Het afgelopen jaar hebben we in onze hotels tientallen bloggers mogen ontvangen. Zo ging Lars Boom met gezin naar Ameland, at BrendaKookt.nl voor het eerst in een sterrenrestaurant bij élevé, ontdekte FrancescaKookt.nl Vlieland tijdens de Cranberryweek, Traveloclock Daphne fietste Terschelling rond, StralendSchrijven.nl verbleef op het voormalige cruiseschip het SS Rotterdam en Beyoutiful World.nl testte The Wellness Garden in het Fashion Hotel Amsterdam.
Dit heeft ons natuurlijk veel content en exposure opgeleverd maar vooral een hoop ambassadeurs en het begin van een bijzondere samenwerking. Want het ontvangen van bloggers is vaak een WinWin. Je gunt de blogger iets om zijn/haar passie te beleven en daar mooie content over te genereren. Wat heb ik gaande dit afgelopen jaar geleerd en geeft mij daarmee goede uitgangspunten voor het aankomende jaar?
1. Spreek (telefonisch) duidelijk vooraf je verwachtingen uit naar elkaar
De basis van een goede samenwerking is natuurlijk dat je beiden helder hebt wat het doel is: komen er 1 of 3 blogposts, wat zijn belangrijke aandachtspunten, wat verwacht je van social media posts, welke hashtags wil je gebruiken, welke linkvermeldingen maak je, willen ze een lezersaanbieding plaatsen? Alleen als je zulke verwachtingen uitspreekt dan kun je de optimale winwin halen. Ik heb zelf gemerkt dat dit het beste gaat door elkaar toch even telefonisch te spreken. Al is het 5 minuten, dat maakt het toch in deze digitale wereld een stuk “makkelijker” om even door te vragen!
2. Vraag door over het netwerk van de blogger
Veel bloggers zoeken aansluiting bij netwerken zoals Affiliate partijen (bijv. Daisycon) en Blogsociety. Wellicht zijn ze wel gastblogger op een andere site en kunnen ze daar met wat aanpassingen hun blogpost ook pluggen. Om natuurlijk je bereik zo groot mogelijk te krijgen is het goed om hier ook door te vragen naar de mogelijkheden.
3. Geef de blogger tips als een professional
De sterkte aan bloggers is natuurlijk dat zij vooral hun passie voor reizen, eten, fashion etc. uitdragen. Zelf werk ik dagelijks aan onze sites, e-mailmarketing, SEO, social media etc. Ik geef de blogger dus graag tips hoe ze hun eigen site kunnen verbeteren! Soms doe ik dat gevraagd maar ook wel ongevraagd. Als hun blog beter wordt, wordt onze vindbaarheid natuurlijk ook weer beter!
4. Check, check dubbelcheck
Ik heb vooral ook geleerd om voordat de blogger op reis gaat richting bestemming, de aankomst even extra dubbel te checken. Staat alles goed in het reserveringssysteem, welke kamer is ingeboekt, is alles hier tiptop, zijn alle medewerkers op de hoogte en vooral kunnen we voor de blogger nog iets betekenen? Ik heb voor mijzelf een checklistje gemaakt!
5. Onderhoud contact
Na het verblijf is het natuurlijk makkelijk afwachten wanneer er iets verschijnt maar ik probeer actief de blogger te benaderen hoe het verblijf is verlopen. Ik weet dan ook of er voor ons nog verbeterpunten zijn. Daarnaast vraag ik of we hen op de hoogte mogen houden door onze e-mail nieuwsbrieven te sturen en ons lifestyle magazine per post.
6. Ontmoet face to face
Veel contacten met bloggers heb ik opgedaan tijdens informele borrels en meetings. Ook hebben we al een tweetal keer een event gehost in onze hotels. Ook via de lokale DMO’s heb ik natuurlijk contacten opgedaan! As. Woensdag 14 januari ben ik ook op de Vakantiebeurs Vakdag. Ben je ook daar en wil je meeten? Laat het even weten (zie contactgegevens onderstaand).
7. Deel!
Deel de content die door de bloggers gemaakt is. Het is natuurlijk eenvoudig een landingspagina te maken om alle blogs waarop je vermeld bent onder elkaar te zetten. Je kunt ook met Storify of Tumblr werken. Retweet en repost de publicaties natuurlijk en pin foto’s op je Pinterest.
Meer tips of samenwerken?
Heb jij als blogger nog andere tips voor ons als organisaties? Of ben jij geïnteresseerd in een samenwerking met ons? Neem dan contact met me op! Ik ben nog op zoek naar aanstaande bruiden/bruidegommen, filmliefhebbers, wandelaars, natuurfotografen, wellnessgangers, kunst & designfans… De mogelijkheden zijn eindeloos! Je kunt me bereiken via Twitter @ensanne of email sanne.bakker@westcordhotels.nl.
Hoi Sanne, wat leuk om te lezen! Als blogger heb ik ook veel aan deze tips, thanks.
Hi Daisy, dat is leuk! Ik heb ook al een “tegen” variant gezien die ook online komt! Zie ik je de 14e?
Hi Sanne, dank voor het delen van je ervaringen. Nuttige tips. Ik neem je verhaal en je ervaringen mee tijdens het event bloggers en de reisbranche op de 14de tijdens de tweede vakdag.
Hoi Martin,
Leuke reactie! Ik ben er zelf ook bij!
Dag Sanne, feitelijk blog ik al meer dan twintig jaar, en heb de transformatie meegemaakt van Print naar On-line. Wat jij ons laat weten is een kijkje in de keuken hoe je je zaakjes optimaal dient voor te bereiden. Prima zoals je dat inzichtelijk hebt gemaakt. Wat werkt is om de “blogger” te raken en in te spelen op zijn gevoel dat kan uitmonden in een ambassadeurschap of anders gezegd fan creatie! Niet alleen halen maar ook brengen en belangrijk maken! Een vorm van aandacht. Persoonlijk uit mijn ervaringen heb dat met Landal Greenparks en ook met EuropaPark. In beide gevallen puur, professioneel, toegankelijk oprecht en gewoon goed! Maar ook betrokkenheid en het creëren van een verbinding.
Hans van Leeuwen
Trendwatcher & Expert in leisure.
Hoi Hans, dank voor je reactie! Uiteraard doen wij er als hotel alles aan om onze gasten in de watten te leggen :). Hierbij natuurlijk alle credits en vertrouwen aan mijn collega’s in de hotels. Groet Sanne
Beste Sanne
Dank voor de tips! Leuk om te lezen op welke manieren jullie samenwerken
met bloggers. Ik ben ook op de vakantiebeurs, ik zoek je daar op!
Hoi Corine, dank voor je reactie, wat is je twitteraccount, dan kunnen we elkaar makkelijker vinden 🙂
Leuk overzicht! Wat wij bij Visit Flanders ook vaak doen is een wifi-hotspot (is een klein toestel met een simcard in) meegeven met de internationale bloggers die we uitnodigen. Zo kunnen ze overal online en worden roamingkosten voor dataverkeer vermeden.
Hoi Sanne,
Bedankt voor je tips! Ik ben bezig een reisblog op te zetten en ben volgende week ook op het bloggersevenement op de Vakantiebeurs. Ik sla dus alles op om mee aan de slag te gaan!
Veel succes en ben erg benieuwd naar het resultaat!
Fijne tips Sanne! En tot ziens op de 14e!
Leuke inzicht in de professionele aanpak mbt. bloggers. Het lijkt wel of met de dag meer bloggers bijkomen.. Hoe maak jij het onderscheid? groetjes en succes!
Ik beoordeel uiteraard of de tone of voice van de blogger, het type content dat hij/zij maakt past met ons product en of de doelgroep die hij/zij aanspreekt met haar blog past bij ons. Uiteraard beoordeel ik bereik en engagement maar de kwaliteit van content is nu nog belangrijker.
Interessant stuk Sanne en goed dat je alles zo volgt en checkt. Dat zouden meer mensen moeten doen omdat je dan zoveel meer kan bereiken. Tot op de Vakantiebeurs.
Helder geschreven en leuk om te lezen!
Hoewel zaken meestal gewoon goed gaan, heeft iedereen denk ik ook wel eens een minder leuke ervaring (gehad). Maar het uitspreken van verwachtingen voorkomt een hoop ellende.