Het kiezen van een bestemming gebeurt niet zomaar. Al is het niet altijd even bewust, er gaat een flinke tijd aan vooraf voordat je daadwerkelijk hebt beslist waar je dit jaar naartoe op vakantie gaat. Er zijn talloze manieren om als reiziger inspiratie op te doen. Onder andere een post op Maxmanagement van Olivier Dujardin gaf mij de nodige inspiratie om hier op TravelNext een paar voorbeelden te delen van sites en apps waar een reiziger zijn of haar ideeën op kan doen.

Inspiratie

Inspiratie komt overal voorbij, vooral online. Beleving staat centraal bij het kiezen van een nieuwe destinatie, en de juiste foto’s en video’s kunnen deze beleving erg versterken en stimuleren. Een mooie foto op Facebook, een vriend die op locatie een foto door tweet of een prachtige video op Youtube. Websites of apps die gebruik maken van integratie van sociale netwerken kunnen er voor zorgen dat reizigers gepersonaliseerde adviezen voor een volgende reis kunnen ontvangen. Dit alles kan leiden tot de volgende vakantiebestemming van een reiziger.

Tijdlijn in de inspiratiefase

Reizigers doen er weken over om de juiste vakantie uit te zoeken. Ze doen deze inspiratie over het algemeen ook maanden voordat ze op vakantie gaan op, zeker in de meer ontwikkelde markten als Europa. Uit het onderzoek ‘The Future of Travel Search’ van PhocusWright blijkt dat onze oosterburen gemiddeld zo’n 14 dagen inspiratie op doen voor ze bepalen waar ze naartoe op vakantie gaan. En dit doen de Duitse vakantiegangers ongeveer 98 dagen voordat ze in het vliegtuig stappen.

Inspiratie-apps

SceneSpotter

Lufthansa komt met een ware inspiratie-applicatie voor Facebookgebruikers. Je kunt net SceneSpotter als reiziger inspiratie opdoen voor allerlei bestemmingen in Europa. De app is gebouwd om tips over bestemmingen te kunnen delen met medegebruikers en je Facebookvrienden. En natuurlijk om bijzondere tips te ontvangen van je vrienden.

Je kunt gemakkelijk tips toevoegen en die worden overzichtelijk in de map gepresenteerd voor anderen om te gebruiken. Je kunt categoriseren zodat je juist die tips krijgt die voor jou van belang zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=73GZLntcSTY

Pinterest

Om in te spelen op deze fase is Pinterest een erg interessante aanvulling op de huidige sociale media voor bijvoorbeeld een destinatie marketeer, juist om haar visuele aspect. De reiziger kan door Pinterest inspiratie op doen en daardoor besluiten de destinatie op zijn of haar bucketlist te plaatsen of er zelfs direct een vakantie naartoe te boeken.

Daarnaast zijn het voornamelijk vrouwen die zich bevinden op Pinterest en laten zij nou nét de beslissers zijn als het gaat om het kiezen van een vakantie.

Fotopedia

Fotopedia is een onwijs gave foto applicatie die je op iPad, iPhone en je computer kunt zien. In een zoektocht naar de juiste bestemming mag deze inspiratie-app zeker niet ontbreken!

Je tikt een bestemming in en krijgt de meest mooie foto’s te zien van die bestemming. Wellicht dat dit niet zo veel toevoegd aan het maken van een keuzen, dan wel dat de bucketlist alleen maar langer en langer wordt door Fotopedia. Volgens een recent bericht op Mashable kun je tegenwoordig ook direct hotels boeken bij expedia vanuit de applicatie.

TravelBook

Air France heeft app voor de iPhone gemaakt, Travel Book. Via de app kun je door een wereld browsen waar allemaal prachtige travelfoto’s van je Facebookvrienden of andere gebruikers van de app op de map staan. De foto’s zijn geplaatst op de plek waar ze gemaakt zijn. Zo kun je als reiziger inspiratie op doen doordat je foto’s ziet van landen waar je misschien nog nooit bent geweest of nooit hebt geweten dat het er daar zo uit zag.

Ook is het een ideale app om je reis tijdens het reizen vast te leggen voor thuis!

http://www.youtube.com/watch?v=UPJopXZt_7A

TravVie & MakeMyHoliday

Weet je echt nog niet waar je naartoe moet, dan kun je het ook de specialisten van de reisbureaus nog vragen. Online kun je dit ook doen door middel van omgekeerd zoeken. Via bijvoorbeeld TravVie of MakeMyHoliday kun je een budget, aantal personen, wensen en behoeften invullen. Aangesloten reisbureaus kunnen op de wensen reageren en hun offerte maken op persoonlijk niveau en aanbieden aan de aanvrager.

Goed, inspiratie genoeg. Ik weet waar ik de komende tien jaar naartoe ga op vakantie! Hebben jullie nog interessante plekken waar reizigers hun inspiratie vandaan kunnen halen? Deel ze in de comments.