De reiswereld heeft IT talent nodig. Deze groep medewerkers staat de komende jaren aan de basis van het success van de reisbedrijven en hoe zij zich daarin gaan ontwikkelen. Toch hebben we het zelden over de specifieke doelgroep IT-ers. Reiswerk besloot daarom om de IT-ers die werken in travel, een gezicht en stem te geven in hun nieuwe webmagazine. Met 8 IT-ers uit de reisbranche is er een expertmeeting georganiseerd om het DNA naar boven te krijgen. TravelNext was erbij. Ik vond het bijzonder interessant om mee te maken.

De tafelheren

De mannen op de afbeelding hierboven gaven enorm waardevolle insights. Aanwezig waren, v.l.n.r. en v.a.n.v.:

  • Jan Castelijns, head of system engineer Travix
  • Stephan Vinkenborg, Head of Software Engineering bij Travix;
  • Menno Nelis, E-business projectmanager bij Corendon;
  • Tim Beglinger, oprichter van srprs.me, houdt zich bezig met technische kant van het bedrijf;
  • Frank de Weger, Developer bij ANWB Reizen;
  • Jeroen Straatman, web- en interface designer bij De Jong Intra Vakanties;
  • Justin Witkamp, ontwikkelaar en scrum master bij de D-rt Groep;
  • Marc Garriga Oostenbrink, ontwikkelaar bij de D-rt Groep.

Er werden een aantal dilemma’s voor de voeten gegooid, en samen gingen deze 8 heren met elkaar in gesprek. Zo kwam in het gesprek naar voren dat ze allemaal bijna dagelijks benaderd worden door recruitmentbureaus. Bij sommigen komen de recruiters zelfs gewoon op het werk via de receptie binnen. En ja, IT-ers stappen nog wel eens over. Toch is geld niet de drijfveer voor de IT-ers.

Op zoek naar een drijfveer

De mensen met wie je werkt zijn veel belangrijker dan het salaris. Daarnaast is de relatie met de direct leidinggevende belangrijk.

‘Mensen verlaten geen bedrijven, ze verlaten slechte managers.’

Een greep uit de werk gerelateerde geluksmomenten van de IT-ers:

‘Je verkoopt een ervaring en een herinnering voor later. Dat vind ik uniek.’ zegt Jeroen van De Jong Intra. Frank van ANWB is het met hem eens. Jan van Travix daarentegen vindt vooral de technische uitdaging leuk. ‘Je komt met systemen in aanraking die minder modern zijn dan je in andere sectoren zou aantreffen. Er zijn dus veel kansen om dingen sneller, betrouwbaarder, beter schaalbaar en veiliger te maken en dat is heel interessant.’ Tim van srprs.me geniet van een hoge Net Promotor Score, wat betekent dat de klanttevredenheid hoog is.

Maar ook kan uit het volgende antwoord geconcludeerd worden dat enige voorzichtigheid geboden is; Stephan van Travix houdt zelf van de spanning die de vechtersmarkt oplevert en het balanceren tussen winst en verlies op de milliseconde. Uiteindelijk concludeert hij ook dat de touroperators en de online travel agencies erg van elkaar verschillen en dus ook in wat het werk leuk maakt.

Een branche van excelsheets?

Het innovatieve karakter van de reisbranche is in ieder geval geen drijfveer. Sterker nog: iedereen is het er over eens dat de branche met sterk verouderde systemen werkt. Bij één van de bedrijven is een gevleugeld gezegde: De hele reiswereld hangt met Excelsheets aan elkaar.

Wat dan wel? Uit de gesprekken blijkt bij allemaal dat er toch ook wel een mooie uitdaging in zit, en die heeft te maken met succes kunnen realiseren. Als een nieuwe release of een nieuw systeem gelanceerd wordt en alles verloopt goed, dan hebben onze IT-ers een topdag en rijden ze ’s avonds trots naar huis. Zien dat hun idee werkt, dat is heel bevredigend.

Frank van ANWB geeft aan dat als zij voor een nieuw project een nieuwe techniek willen inzetten, zij niet eerst door 25 managementlagen hoeven. Binnen het team kunnen zij dat redelijk zelfstandig bepalen. Voor Travix biedt het zoals gezegd kansen om zelf innovaties te doen. Jan:

‘De systemen van de suppliers waarmee wij een koppeling moeten leggen zijn vaak verouderd. Maar de techniek aan de andere kant, die we zelf bouwen en waar wij dus de controle over hebben, die is zo modern als de cockpit van het nieuwste vliegtuig.’

Het reisproduct en de rol van de IT-er

Over één ding zijn de IT experts het echter hardgrondig eens: ze werken met een enorm ingewikkeld product. En daar houden ze allemaal van. Justin van D-rt Groep: ‘Die complexiteit geeft een uitdaging en dat is leuk.’ Toch associeert niet iedere IT professional zich met de reisbranche. Interesse en passie voor e-commerce zal vaker de trigger zijn voor het vak wat ze uitoefenen dan de reisbranche en sich.

Maar als je toptalent wilt aantrekken voor je bedrijf, is het een duidelijk antwoord. Stephan: ‘Als je toptalent wilt aantrekken, dan moet je ze een zekere mate van autonomie aanbieden en je moet een duidelijk technisch verhaal hebben, waarin je de ambitie hebt om aan de top mee te doen. Ik denk dat dat voor een IT-er het belangrijkste selectiecriterium is.’

Managen van IT-talent in travel: hebben en houden

En wat kun je eenmaal doen als je ze binnen hebt, om ze te houden. Dat is waar reisbedrijven ’s nachts wakker van liggen. Jan: ‘Zeker de jonge generatie is zich er goed van bewust dat ze nu de ultieme baanzekerheid hebben. Ze kunnen doen wat ze willen. Mijn ervaring is dat je echt wel wat moet doen om ze vast te houden en niet moet verwachten dat ze wel blijven zitten.’

En dat betekent in de eerste plaats dat je moet zorgen dat het werk interessant blijft. Dat ze technisch bij kunnen blijven. Maar ook flexibel werken en makkelijk vanuit huis kunnen werken zijn belangrijke voorwaarden voor IT-ers. 

Wat is de business exact?

Ook voor de deelnemers aan de expertmeeting geldt dat een werkgever uitdaging moet bieden, willen ze overwegen om voor je te komen werken. Frank van ANWB: ‘Ik ga niet een site voor de bakker op de hoek maken! Het werk moet complex zijn. En die complexiteit hoeft niet in het product te zitten, dat kan ook in je bezoekersaantallen zitten of in iets anders.’ Daarnaast is verantwoordelijkheid belangrijk. Je eigen inbreng hebben. En voor Menno, die nog aan het begin van zijn carrière staat, zijn de doorgroeimogelijkheden belangrijk.

Volgens Jan van Travix is het vooral belangrijk welke plaats IT in de organisatie en in de strategie van de organisatie inneemt: ‘Als je taak is ervoor te zorgen dat een fysiek reisbureau kan blijven opereren dan is dat heel wat anders dan wanneer datgene dat jij maakt de business is.’

Situaties, kosten, en wat levert het op?

Het maakt daarbij niet zoveel uit of je een start-up bent of niet, want ook srprs.me heeft moeite om Developers te vinden. Mede omdat het salaris van een Developer grote financiële consequenties heeft voor de start-up.

Dat geldt natuurlijk voor een groot gedeelte van de reisbranche, maar Jan van Travix vindt dat je daar genuanceerder naar kunt kijken. Jan: ‘Als je alleen maar kijkt naar wat het kost, heb je maar één kant van de vergelijking. Aan de andere kant zit dat wat het je oplevert. Je kunt vier mensen van middelmatig niveau neerzetten, maar met één of twee goede mensen heb je dezelfde impact.

En wat ook belangrijk is: goede mensen trekken goede mensen aan. Als je mensen van een lager niveau aanneemt, jaag je de mensen die echt goed zijn bij je vandaan. Je moet de hele context bekijken en dan zijn er situaties waarin een hoger dan gemiddeld salaris prima te rechtvaardigen is.’

IT challenges binnen jouw bedrijf?

Reiswerk heeft in navolging van dit magazine, een nieuwe challenge opgesteld. Gaan er straks 60 IT talenten jouw tech probleem aanpakken en oplossen? Tot 29 juni kun je als bedrijf jouw case hiervoor aanmelden. Lees er hier alles over!

Wil jij weten hoe de 8 IT-ers uit de reiswereld over de toekomst van de reisbranche denken, lees dan snel verder voor het volledige interview in het Reiswerk Webmagazine!