Frans Appels directeur en oprichter van Netprofiler.nl en voorzitter van de Web Analytics Association opent de congresdag.

Na een korte introductie komt Ton Wessling aan het woord. Hij geeft een kijkje in de keuken van het nieuwe ontwerptraject van de website Webanalisten.nl. Ton Wesseling laat zien hoe je inzicht in statistieken kan gebruiken in het herontwerp van een website. Op de website van Webanalisten.nl staan diverse artikelen die inzicht geven in dit veranderingsproces. Erg interessant, herkenbaar en leerzaam om te lezen (aanrader!).

Online analytics | Telegraaf Media

De eerste spreker is Bertwin Menninga van Telegraaf Media. Met behulp van Omniture monitoren zijn team zo’n 100 websites die onderdeel uitmaken van het netwerk van de Telegraaf. De keuze voor Omniture in plaats van Google Analytics zit het vooral in de mogelijkheden die Omniture biedt om naar het hele netwerk te kunnen kijken.

In het verleden werden aanpassingen vaak gemaakt op gevoel of emotie. Momenteel wordt alles doorgemeten en dan pas wordt besloten of de site anders wordt ingericht. Zo worden de posities van persberichten ook bepaald door data. Wordt er weinig meer op geklikt dan komt er een nieuw artikel.

Het kan twee kanten op.

De toekomst rondom het vak analytics kan volgens Bertwin twee kanten op. Of het gaat fantastisch, of je verzuipt in de hoeveelheid van informatie. Momenteel kunnen we alle data verzamelen die we willen. Maar wat gebeurt er mee? De kans bestaat dat er veel meer vraag komt naar de data maar dat niemand echt weet wat er moet gebeuren. Vroeger was het zo dat je een website moest hebben. Datzelfde gebeurt nu. Ja, we hebben Google Analytics geïnstalleerd maar wat doe je er in feite mee. Of het gaat fantastisch, of je verzuipt in de hoeveelheid van informatie. Voor de toekomst houdt Telegraaf Media net als vele anderen de nieuwe cookie wetgeving in de gaten die mogelijk een enorme impact heeft op de invloed van dataverzameling