijkheden zullen nog even moeten wachten.

Samenvattend

Over VR wordt nu veel gesproken. Het zal wel nog 2 à 3 jaren duren voordat het echt doorbreekt richting de consument. Wat nu een VR belevenis in een reisbureau is, kan straks ook thuis zijn. Het zorgt voor een immense belevenis en is goed inzetbaar om klanten te inspireren, zowel online als offline. Als bedrijf is het een must om goed na te denken over de inhoud van het VR filmpje. Neem een hotel, naast de bijvoorbeeld kamer- en event faciliteiten kan men met VR ook inzoomen op andere services dat het hotel aanbiedt. En naast het beter promoten van het product op bijvoorbeeld beurzen is het ook zeer geschikt voor het trainen van het eigen personeel. Wat nog wel voor een hinder zorgt, zijn de beperkte interactiemogelijkheden. Maar wie weet waar we over een jaar staan?