• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Wat heb ik geleerd van een jaar samenwerken met bloggers?

2 januari 2015 door Sanne Bakker

Het afgelopen jaar hebben we in onze hotels tientallen bloggers mogen ontvangen. Zo ging Lars Boom met gezin naar Ameland, at BrendaKookt.nl voor het eerst in een sterrenrestaurant bij élevé, ontdekte FrancescaKookt.nl Vlieland tijdens de Cranberryweek, Traveloclock Daphne fietste Terschelling rond, StralendSchrijven.nl verbleef op het voormalige cruiseschip het SS Rotterdam en Beyoutiful World.nl testte The Wellness Garden in het Fashion Hotel Amsterdam.

Dit heeft ons natuurlijk veel content en exposure opgeleverd maar vooral een hoop ambassadeurs en het begin van een bijzondere samenwerking. Want het ontvangen van bloggers is vaak een WinWin. Je gunt de blogger iets om zijn/haar passie te beleven en daar mooie content over te genereren. Wat heb ik gaande dit afgelopen jaar geleerd en geeft mij daarmee goede uitgangspunten voor het aankomende jaar?

1. Spreek (telefonisch) duidelijk vooraf je verwachtingen uit naar elkaar

De basis van een goede samenwerking is natuurlijk dat je beiden helder hebt wat het doel is: komen er 1 of 3 blogposts, wat zijn belangrijke aandachtspunten, wat verwacht je van social media posts, welke hashtags wil je gebruiken, welke linkvermeldingen maak je, willen ze een lezersaanbieding plaatsen? Alleen als je zulke verwachtingen uitspreekt dan kun je de optimale winwin halen. Ik heb zelf gemerkt dat dit het beste gaat door elkaar toch even telefonisch te spreken. Al is het 5 minuten, dat maakt het toch in deze digitale wereld een stuk “makkelijker” om even door te vragen!

2. Vraag door over het netwerk van de blogger

Veel bloggers zoeken aansluiting bij netwerken zoals Affiliate partijen (bijv. Daisycon) en Blogsociety. Wellicht zijn ze wel gastblogger op een andere site en kunnen ze daar met wat aanpassingen hun blogpost ook pluggen. Om natuurlijk je bereik zo groot mogelijk te krijgen is het goed om hier ook door te vragen naar de mogelijkheden.

3. Geef de blogger tips als een professional

De sterkte aan bloggers is natuurlijk dat zij vooral hun passie voor reizen, eten, fashion etc. uitdragen. Zelf werk ik dagelijks aan onze sites, e-mailmarketing, SEO, social media etc. Ik geef de blogger dus graag tips hoe ze hun eigen site kunnen verbeteren! Soms doe ik dat gevraagd maar ook wel ongevraagd. Als hun blog beter wordt, wordt onze vindbaarheid natuurlijk ook weer beter!

4. Check, check dubbelcheck

Ik heb vooral ook geleerd om voordat de blogger op reis gaat richting bestemming, de aankomst even extra dubbel te checken. Staat alles goed in het reserveringssysteem, welke kamer is ingeboekt, is alles hier tiptop, zijn alle medewerkers op de hoogte en vooral kunnen we voor de blogger nog iets betekenen? Ik heb voor mijzelf een checklistje gemaakt!

5. Onderhoud contact

Na het verblijf is het natuurlijk makkelijk afwachten wanneer er iets verschijnt maar ik probeer actief de blogger te benaderen hoe het verblijf is verlopen. Ik weet dan ook of er voor ons nog verbeterpunten zijn. Daarnaast vraag ik of we hen op de hoogte mogen houden door onze e-mail nieuwsbrieven te sturen en ons lifestyle magazine per post.

6. Ontmoet face to face

Veel contacten met bloggers heb ik opgedaan tijdens informele borrels en meetings. Ook hebben we al een tweetal keer een event gehost in onze hotels. Ook via de lokale DMO’s heb ik natuurlijk contacten opgedaan! As. Woensdag 14 januari ben ik ook op de Vakantiebeurs Vakdag. Ben je ook daar en wil je meeten? Laat het even weten (zie contactgegevens onderstaand).

7. Deel!

Deel de content die door de bloggers gemaakt is. Het is natuurlijk eenvoudig een landingspagina te maken om alle blogs waarop je vermeld bent onder elkaar te zetten. Je kunt ook met Storify of Tumblr werken. Retweet en repost de publicaties natuurlijk en pin foto’s op je Pinterest.

Meer tips of samenwerken?

Heb jij als blogger nog andere tips voor ons als organisaties? Of ben jij geïnteresseerd in een samenwerking met ons? Neem dan contact met me op! Ik ben nog op zoek naar aanstaande bruiden/bruidegommen, filmliefhebbers, wandelaars, natuurfotografen, wellnessgangers, kunst & designfans… De mogelijkheden zijn eindeloos! Je kunt me bereiken via Twitter @ensanne of email sanne.bakker@westcordhotels.nl.

Gerelateerde Berichten

  • Wat heb ik geleerd van 2,5 jaar samenwerken met bloggers in de reiswereld?

    In januari 2015 schreef ik de veelgelezen blogpost op TravelNext ‘ Wat heb ik geleerd…

  • Het handboek voor destinaties om te gaan samenwerken met bloggers!

    Er zijn al een aantal artikelen over reisbloggers geschreven en over samenwerkingen tussen bloggers en…

  • Trends & ontwikkelingen bij het samenwerken met reisbloggers

    Het samenwerken met bloggers is niet meer hetzelfde als vijf jaar geleden. Gelukkig maar. Aan…

  • Wat heb ik geleerd van 2,5 jaar samenwerken met bloggers in de reiswereld?

    In januari 2015 schreef ik de veelgelezen blogpost op TravelNext ‘ Wat heb ik geleerd…

  • Het handboek voor destinaties om te gaan samenwerken met bloggers!

    Er zijn al een aantal artikelen over reisbloggers geschreven en over samenwerkingen tussen bloggers en…

  • Trends & ontwikkelingen bij het samenwerken met reisbloggers

    Het samenwerken met bloggers is niet meer hetzelfde als vijf jaar geleden. Gelukkig maar. Aan…

Categorie: Online PR en branding Tags: bloggers, blogs, samenwerken

Over Sanne Bakker

Op projectbasis wil ik bedrijven in de leisure & hospitality branche adviseren bij hun e-commmerce strategie en voor hen online marketing werkzaamheden coördineren en uitvoeren. Mijn specialisme is hierbij e-mail & content marketing maar ook voor all-round ondersteuning ben ik beschikbaar. Als freelancer wil ik voornamelijk actief in de leisure & hospitality branche zijn wat past bij mijn HBO opleiding Vrijetijdsmanagement. De afgelopen 8 jaar heb ik mij gespecialiseerd in de e-commerce & online marketing en dat komt goed uit gezien 65% van alle boekingen online gemaakt worden. Voorheen was ik werkzaam als E-Commerce Manager bij WestCord Hotels (2013-2015) en Online Marketing Consultant bij Delft Marketing (2010-2013).

Lees Interacties

Reacties

  1. Daisy zegt

    2 januari 2015 om 18:47

    Hoi Sanne, wat leuk om te lezen! Als blogger heb ik ook veel aan deze tips, thanks.

    • Sanne Bakker zegt

      3 januari 2015 om 00:10

      Hi Daisy, dat is leuk! Ik heb ook al een “tegen” variant gezien die ook online komt! Zie ik je de 14e?

  2. Martin van Kranenburg zegt

    2 januari 2015 om 18:53

    Hi Sanne, dank voor het delen van je ervaringen. Nuttige tips. Ik neem je verhaal en je ervaringen mee tijdens het event bloggers en de reisbranche op de 14de tijdens de tweede vakdag.

    • Sanne Bakker zegt

      3 januari 2015 om 00:09

      Hoi Martin,
      Leuke reactie! Ik ben er zelf ook bij!

  3. Hans van Leeuwen zegt

    2 januari 2015 om 21:33

    Dag Sanne, feitelijk blog ik al meer dan twintig jaar, en heb de transformatie meegemaakt van Print naar On-line. Wat jij ons laat weten is een kijkje in de keuken hoe je je zaakjes optimaal dient voor te bereiden. Prima zoals je dat inzichtelijk hebt gemaakt. Wat werkt is om de “blogger” te raken en in te spelen op zijn gevoel dat kan uitmonden in een ambassadeurschap of anders gezegd fan creatie! Niet alleen halen maar ook brengen en belangrijk maken! Een vorm van aandacht. Persoonlijk uit mijn ervaringen heb dat met Landal Greenparks en ook met EuropaPark. In beide gevallen puur, professioneel, toegankelijk oprecht en gewoon goed! Maar ook betrokkenheid en het creëren van een verbinding.

    Hans van Leeuwen
    Trendwatcher & Expert in leisure.

    • Sanne Bakker zegt

      3 januari 2015 om 00:09

      Hoi Hans, dank voor je reactie! Uiteraard doen wij er als hotel alles aan om onze gasten in de watten te leggen :). Hierbij natuurlijk alle credits en vertrouwen aan mijn collega’s in de hotels. Groet Sanne

  4. Corine van den Bovenkamp zegt

    2 januari 2015 om 21:49

    Beste Sanne
    Dank voor de tips! Leuk om te lezen op welke manieren jullie samenwerken
    met bloggers. Ik ben ook op de vakantiebeurs, ik zoek je daar op!

    • Sanne Bakker zegt

      3 januari 2015 om 00:04

      Hoi Corine, dank voor je reactie, wat is je twitteraccount, dan kunnen we elkaar makkelijker vinden 🙂

  5. Heidi zegt

    6 januari 2015 om 09:56

    Leuk overzicht! Wat wij bij Visit Flanders ook vaak doen is een wifi-hotspot (is een klein toestel met een simcard in) meegeven met de internationale bloggers die we uitnodigen. Zo kunnen ze overal online en worden roamingkosten voor dataverkeer vermeden.

  6. Linda Bloksma zegt

    7 januari 2015 om 20:51

    Hoi Sanne,
    Bedankt voor je tips! Ik ben bezig een reisblog op te zetten en ben volgende week ook op het bloggersevenement op de Vakantiebeurs. Ik sla dus alles op om mee aan de slag te gaan!

    • Sanne Bakker zegt

      14 januari 2015 om 10:55

      Veel succes en ben erg benieuwd naar het resultaat!

  7. Simone zegt

    8 januari 2015 om 09:32

    Fijne tips Sanne! En tot ziens op de 14e!

  8. Martijn zegt

    9 januari 2015 om 17:18

    Leuke inzicht in de professionele aanpak mbt. bloggers. Het lijkt wel of met de dag meer bloggers bijkomen.. Hoe maak jij het onderscheid? groetjes en succes!

    • Sanne Bakker zegt

      14 januari 2015 om 10:55

      Ik beoordeel uiteraard of de tone of voice van de blogger, het type content dat hij/zij maakt past met ons product en of de doelgroep die hij/zij aanspreekt met haar blog past bij ons. Uiteraard beoordeel ik bereik en engagement maar de kwaliteit van content is nu nog belangrijker.

  9. Henriette zegt

    11 januari 2015 om 15:40

    Interessant stuk Sanne en goed dat je alles zo volgt en checkt. Dat zouden meer mensen moeten doen omdat je dan zoveel meer kan bereiken. Tot op de Vakantiebeurs.

  10. Jenny zegt

    13 januari 2015 om 00:21

    Helder geschreven en leuk om te lezen!

    Hoewel zaken meestal gewoon goed gaan, heeft iedereen denk ik ook wel eens een minder leuke ervaring (gehad). Maar het uitspreken van verwachtingen voorkomt een hoop ellende.

Trackbacks

  1. Zeven leerpunten uit een jaar reisbloggen en samenwerken met destinaties - TravelNext schreef:
    6 januari 2015 om 08:28

    […] Daarin zet ze naar aanleiding van haar ervaringen bij tientallen samenwerkingen met bloggers praktische tips op een rij om zo’n samenwerking tot een succes te maken. Ze was zo aardig om daarbij mijn […]

  2. ‘Bruisend Benidorm’ – een bestemming met een vastgeroest imago - TravelNext schreef:
    7 mei 2015 om 09:02

    […] het blog ‘samenwerken met bloggers’ lichtte auteur Sanne Bakker al toe dat het voor haar product niet alleen extra exposure […]

  3. Google Search resultaten over travel: stem er je content op af. Tips voor actie! - TravelNext schreef:
    25 augustus 2015 om 13:58

    […] hoe bloggers (online influencers) het verblijf hebben beleefd. Zo schreef Sanne een blog over Westcord Hotels en het samenwerken met bloggers en startte Neckermann vorig jaar met digitale studiereizen voor hun reisadviseurs, die zelf […]

  4. TravelNext.nl 2015: top 10 meest gelezen blogs | TravelNext schreef:
    31 december 2015 om 09:22

    […] In 2014 heeft Sanne in haar werk destijds (Westcord Hotels) tientallen bloggers mogen ontvangen. Dit heeft de hotels natuurlijk veel content en exposure opgeleverd maar vooral een hoop ambassadeurs en het begin van een bijzondere samenwerking. Wat zij in 2014 heeft geleerd deelt zij en geeft daarmee goede uitgangspunten voor 2015. Lees meer… […]

  5. Mijn twee vakdagen op de Vakantiebeurs 2016 - Stralend schrijven schreef:
    20 januari 2016 om 16:48

    […] blogtrip uit te spreken om teleurstellingen te voorkomen. Dat bleek ook wel uit het artikel ‘Wat ik heb geleerd van een jaar samenwerken met bloggers‘ van Sanne Bakker op datzelfde […]

  6. Wat heb ik geleerd van 2,5 jaar samenwerken met bloggers in de reiswereld? | TravelNext schreef:
    13 september 2016 om 10:14

    […] januari 2015 schreef ik de veelgelezen blogpost op TravelNext ‘ Wat heb ik geleerd van een jaar samenwerken met bloggers?’ Anderhalf jaar en vele samenwerkingen verder heb ik nog veel meer geleerd en die inzichten deel ik […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs Social Media Google Booking.com destinatiemarketing mobiel reviews onderzoek reizen technologie NHTV TripAdvisor hotels KLM instagram TUI Facebook travel Expedia Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext