Hoewel Frankrijk misschien niet meer het nummer 1 vakantieland is voor veel Nederlanders, vertrekken deze dagen toch meer dan 1 miljoen van onze landgenoten richting La Douce France. Nederlanders zijn echte kampeerliefhebbers: menig vakantieganger trekt de zo vaak geziene “sleurhut” achter de auto aan. Een camping boeken doe je tegenwoordig online, maar tijdens het oriëntatieproces in de zoektocht naar dat mooie plekje onder de Franse zon, gaat nog vaak heel wat mis, zo blijkt uit onderzoek dat WUA uitvoerde in mei 2012. In deze blogposting vind je de resultaten van het onderzoek en een kwalitatieve analyse van de opmerkingen en punten ter verbetering van de bezochte campingwebsites.

de top 3

Vacanceselect blijkt favoriet onder respondenten die zich online op een camping in Frankrijk oriënteren, Eurocamp is tweede en de ANWB tekent voor de derde plaats. respondenten gaven in totaal 239 beoordelingen over 97 verschillende websites, zo blijkt uit de Webperformance scan die we in mei van dit jaar uitvoerden.

Vacanselect, de nummer 1

De voorkeur van de respondenten blijkt onderling sterk verdeeld. De respondenten gaven in totaal 239 beoordelingen over 97 verschillende websites. De verdeling in voorkeur blijkt al uit de online vindbaarheid van de meeste aanbieders. Vacanceselect wordt door 32,5% van de respondenten bezocht. Al deze bezoekers besluiten na de eerste indruk om door te klikken. De website scoort vervolgens, net als bij de vorige meting, goed op de onderdelen Gebruiksvriendelijkheid, Informatiewaarde en Vertrouwen. 10% van de respondenten boekt de camping het liefst via Vacanceselect.

Eurocamp grote steiger

Eurocamp verbetert zich op alle door WUA! onderzochte thema’s en stijgt van de elfde naar de tweede plaats. Met 37,5% is het de best bezochte website van de branche. Eurocamp.nl presteert vooral goed op onderdelen als Eerste Indruk en Gebruiksvriendelijkheid. Uiteindelijk wijst 7,5% van de respondenten Eurocamp aan als favoriet.

ANWB, een goede derde

32,5% van de respondenten bezoekt de website van de ANWB tijdens de vrije oriëntatie. Ook hier haakt niemand na de eerste indruk af. ANWB.nl scoort vooral goed op de thema’s Vertrouwen en Web Imago. 5% van de respondenten zou op basis van de oriëntatie voor de ANWB kiezen.

Punten ter verbetering van de respondenten

Tijdens het oriëntatieproces krijgen respondenten ook de mogelijkheid om opmerkingen en punten ter verbetering aan te geven tijdens hun online zoektocht. Uit deze meer kwalitatieve data valt erg veel te leren over de problemen die mensen online tegenkomen tijdens het zoeken naar een camping in Frankrijk.

Het oog wil ook wat

Natuurlijk is uiterlijk niet alles, Nederlanders zijn prijsbewust, dat zit nu eenmaal in de cultuur ingebakken. Maar het oog wil ook wat. Over de website van Suncamp.nl zegt een van de respondenten:

“Veel moderner uiterlijk, mooie kleuren gebruiken, door eens naar de site van Apple te kijken en daarvan te leren. Dit is Old school… maar dan ook echt Old school….”

Hoewel we allemaal, en zeker toekomstige generaties, meer en meer visueel ingesteld raken, kun je het ook overdrijven. Een van de respondenten kwam tijdens de online zoektocht uit op de website van campinglesormes.com. Een prachtige camping, op een prachtige plek. Maar de website laat vooral foto’s zien, volgens een van de respondenten, en ontsluit maar weinig informatie waar je in de praktijk je keuze op kunt baseren. Visueel mag en kan, maar praktische informatie blijkt onontbeerlijk.

Ander voorbeeld. Op de website van Go-France.nl wordt gebruik gemaakt van onscherpe, onduidelijke en ouderwets aandoend fotomateriaal. Het valt de respondenten gelijk op, en modern fotomateriaal met een frisse uitstraling wordt meerdere malen in het onderzoek als verbeterpunt van websites aangegeven.

Laadproblemen

En dan….de website van Canvas Holidays blijkt laadproblemen te hebben gehad in Mei (en op dit moment zijn die problemen op de homepage nog niet opgelost zo lijkt het). Dat is voor een van de respondenten in het onderzoek een duidelijk afhaakmoment:  “De helft van de foto’s en tekst wordt niet geladen. Ze moeten zorgen dat alles laadt zodat ik kan zien waar ik moet klikken voor wat.”

De kalender en de beschikbaarheid

Bij het boeken van een reis is de kalender een belangrijk onderdeel: hier geven respondenten de periode aan die ze gaan besteden aan hun vakantie: hier begint als er gezocht wordt naar beschikbaarheid van een camping het oriëntatieproces. Op de website van Outcamp.nl bleek tijdens het onderzoek de gebruiksvriendelijkheid van juist deze kalender te wensen over te laten. Een van de respondenten maakte de volgende opmerking:

“Het navigeren door de kalender is lastig, deze moet makkelijker en toegankelijker gemaakt worden vind ik. Als je op de eerste pagina al zoveel hinder ondervind dan is het voor mij al niet de moeite om verder te gaan.”

7 tips ter verbetering

Uit de open antwoorden die de respondenten tijdens het onderzoek gaven, vallen een heel aantal tips ter verbetering van het oriëntatieproces te destilleren. Hieronder hebben we er 6 opgesomd:

  1. Zorg altijd voor een boekingsmogelijkheid, in eigen beheer of via een partner. Als mensen een keuze hebben gemaakt, moet je het oriëntatie succes ook kunnen verzilveren als aanbieder.
  2. Gebruik grote foto’s, maar wissel af met praktische informatie over beschikbaarheid, prijs, ligging, sanitair, activiteiten etc.
  3. Zorg ervoor dat het fotomateriaal op de website up to date en modern vormgegeven is. Gebruik beelden van hoge resolutie die scherp zijn.
  4. Kies een taal en blijf daar bij: een van de respondenten vond in de beschrijving van de camping hele stukken Frans afgewisseld met Nederlands. Dat wekt irritatie op voor mensen die niet verder komen dan “du pain” of/en “croissant”.
  5. Vakantie is beleving, ook online. Meerdere respondenten gaven aan van de site geen vakantiegevoel te krijgen. Dat lijkt een eerste voorwaarde om ook online succesvol te zijn in deze branche.
  6. Zorg voor een goede websiteperformance en een rappe laadtijd. Als respondenten niet de beschikking krijgen over de volledige informatie die een website aanbiedt, dan is dit een afhaakmoment en wordt een website als onbetrouwbaar en onvolledig ervaren.
  7. Zorg ervoor dat basisfunctionaliteiten heel gebruiksvriendelijk zijn: een kalender waarin de beschikbare periode om te boeken wordt weergegeven moet vlekkeloos werken om daadwerkelijk conversie te maken naar een boeking. Het voorbeeld van Outcamp hierboven spreekt boekdelen: ongebruiksvriendelijke kalenders zijn een reden om af te haken.

Oriëntatie en groepsdiscussie

Aan het onderzoek namen 40 ervaren kampeerders tussen de 25 en 49 jaar deel, ze zochten 2 uur lang online naar een camping in Frankrijk. De zoekstrategie en beslissingsfactoren waren vrij om zelf te bepalen en de gevonden websites werden op 10 onderdelen beoordeeld. WUA! hield vervolgens een groepsdiscussie om alle bevindingen te bespreken. Kijk hier voor meer informatie en het aanvragen van alle onderzoeksresultaten.