Drones: Waar blijven ze in de reisbranche? In andere branches worden ze vaker en vaker ingezet. Zoals afgelopen week in het nieuws: drones gebruiken als pakketbezorging. Dit was voor mij de aanleiding om me te verdiepen in de wereld van drones. Steeds meer bedrijven zetten drones in, ook in de toeristische industrie is dit een interessant onderwerp, maar nog te weinig reispartijen snappen de kansen en mogelijkheden ervan.
De Duitse DHL is een voorbeeld van een van de bedrijven die drones al inzet, maar dan om medicijnen over te brengen naar de Waddeneilanden. En dat doen ze al ruim een jaar. Ook Amazon gaat gebruik maken van drones en zet daarvoor een nieuw bezorgingssysteem op: Amazon Prime Air. Het doel daarvan is om de pakketjes binnen 30 minuten te bezorgen.
Dat zijn maar twee van de vele voorbeelden van drones buiten de reisbranche. Het is interessant voor bedrijven, maar zeker ook voor de consument. Want hoe leuk is het om thuis op je pakketje te wachten en dat er binnen een half uurtje een drone langs komt vliegen die netjes je pakketje voor je deur legt.
Match made in heaven?
De reiswereld heeft nog niet zoveel laten zien van drones en we moeten nog wachten op een spectaculaire actie of campagne met een drone. De technologie is perfect voor de reisbranche, de voordelen van drones in de reiswereld kwamen al naar voren in de recap van de e-Travel Summit 2014. In deze blog gaf TravelNext vier mogelijkheden voor drones in de reisbranche:
- Overzichtsvideo’s van accommodaties, zoals Thomas Cook heeft gedaan.
- Selfies op onmogelijke plekken voor travelers die alleen reizen
- Nieuw social media materiaal, foto’s & instagrams move over (share weer eens een filmpje van je vakantiebestemming), zoals Belvilla de drones gebruikt om voor een betere huisfotografie.
- Technologie als onderdeel van je branding.
Het is niet alleen interessant voor een tourism board of een hotel, maar het past binnen elke sector. Over de hele wereld worden de drones steeds populairder in de travel & gastvrijheidsindustrie. Ik heb een aantal voorbeelden uitgekozen om te laten zien wat er allemaal kan.
Casa Madrona Hotel San Francisco
Aan de andere kant van de wereld heeft ook een hotel haar intrede gedaan in de wereld van de drones. Het luxury hotel zet de drones in voor de bezorging van champagne in de meest luxe suites voor haar VIP gasten. Het idee kwam van naar boven omdat de eigenaren de gasten nog iets extra’s wilden bieden.
Visit Norway
Tourism board Visit Norway heeft een video gemaakt met een drone om de stad Trondheim in de winter te laten zien in zijn ‘natural glory’ en daardoor meer bezoekers hopen aan te trekken.
Toegevoegde waarde
Drones hebben zoveel kansen in de reiswereld. Met alle technologieën van de laatste jaren hebben ook drones de mogelijkheid om het reizen in de toekomst helemaal te veranderen. Net zoals virtual reality, een eerder verschenen blog vertelde al hierover als de toekomst van reizen. Deze technologieën brengt mensen dichterbij een bestemming dan ze denken dat misschien mogelijk is. Bijvoorbeeld mensen met een fysieke beperking, die niet de mogelijkheid hebben om de wereld over de reizen. Maar die wel met de technologieën als virtual reality en drones de kans krijgen om het gevoel te ervaren dat ze over de Chinese Muur lopen, of dat ze in Australië aan het strand liggen.
Ook commercieel valt er wel wat te behalen en mee te doen. Corendon deelde vorig jaar de drone beelden van paradijselijk Curaçao in een Facebookpost, met daaronder de link naar vliegvakanties richting het zonnige eiland.
Drones ft. Virtual reality
Ten slotte nog een voorbeeld van British Columbia. Zij hebben drones en virtual reality bij elkaar gebracht om de destinatie zo goed mogelijk in beeld te brengen. Een virtuele beleving in combinatie met het gebruik van drones brengen ze de omgeving zo in beeld, dat het lijkt alsof je er bent. Hiermee hopen ze mensen te inspireren met de prachtige omgeving van British Columbia. De onderstaande video is ‘The making of’ van de video, echt de moeite waard om te kijken wat zij hebben gedaan om de bestemming bijna tastbaar te maken. Enjoy!
Credits headerafbeelding: Alfred Grupstra
Onze klant Landgoed Ruwinkel heeft afgelopen jaar haar huizen ook al laten fotografen middels een drone. Zie bijvoorbeeld de omslagfoto op Facebook: facebook.com/landgoedruwinkel. Geeft een andere dimensie aan foto’s en we merken in advertentiecampagnes dat deze foto’s ook zeer goed werken voor interactie en conversie! Ook in de recreatiewereld… kansen te over voor drones.
Hi Corné, ik heb even gekeken naar de foto! Dat ziet er goed uit, het heeft een heel ander effect inderdaad. Veel kansen voor veel branches!
Bedankt voor je aanvulling!
De mogelijkheden met drones zijn onbeperkt.
Een andere optie is gebruik make van virtual reality. Dit is nog een stap verder…
Hi Nathan, dat klopt! Virtual Reality gaat nog veel verder en het ontwikkeld zich natuurlijk ook steeds verder. Benieuwd wat er zich in 2016 gaat ontwikkelen…