Toerisme is één van de belangrijkste inkomstenbronnen voor Griekenland. Het jaarlijkse budget om Griekenland als vakantiebestemming wereldwijd te promoten wordt steeds minder. Voor volgend jaar kan de Griekse minister voor toerisme Kefalogianni 7,5 miljoen euro spenderen, in plaats van de 10 miljoen die ze dit jaar ter beschikking heeft. Ondanks het beperkte budget verwacht Griekenland dit jaar voor het eerst in de geschiedenis méér dan 17 miljoen toeristen uit het buitenland. Voor volgend jaar liggen de verwachtingen nog hoger. Waar dat door komt? Laten we vooral zeggen: in tijden van economische crisis word je nóg creatiever. 

Meer online met minder budget

Internet loopt als een rode draad door de campagnes van de GNTO (Greek National Tourism Organization) en dat doen ze goed. Centraal staat visitgreece.gr met inmiddels een behoorlijk grote community. Op Facebook 98.000 fans, op Twitter 30.000 volgers, inspirerende foto albums op Pinterest en ook actief op InstagramYouTube en Google+.

Recent is de online en social media campagne voor de zomer van 2014 gestart en loopt door tot en met maart 2014.  Per land is de campagne verschillend, maar denk aan joint promotions met prominente spelers in de internationale reiswereld als Tripadvisor, Expedia en Lastminute.com.

Vorig jaar lanceerde de GNTO True Greece True Supporters met een eigen website. Om de negatieve klanken uit de markt te halen werden wereldwijd supporters van Griekenland gezocht. Hun positieve gevoel werd met korte quotes en een foto op de site verzameld. Loretta Schrijver, Aart Staartjens en Erik van Muiswinkel zijn enkele Nederlandse enthousiastelingen over Griekenland als vakantieland.

De folders en brochures van eilanden, regio’s op het vasteland en belangrijke archeologische bezienswaardigheden worden sinds kort op de site aangeboden in PDF vorm. Dat bespaart een hoop drukkosten en wat te denken van de dure distributie wereldwijd via de verkeersbureaus. De meeste zijn vernieuwd en nu al in veel meer talen beschikbaar.

GREECE an all time classic

Inmiddels is men gestart met het bouwen van een compleet nieuwe site, de begin 2015 af zal moeten zijn. De nieuwe website zal Griekenland wereldwijd nog beter op de digitale kaart moet zetten, wordt beschikbaar is in zes verschillende talen en gevuld met virtuele tours. Het logo met de slogan Greece an all time classic, geschreven in een klassiek passend font met de kleuren blauw en wit, geven de huidige campagne een traditionele en herkenbare Griekse uitstraling.

Credits afbeelding: Griekenland.net