Webwinkeliers die meer conversie willen halen, doen er alles aan om de beleving meer en meer te laten lijken op een daadwerkelijk bezoek aan de winkel in de winkelstraat. Waar een gemiddelde webwinkel alleen zijn producten toont, zijn er een aantal slimme ondernemers bezig de winkelverkoper te integreren in zijn website.

Youtube als extra verkoopkanaal
De digitale verkoper is in opkomst. Zo wordt het online shoppen zo echt, dat het lijkt alsof je in de winkel staat. Er is wel een groot verschil. Je bepaalt namelijk zelf wanneer je die verkoper nodig hebt. De bezoeker heeft de touwtjes in handen, hij bepaalt wat er gebeurt.

Heb je een nieuw koffiezetapparaat nodig? Breng eens een bezoek aan koffiediscounter.nl. Geïnteresseerd in een bepaald apparaat? Met een druk op de knop is de digitale verkoper gevonden, en die staat altijd voor je klaar. Via een Youtube filmpje krijg je een volledige uitleg over het product en handige tips hoe het apparaat te gebruiken. Het succes zit in de details: elk filmpje is voorzien van een ondertiteling. Handig voor bezoekers die vanaf kantoor de site bezoeken. Daarnaast blijft de “call to action” altijd in beeld. Via een duidelijke button word je zo het boekingsproces ingeschoten.

Een bijkomend voordeel van de Youtube filmpjes is dat er in feite een extra voordeur ontstaat. Als je het SEO technisch gezien goed aanpakt worden de filmpjes ook gevonden in de organische zoekresultaten. Zo wordt het inzetten van de digitale verkoper zowel interessant voor het verhogen van de vindbaarheid als het verhogen van de conversie.

Shoppen met je vrienden
Een andere ontwikkeling is het shoppen met je vrienden. Je gaat winkelen en nodigt enkele vrienden uit door een koppeling te maken met je sociale netwerken, zoals Facebook of Hyves. Op de website www.shopwithyourfriends.com staat een leuke video, die op eenvoudige wijze uitlegt hoe dit in zijn werk gaat.

Dit artikel is verschenen als column in Twinkle.