• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Wat destinatiemarketeers kunnen leren van topkoks

17 april 2013 door Jeroen Beelen

Wat een bijzondere eet-beleving in het Spaanse toprestaurant Arzak te maken heeft met destinatiemarketing? Een heleboel! Topkoks doen niet aan ‘aanlengen’, maar ‘dikken in’ tot de pure smaak van een gerecht naar voren komt. Dat is precies de keuze die destinatiemarketeers vaker dienen te maken voor hun bestemming. Dit artikel is een pleidooi om eens wat scherpere keuzes maken, zodat de ervaring van een bestemming aan smaak wint en bezoekers nog lang over hun ervaringen in de destinatie zullen napraten.

“Wat hebben we nu beleefd?”

Tijdens een reis door Spaans Baskenland drie jaar geleden, heb ik gegeten bij Arzak; een 3-sterren toprestaurant en volgens velen één van de beste restaurants van Spanje.

Dit is niet iets wat mijn vrouw en ik vaker doen, we zijn beslist geen foodies. Ze had echter op TV een documentaire gezien over Juan Mari Arzak, de topkok achter dit restaurant. De documentaire gaf een prachtig beeld hoe deze bescheiden man met passie het restaurant had overgenomen van zijn ouders en had uitgebouwd tot de absolute top. Ook ging het over de samenwerking met zijn dochter Elena die nu, net als hij eerder had gedaan, de zaak zou gaan overnemen.

Nog voor ik het wist had mijn vrouw dit restaurant gemaild en gevraagd of we er tussen ‘die-en-die-datum’ zouden kunnen eten. Al snel kwam er een reactie: Diner op vrijdagavond.

Het restaurant ligt niet in de binnenstad van San Sebastian, maar aan een wat grotere uitgangsweg. Het gebouw is aan de buitenkant niet bijzonder. Het interieur is strak en sober. De serveersters lopen in grote grijze schorten, de sommelier draagt een imposant zwart leren schort.

Omdat we, zoals gezegd, geen foodies zijn, kozen we voor het ‘chef’s menu’ van een gang of zeven. De wijnlijst was van het formaat ’telefoonboek’. Voor ons onmogelijk om daar een keuze uit te maken. “Doet u ons maar de huiswijn”! De sommelier keek wat sip.

Bij gang drie keken mijn vrouw en ik elkaar aan en bleek dat we beiden met tranen in onze ogen zaten te eten. Het eten was goddelijk. Toch een vreemde gewaarwording voor iemand die zichzelf niet echt als fijnproever ziet. Enkele uren later, terug in het hotel, hebben wij beiden in bed nog een uur lang naar het plafond liggen staren. “Wat was dit?”, “wat hebben wij hier beleefd?” en “hoe is het mogelijk dat eten zo lekker kan zijn?”.

Destinatiemarketing mag wat minder generiek

Hier moest ik aan denken toen ik onlangs, tijdens de borrel van het Holland Marketing Congres van het NBTC stond te praten met Robert Govers. Hij had gesproken over ‘nation branding’. Aan de hand van de ‘Nation Brand Hexagon‘ van Simon Anholt, liet hij zien op welke punten de branding van Nederland beter kan. Ook in een tweet tijdens het congres liet Robert weten dat hij denkt dat de huidige branding nog wat minder generiek mag…

De pure essentie van je bestemming

Dit is ook waar ons gesprek vervolgens over ging. Hoe ga je dieper, hoe kom je uit op het niveau waarbij je het generieke ontstijgt en de pure essentie van je bestemming ontsluit. Ik vertelde Robert over mijn eet-ervaring in Spanje. Is dit niet wat we kunnen leren van topkoks: niet ‘aanlengen’ zodat de bestemming te pruimen is voor iedere eter, maar juist ‘indikken’ zodat je de smaak van je bestemming naar boven haalt en juist versterkt.

Indikken

Op het citymarketing-niveau waarop ik me beweeg zie ik dit ‘aanlengen’ maar al te vaak gebeuren. Iedere bestemming biedt ‘restaurants voor ieders smaak en voor ieders portemonnaie’, is de ultieme locatie ‘om te shoppen till you drop’ en ‘valt er veel te zien, zijn er tientallen musea, prachtige kerken en andere bezienswaardigheden’. De smaak is hiermee echter weg. Ik proef helemaal niets aan de hand van dit soort marketingteksten.

Waar Jos Vranken en Robert Govers het over eens zijn is dat ‘branding de context is voor marketing’. Een scherpere keuze op het eerste gebied, zal dan ook leiden tot betere resultaten op het tweede. Dit geldt zowel voor landen als voor steden.

Lunch in Utrecht

Ik denk dat dit ‘indikken’ interessante opties biedt voor citymarketing. Ook omdat er een rol weggelegd is voor inwoners, user-generated content en social media. Zo blijkt bv.,in Utrecht’ – op lunch-gebied – meer te beleven dan ‘restaurants voor iedere prijs en iedere smaak’. Wat iedere Utrechter blijkt te weten is dat je in deze stad vooral een ‘Broodje Mario’ gegeten moet hebben. Bovendien blijkt er een heuse broodjesstrijd gaande in Utrecht, waarbij andere Utrechters een ‘Broodje Carlo’ als de absolute top zien (en beide broodjeszaken blijken ook nog eens naast elkaar te staan op hetzelfde plein).

Kijk, nu heb je smaak. Nu wordt ‘lunch in Utrecht’ ingedikt tot een concrete en onderscheidende beleving. Het is geen ‘must’ om deze broodjes te eten, maar het is als bezoeker wel fijn te weten dat deze opties er zijn.

Meningen over beide broodjesaanbieders worden online over en weer gedeeld. En zelfs ‘Mister Holland’ blijkt fan.

Mr holland destinatiemarketing

Ontdek de lokale geheimen

En ook op andere gebieden zullen er ‘lokale geheimen’ zijn die de moeite waard zijn om te delen met bezoekers. Het is aan citymarketeers om deze geheimen te ontsluiten. In veel gevallen is het online gesprek hierover allang gaande. En ik kan me er alleen maar op verheugen dat bestemmingen meer smaak krijgen, minder generiek worden. Want net als bij Arzak, wil ik met tranen in mijn ogen kunnen zeggen: “wat was dit bijzonder.”

Gerelateerde Berichten

  • De Donald Duck en destinatiemarketing

    Een combi die je niet zo snel zou bedenken. Maar dit jaar bestaat het meest…

  • Leren van Duckstad: 3 personal branding tips voor toerismestudenten

    Nog een paar maanden en dan is het zo ver. Dan ben je afgestudeerd. Dan…

  • 7 learnings uit reisbloggen en samenwerkingen met destinaties

    Vorige week las ik op TravelNext een interessant artikel van Sanne Bakker, Ecommerce Manager van…

Categorie: Destinatiemarketing Tags: Arzak

Over Jeroen Beelen

Jeroen Beelen is destinatiemarketeer en mede-eigenaar van LocalSecret: een destinatiemarketing bureau dat klanten helpt, via innovatieve en moderne marketinginspanningen, hun unieke locatie beter zichtbaar te maken. LocalSecret biedt organisatieadvies op strategisch en uitvoerend niveau, marketingstategieen, campagneideeen, luisteronderzoek, trainingen en workshops. LocalSecret werkt voor DMO's (citymarketing en regiomarketing organisaties), VVV's (gastheerschap), provincies, gemeenten, accommodatieverschaffers en andere toeristische en leisure ondernemingen. Jeroen verkent met passie de toekomst van destinatiemarketing onder invloed van nieuwe technologieën, internet en social media. Zie ook mijn Google+ profiel.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TripAdvisor hotels Google travel onderzoek TUI destinatiemarketing Expedia Vakantiebeurs Airbnb reviews technologie mobiel KLM Social Media instagram reizen Facebook NHTV Booking.com

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring