Booking.com, de wereldleider op het gebied van het online boeken van accommodaties, introduceerde begin vorige maand een nieuwe manier van zoeken. De bestemming staat niet meer centraal, maar wat je wil beleven. De unieke passies en interesses van reizigers zijn de basis voor de nieuwe zoekmachine, ook wel “passion search” genoemd. 

Emotional persuasive design

Booking weet dat bezoekers binnen 0,05 seconden een eerste mening hebben over de website. Het verleiden via aansprekend beeld zet het onbewuste visuele brein meteen in werking en moet de bezoekers direct een goed gevoel geven. Emotional persuasive design gaat een steeds belangrijkere rol spelen. Je ziet dat Booking.com van een functionele transactie gerichte website doorgroeit naar een inspiratieplatform om op basis van je passie de beste match te vinden voor een verblijf.

De nieuwe zoekmachine

De landingspagina van de nieuwe zoekmachine ziet er qua uitstraling gelikter uit. Het doet een beetje denken aan Flickr. Booking.com snapt dat goed beeld verkoopt, wanneer dit wordt ondersteund door de zoekbalk waarmee je op basis van je passie je zoekopdracht kunt starten. De websites van deze tijd gaan van functioneel naar emotioneel. Uiteraard mobile first.

de nieuwe content zoekmachine

“Het gaat Booking.com niet alleen om de transactie. Het gaat ons om de ervaring. Wij kunnen mensen helpen om de perfecte locatie te vinden in elke stad en in iedere plaats van de wereld – of het nu een hotel, villa of appartement is. Maar wat nou als iemand ergens een passie voor heeft, maar niet weet waar hij hiervoor naartoe moet gaan? We hebben nu een techniek ontwikkeld die de beste bestemming vindt, gebaseerd op de passies van onze klanten, waar ook ter wereld”, aldus David Vismans, Chief Product Officer bij Booking.com. “Het is ons doel om elke reiziger te koppelen aan bestemmingen die het beste aansluiten op hun persoonlijkheid, wensen en ambities.”

Het woord passie is een marketingterm die misschien net iets te vaak gebruikt is. Maar in het geval van Booking zitten er ook bijzondere passies tussen. Zo kan je ook zoeken op bestemmingen waar je vriendelijke mensen tegenkomt. Dan ben je toch benieuwd waar die bestemmingen zijn met die onvriendelijke mensen. Heb je een passie voor winkelen, restaurants of trektochten, dit kun je allemaal vinden in de “passion search”. Wat heel slim gedaan is, is dat je op meerdere passies kan zoeken. Zo kun je verfijnen op wat je het belangrijkste vindt.

wat is uw passie booking

Tweaken op basis van je passie

Er is nog wel wat te tweaken want bij een gezinsvriendelijke strandvakantie waar je avontuur zoekt in een leuke ambiance zou ik nog niet zo snel het vliegtuig naar New York, Madrid of Rome pakken.

De nieuwe zoekmachine staat nu nog wat verstopt op de website. Booking heeft het al wel verwerkt in de algemene zoekmodule. Zo kun je naast de bestemming en hotelnaam nu ook zoeken op interesse. Maar dat valt niet echt op. Verbaast me wel. Je zou verwachten dat ze deze nieuwe manier van zoeken ook als een losstaande zoekmodule zouden positioneren, nu is het slechts een losse URL (destinationfinder). Maar goed, experimenteren zit in het DNA van iedere medewerker van Booking.com, dus we zullen de komende tijd nog wel verschillende varianten (a/b testen) voorbij zien komen. 

booking passion search op basis van interesse

Rijke en unieke content gets the return in the end

Booking.com begrijpt dat je naast de mobile first gedachte en personalisering als tool, ook een content first strategie moet hebben om bezoekers te inspireren en Google te blijven voeden met unieke en rijke content. Op de website vind je naast de boekingstool, primair op de homepage de informatie en beoordelingen van gasten van Booking en meer dan 180 reisgidsen met persoonlijke verhalen en tips van locals. Het zijn vooral de locale tips of content van experts die bezoekers aanspreken en waar je als online platform échte waarde kan toevoegen voor je bezoekers en je kan onderscheiden.