• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Walibi stopt mogelijk met Connectprogramma – Waarom is Disney’s My Magic+ wel succesvol?

20 april 2015 door Goof Lukken

Begin 2012 lanceerde Walibi in België in een persbericht een ‘ wereldprimeur’ op het gebied van interactie en social media binnen een pretpark. Het so called programma heette Walibi Connect; een bandje waarmee je o.a. kunt inchecken in alle attracties, jezelf kunt lokaliseren en alle rijen van de attracties kunt checken maar ook je belevenissen kunt delen. De afgelopen weken lijkt het alsof het programma gestopt is. De website is nog steeds online maar diverse fansites zoals Walibiband en Looopings.nl beweren dat het programma niet succesvol is. Het zou zelfs stoppen te bestaan? Disney rolt op dit moment echter hun Magic Bands en bijbehorende programma My Magic+ steeds verder uit. Waarom lukt het Disney wel om met hun doelgroep connected te zijn?

De theorie van beleving

Kijkend naar de theorie rondom beleving (Goossens, hier verder uitgelegd), is het wenselijk om zo vroeg mogelijk met de gastbeleving te beginnen. De theorie spreekt immers over pre-exposure (voorafgaand aan het bezoek), exposure (het bezoek en de beleving op locatie) en post-exposure (de herinnering levend houden, brand awareness en deze mogelijk laten delen met anderen). Disney slaagt met hun My Magic+ programma duidelijk in deze filosofie. Bij Walibi Connect leek men maar op twee fasen van de beleving te focussen (vooral on demand info over wachttijden en sharen van de beleving). Ook Walibi Holland heeft getracht een dergelijk programma te lanceren. Het was de Thrill Battle. Inmiddels is dit programma ook gestopt en heeft plaats gemaakt voor een App die basic informatie geeft met een klein social tintje.

Disney’s Successtory

Het succes van My Magic+ is in mijn ogen te verklaren door het zeer uitgebreide pakket van diensten dat Disney aan hun gasten biedt. Van planning (reserveren van fast-passen om zonder wachten in de attractie te kunnen, tot het gemak van ticketing en zelfs betalen). Ook de beleving in verkoop is passender voor de doelgroep. Men betrekt zelfs storytelling in de promotie (character Edna). Het is meer gepersonaliseerd en heeft the magic touch. Er is duidelijk nagedacht door de afdeling imagineering over dit programma.

Mijn tips voor een succesvol social programma voor pretparken en dagattracties zijn:

  1. Het draait om de Guest Journey, stel je gast centraal. Hij of zij gaat pas social worden als je problemen voor hen oplost met techniek, zoals wachten of foto’s maken.
  2. Denk aan de fasen van de belevingstheorie, wat kan voor het bezoek? Wat kan tijdens het bezoek? Wat kan na het bezoek?
  3. Investeer goed of doe het niet, maak een bewuste keuze.
  4. Je wilt fans maken, behandel je gast ook als zodanig. De fan is geen reclamebord maar iemand die echt van jouw bedrijf houdt!

Gerelateerde Berichten

  • Bezoek aan een pretpark gaat drastisch veranderen door digitale techniek. Een update van Disney’s My Magic +

    Een bezoek aan pretparken, en aan Disneyparken in het bijzonder, gaat de komende jaren enorm…

  • RFID: Let the magic begin

    Iedere stap die een fysieke bezoeker zet direct online kunnen analyseren? Het lijkt een utopie…

  • Airbnb maakt last minute boekingen mogelijk

    AirBnB helpt reizigers die in de steden San Francisco en Los Angeles op zoek zijn…

  • Bezoek aan een pretpark gaat drastisch veranderen door digitale techniek. Een update van Disney’s My Magic +

    Een bezoek aan pretparken, en aan Disneyparken in het bijzonder, gaat de komende jaren enorm…

  • RFID: Let the magic begin

    Iedere stap die een fysieke bezoeker zet direct online kunnen analyseren? Het lijkt een utopie…

  • Airbnb maakt last minute boekingen mogelijk

    AirBnB helpt reizigers die in de steden San Francisco en Los Angeles op zoek zijn…

Categorie: Usability & design Tags: Disney My Magic+, Walibi connect

Over Goof Lukken

Goof werkte ruim 15 jaar voor Libéma in diverse marketing- en communicatie functies. Eind 2005 introduceerde hij een nieuw label voor 29 topcampings in Nederland (Ardoer.com, Campings met een hart). Hij ontwikkelde het marketing- en communicatiebeleid voor het nieuwe label dat zich voornamelijk online profileert met een website (portal.) Sinds 1 maart 2007 is Goof ook parttime verbonden aan de Internationale Hogeschool NHTV in Breda. Begin 2008 richtte Goof het platform Vrijetijdskennis.nl op. Dit platform werkt aan ‘kennis en communicatie over de leukste tijd van je leven’. Het doel is om kennis over de vrijetijdseconomie te delen. Goof heeft zich de laatste jaren steeds verder gespecialiseerd in dag attracties, pretparken en dierentuinen. Ook was hij betrokken bij diverse projecten rondom plattelandstoerisme. In 2012 behaalde hij zijn MBA met het wereldwijde eerste onderzoek naar de strategische positionering van de (Nederlandse) dierentuinen. Sinds 2008 publiceert Goof jaarlijks de vrijetijdstrends voor het komende kalenderjaar. Het laatste jaar is hij als expert betrokken bij de nieuwe opleidingsvariant Attractions & Theme Park Management van NHTV.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie mobiel reviews Facebook KLM Google Expedia reizen NHTV TripAdvisor hotels Airbnb destinatiemarketing onderzoek travel Social Media instagram Booking.com TUI Vakantiebeurs

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring