Webmagazines: ideaal voor de mobiele reizigers. Veel beeld, weinig tekst, maar links naar de complete artikelen. In dit blog: een analyse van 3 reisorganisaties die met een webmagazine werken: KLM, Koning Aap en Fox Vakanties.

Een webmagazine geeft veel kansen om je doelgroep aantrekkelijk te maken. Door veel bedrijven en organisaties wordt het al gebruikt. Een webmagazine is makkelijk te lezen op mobile devices en het is interactief. Zonder teveel tekst, maar juist door veel linkjes, filmpjes en foto’s te gebruiken, wordt het aantrekkelijk voor de lezer. Daarnaast is het makkelijk om de content up te daten en kunnen resultaten goed gemeten worden aan de hand van Google Analytics.Blog Webmagazines - organisaties

Ook in de reiswereld zijn hier veel kansen voor. Hoe leuk is het om de reiziger te inspireren voor een vakantie naar bijvoorbeeld Argentinië. Met behulp van foto’s van de bestemming, een filmpje van een dorpje waar je als het ware doorheen loopt en een aantal handige reistips. Allemaal in één pagina, aantrekkelijk en makkelijk te lezen. Er zijn al een aantal reisorganisaties die gebruik maken van een webmagazine en van 3 vergelijk ik ze op basis van de kanalen waar het magazine op verspreid wordt en hoe de content gepubliceerd wordt.

KLM

iFly is het reismagazine van KLM, waarin ze de lezers willen meenemen naar de mooiste (onbekende) plekjes ter wereld om de reizigers te inspireren met reisverhalen van locals en mooie foto’s. Het verschijnt redelijk vaak, 8 keer per jaar. Vergeleken met andere webmagazines is iFly internationaal en geeft je de optie om een Nederlandse, Engelse of Duitse versie te lezen.

Blog Webmagazines - iFly content

Er wordt gebruik gemaakt van veel verschillende soorten content: film, foto’s, maar ook veel linkjes om te delen en zelfs een linkjes naar Google Maps om een exacte bestemming te bekijken. Hieronder is deze feature weergegeven, op de eerste foto is de pictogram van Google Maps weergegeven. Als je daarop klikt, krijg je (zoals de tweede foto) de locatie Google Maps te zien.

Blog Webmagazines - iFly google maps

iFly maakt gebruik van veel film, muziek en mooie foto’s. Zo wordt het verhaal uit de afbeelding hierboven, over Edmonton, verteld door een local. iFly brengt in bovenstaand voorbeeld de reiziger letterlijk naar Edmonton. Slim maar subtiel: op elke pagina in het magazine is er een link toegevoegd naar de website van KLM, waar je de reis kunt boeken. Ook kun je de reis delen via social media, of delen met vrienden via de mail. Het delen van inspiratie wordt dus gestimuleerd en is mogelijk.

Verspreiden via kanalen

Het iFly magazine is een aparte tak van KLM en daar zijn ook aparte kanalen voor beschikbaar gesteld. Op Facebook heeft iFly een eigen pagina, op Twitter en YouTube een eigen account en de reiziger kan zich inschrijven voor de nieuwsbrief.

Alle kanalen worden intensief ingezet, op YouTube worden er meerdere keren per maand filmpjes van iFly TV geüpload. Op Facebook wordt er elke dag een post gezet van een bestemming ter inspiratie en zoals we dat van KLM gewend zijn: interactie met de fans!

Blog Webmagazines - iFly Social Media

Het kanaal dat ik hier persoonlijk mis, is Instagram. Het kanaal om mooie fotografie te laten zien en de reiziger te inspireren, evenals Pinterest.

Koning Aap

Een heel ander reismagazine dan iFly is die van Koning Aap. Zij hebben net de tweede editie uitgebracht. Net als KLM zijn zij er ook op gericht om de reizigers te inspireren, maar gaan veel meer uit van de content vanuit de eigen organisatie. Zo zijn de medewerkers aan het woord en wordt, naar mijn idee, de organisatie daardoor toegankelijker en bereikbaarder. De medewerkers worden echt zichtbaar en de focus ligt op een persoonlijke touch.

medewerker aan het woord - Koningaap

Blog Webmagazines - Koning Aap content

Koning Aap heeft per bestemming een fotoreeks ter inspiratie of een filmpje, waar de bestemming echt naar voren komt. Zoals hieronder, een foto van Cuba op de achtergrond, met reistips in Cuba en een filmpje over het leven in Cuba. Je wordt meegenomen naar een ander land en je beleeft het land al een klein beetje. Net als KLM, heeft Koning Aap ook op elke pagina een link naar de website waar je de reis kunt boeken en meer informatie over de bestemming kan vinden.

Blog Webmagazines - Koning Aap film en foto

Verspreiden via kanalen

Er is direct op te merken dat Koning Aap geen deel-links heeft naar social media, zoals KLM dat wel heeft. En als ik Facebook, Twitter en YouTube zo door scrol, kom ik geen berichten tegen over het webmagazine. Dan vraag ik mij af hoe het webmagazine onder de aandacht wordt gebracht bij de reizigers. Alleen op de website staan de linkjes naar social media weergegeven, zoals hieronder te zien is. Als we het voorbeeld van KLM daarbij pakken, is het niet helemaal goed te vergelijken, aangezien het iFly magazine zelf aparte pagina’s op social media heeft. Maar dit is wellicht een puntje waar Koning Aap van KLM kan leren.

Blog Webmagazines - Koning Aap Social Media

Fox Reismagazine

Als laatste heb ik gekeken naar het reismagazine van Fox Vakanties, zij geven het magazine vier keer per jaar uit. Zij richten zich, net als de voorgaande magazines, ook op inspiratie voor de reizigers. Er worden veel nieuwtjes en feitjes gegeven over een bestemming, maar zij laten ook reizigers aan het woord om te hun reisverhalen te vertellen.

Blog Webmagazines - Fox Reisverhaal

Een verschil met de voorgaande magazines, is dat Fox Vakanties veel informatie geeft door tekst. Waar andere magazines kiezen voor een linkje naar een andere pagina, geeft Fox veel informatie op één pagina. Met mooie foto’s en door film, wordt de reiziger geïnspireerd, zoals het filmpje over de lasershow in Singapore in de afbeelding hieronder.

Blog Webmagazines - Fox content

Ook Fox Vakanties gebruikt eigen medewerkers om een persoonlijk tintje te geven aan het magazine. En als extraatje geven ze per bestemming ook aan wanneer de beste tijd is om te reizen. Allemaal extraatjes om de reiziger te inspireren om die reis te maken. En net als de vorige magazines ook linkjes naar de eigen website om meer informatie te winnen over die reis en uiteraard een boekingsmogelijkheid.

Blog Webmagazines - Fox content 2

Verspreiden via kanalen

Op de website van het online webmagazine komen de pictogrammen om te delen via social media direct in beeld, zoals hieronder te zien is. Via de social media kanalen zijn er veel grote campagnes opgezet, echter wel strak getarget op de doelgroep. Daarnaast verspreiden ze het webmagazine via het nieuwsbriefbestand, waar ruim 200.000 leden op geabonneerd zijn.

Blog Webmagazines - Fox Social Media

Webmagazine versus inspiratieplatform

Waarom zou je investeren in een webmagazine? Is het niet hetzelfde als een inspiratieplatform en wat zijn de voordelen dan? Kijkend naar bovenstaande cases:

  • Een webmagazine is gebruiksvriendelijk, kan op elk device gelezen worden en het is interactief. We spreken hier van een multimediaal concept, dat slechts 1 link/pagina nodig heeft. Maar waar afzonderlijke kanalen wel mee gevuld kunnen worden. Denk aan hoe KLM dit doet met bijvoorbeeld aparte iFly kanalen.
  • Een webmagazine heeft meestal niet veel pagina’s, maar wel voldoende content in de vorm van foto’s, korte teksten en film. Je biedt inspiratie en de focus ligt niet op conversie, althans, zo zal de klant dat niet ervaren.
  • In een eerder verschenen blog over do’s en don’ts bij webmagazines werd al uitgelegd dat een goed online magazine afwisselende content nodig heeft en dat elke pagina daarin moet verschillen van elkaar.
  • Er zijn genoeg leuke en aparte features die toegevoegd kunnen worden, kijk maar naar de feature van Google Maps in het iFly magazine.

5 tips voor webmagazines

  • Maak gebruik van veel verschillende content. Niet tekst óf film óf foto’s, maar tekst én film én foto’s.
  • Houd het doel voor ogen wat je wilt bereiken met het webmagazine, zodat het niet warboel wordt van diverse content (inspiratie en authenticiteit hebben de voorkeur). Maak er niet iets commercieels van, houd het puur en persoonlijk.
  • Maak het webmagazine bekend bij je doelgroep maar vooral ook je toekomstige doelgroep, promoot via social media! In mij ogen zou het een gemiste kans zijn om je webmagazine niet op social media te delen. Alle tijd en moeite en werk (en geld) die erin is gestoken, moet immers weer terugkomen, niet waar? Dat betekent dat je niet alleen moet uitgaan van je loyale lezers, maar dat het webmagazine juist een laagdrempelig middel is om nieuwe reizigers (en boekers) aan je te kunnen binden.
  • Watch and learn van anderen, vind inspiratie voor je eigen webmagazine door te zien hoe andere organisaties dat aanpakken. Het is goed om niet alleen in de reisbranche te kijken, maar ook in andere branches. De modewereld is hier bijvoorbeeld erg sterk in.
  • Houd de cijfers bij met Google Analytics voor het optimaliseren van je magazine.
  • Zorg dat je artikelen, video’s en andere content direct te delen is via social media kanalen en e-mail. Daarbij kan gekeken worden naar het voorbeeld van KLM.

Credits headerafbeelding: Wajahat