Joost Geurtsen is Creatief Strateeg bij Endemol. En als geen ander weet hij wat ‘next’ is op het gebied van online travel content. Namens Endemol Beyond (de digital videotak), zal hij op het travelbloggers event tijdens de Vakantiebeurs spreken over de toekomst van online reisjournalistiek. We vroegen hem alvast om een preview van zijn kennis, learnings, ervaring en enkele voorbeeldcases uit binnen- en buitenland.
- Je komt spreken tijdens het travelbloggers event op de Vakantiebeurs. Wat was voor jou de belangrijkste reden om hier je kennis te komen delen?
De reisbranche is een hele interessante branche die constant in beweging is, met name ook contentwise. Als er ergens een onuitputtelijke bron van bijzondere verhalen en mooie beelden te vinden is, dan is het wel in de reisindustrie. Het is bovendien content die zichzelf inmiddels heeft bewezen; reizen is één van de meest populaire genres op het gebied van content, zowel online als op TV. Wie geniet er niet van de vele verhalen en eye-candy die we dagelijks langs zien komen? Tegelijkertijd is er nog heel veel te winnen, zowel op het gebied van (online) content als de hele industrie er omheen. Daarom zijn dit soort evenementen belangrijk; we kunnen hier gezamenlijk stappen vooruit zetten door kennis, visies en ervaringen te delen.
- Reisbloggers en vloggers, het is haast een ecosysteem geworden in de wereld van communicatie. Ze zijn op dit moment een vast onderdeel binnen de communicatiemix. Hoe zie jij dit? Als disruptie, of als blijvend? En waarom?
Het is vooral een logische ontwikkeling, die perfect past in de bredere mediacultuur. Bloggers en vloggers zijn blijvertjes. De vormen zullen veranderen en ontwikkelen, net als de platformen en de tools die we gebruiken. Maar de manier waarop we communiceren is here to stay. Toch vind ik het jammer (lees: kwalijk) dat er vaak zo’n harde scheiding tussen oude en nieuwe media is. Ik spreek tijdens mijn eigen (pers)reizen vaak meer traditionele reisjournalisten die de ontwikkelingen soms niet kunnen of willen volgen en er met een schuin oog naar kijken. Dat is natuurlijk niet goed, maar andersom gebeurt het vaak net zo. Deze mensen hebben namelijk wel degelijk een schat aan ervaring en professionaliteit die een volgende generatie goed kan gebruiken, om volgende stappen te nemen.
- Een moeilijk onderwerp is nog altijd het money making, net als het thema van ons event. Hoort bij het professionaliseren van het vak naast passie, ook geld? En wat voor een geld, echt keiharde euro’s of zie je juist kans in andere nieuwe samenwerkingsmogelijkheden en businessmodellen? Welke?
Dat is wat mij betreft inderdaad wel een ‘next level’; het professionaliseren van bloggers en vloggers qua business. Daar is écht nog een hoop te winnen, dus een prima onderwerp voor dit evenement. We hebben veel te maken met liefhebbers en activiteiten die geboren zijn uit passie en dat is alleen maar goed en misschien zelfs noodzakelijk. Maar om dit vol te blijven houden en van deze hobby werk te maken, moeten er vroeg of laat geldstromen komen. Het zijn slechts de happy few die het puur redden op ‘reckless joy’; dingen enkel doen omdat je het leuk lijkt en niet nadenkt over de lange termijn. Er zijn wel degelijk kansen, vooral in samenwerkingen en het zoeken naar nieuwe modellen in deze nog jonge markt. Toch moet je het alsnog niet (alleen) voor het geld doen, dat is niet de goede drijfveer. Zeker niet in deze branche. Zie het vooral als zoeken naar manieren om één van de mooiste banen ter wereld mogelijk te maken.
- Jij ziet vast dagelijks heel veel best practices en cases voorbij komen. Kun je alvast een tipje van de sluier oplichten van een bijzondere case die je ons tijdens het event gaat voorschotelen? Waarom is dit een bijzondere case?
Ja, we zullen het event aangrijpen om mensen en media kennis te laten maken met ons nieuwe reisvideoplatform ‘Wander’. Hier hebben we de afgelopen maanden in het geheim keihard aan gewerkt en we zullen op het event de eerste beelden laten zien; een primeurtje dus! Zonder nu al te veel weg te geven, sluit dit nieuwe premium content platform perfect aan bij onze visie op (online) reiscontent en de volgende stappen die we kunnen / willen nemen op dit gebied. Het is een bijzondere case, omdat we hiermee echt willen pionieren en de afhankelijkheid tussen (online) content en commercie willen doorbreken op een nieuwe manier. Uiteraard wel met het doel om er (op termijn) geld mee te verdienen en ik zal uitleggen hoe we denken dat dat mogelijk is.
- Als we jou mogen vragen naar een kleine preview van hoe contentmarketing in 2016 eruit zal gaan zien voor bloggers, vloggers en hun werk (kansen/uitdagingen)? Wat zou je ons dan antwoorden?
Voor bloggers en vloggers zal de grootste uitdaging zijn om de komende jaren jezelf te (blijven) onderscheiden van de rest. De concurrentie is groot en groeit nog elke dag. Je ziet erg veel uniformiteit en copycats; mensen die succesvolle(re) blogs en vlogs volgen qua invulling, concept en look and feel, waardoor er een soort eenheidsworst ontstaat. Terwijl uit ervaring is gebleken dat juist de spelers met een unieke identiteit, aanpak en een (soort van) eigen format vaak het meest succesvol zijn. Bloggers en vloggers moeten daarom niet teveel naar elkaar kijken, maar juist op zoek gaan naar een uniek geluid en gezicht. Een eigen specialiteit. Een ‘unique selling point’, zeg maar. Bovendien hoop ik dat er bloggers en vloggers op zullen staan met een ander profiel en met een andere doelgroep, ondanks dat dit minder gebaande paden zijn. Dat zou echter juist de échte reiziger moeten aanspreken.
- Wat is zelf je grootste les in het samenwerken met content van bloggers en vloggers, in vergelijking tot traditionele reisjournalistiek? Of beter gezegd, wat is het aller-aller-grootste voordeel?
Je hebt vaak te maken met digital natives; mensen die tools en platformen van nu voldoende beheren en de taal van nieuwe generaties spreken. Dat is tegelijkertijd ook een valkuil, want er worden op dit moment nog oudere, interessante doelgroepen niet voldoende bediend, o.a. om dezelfde redenen. Een ander voordeel is dat het vaak one-man-armies zijn; ze zijn van verschillende (content)markten thuis en kunnen veel dingen in hun eentje, die soms binnen traditionele media worden gedragen door meerdere mensen. Hierdoor wordt de productie goedkoper, flexibel en relatief snel. Ook hier ligt echter ook weer een valkuil; deze eigenschappen mogen eigenlijk niet ten koste gaan van de kwaliteit, wat soms wel het geval is.
- Hoe ben je zelf in dit vak terecht gekomen, wat is jouw grootste passie binnen je vak, wat kunnen we van jouw presentatie verwachten en waar kunnen we nu al naar uitzien?
Zoals het in de praktijk vaak gaat, ben ik er eigenlijk gewoon een beetje ingerold. Door toffe dingen te doen en de juiste mensen te ontmoeten. Ik heb me wel al vanaf het begin van mijn studie bewogen langs de grensgebieden van media; gebieden waar verschillende media (tv, online, mobiel, etc.) elkaar raken. Dat is achteraf een juiste keuze geweest. Vanuit dat vertrekpunt heb ik veel ervaring opgedaan door dingen te doen; door successen te boeken en fouten te maken. Creativiteit is altijd mijn belangrijkste pijler en passie geweest. Denken vanuit inhoud; vanuit ideeën, verhalen en beelden. En dit vertalen naar concepten en formats. Ik heb dat door de jaren heen wel ‘effectief creatief’ kunnen maken, waardoor creativiteit commercieel interessant kan worden. Dat uit zich in ‘native advertisement’, een meer natuurlijke vorm van branded content dat snel terrein wint en waar ik het zeker tijdens dit event over ga hebben.
- Dank je wel voor al je antwoorden. Toch zijn we een klein beetje nieuwsgierig: op welke blogs en vlogs baseer jij je wanneer je een nieuwe vakantiebestemming uitzoekt? Wat hoop je op dergelijke sites en in de video’s tegen te komen aan content?
In Nederland ben ik groot fan van de zusjes Verbon van Travellab.nl. Ik ken deze meiden aardig goed en zij combineren altijd hun passie met professionaliteit én persoonlijkheid. Hetzelfde geldt voor de meiden van girlslove2travel.com. Verder schrijf ik zelf voor reisgraag.nl, een site die mikt op een wat oudere doelgroep en wat mij betreft goed de balans zoekt tussen traditioneel en vernieuwend.
Internationaal ben ik al heel lang GROOT fan van roadtrippers.com. Conceptueel en inhoudelijk gezien, maar zeker ook qua platform- en contentstrategie. Ze weten perfect de verschillende platformen en tools op elkaar aan te laten sluiten. Het is bovendien echt een collectief, wat in mijn ogen op termijn duurzamer is dan eenlingen. Wat mij betreft een mooi voorbeeld voor Nederlandse platformen qua ‘next level’.
We zien je graag op het travelbloggers event waar we verder met je praten over Money Making en jouw expertvisie!
Wil jij ook graag op het travelbloggers event aanwezig zijn? Regel je toegangskaart van de Vakantiebeurs en zet het in je agenda. Kijk hier voor het hele programma.
Credits headerafbeelding: Curiosity Travel (CC)
3 reacties