Het leuke van een blog als Reismanagers, is dat ik van steeds meer 2.0 website en startups persberichten krijg toegestuurd. Onlangs ook van Trivago. Lees hier het verhaal achter hun concept.

Trivago is opgericht in Düsseldorf in 2005 door vrienden van dezelfde universiteit, Rolf Schrömgens, Peter Vinnemeier en Malte Siewert, na ontelbare avonden van brainstorming. Ze bedachten hoe ze een reisinformatieportaal met een zoekmachine konden creëren die fundamenteel anders zou zijn dan de algemene zoekmachines zoals Google. De ‘search and store’ benadering werkte simpelweg niet voor reizen, een industrie waarin informatie over prijzen en beschikbaarheid snel veranderen.

Het team programmeerde voortdurend voor maanden aan een stuk. In het begin van 2005 hadden zij de eerste betaversie van trivago ontwikkeld. In de zes maanden daarop werden de platforms getest en verder ontwikkeld door een nog altijd stijgend aantal trivago enthousiastelingen. In juni 2005 bestond trivago niet alleen uit een officieel framework, maar de community was ook volledig functionerend voor de eerste keer. Meer en meer inhoud werd toegevoegd in de volgende maanden, en aan het einde van 2005 telde de eerste officiële versie al meer dan 150.000 bezoekers per maand.

Deze groei zette gelijkmatig door in 2006. Trivago heeft haar doel bereikt om een echte internationale community te worden, door het verkrijgen van meer en meer gebuikers in het Verenigd Koninkrijk en in Spanje en Frankrijk aan het einde van dat jaar. Daarna ging in juli 2007 het platform voor Zweden online en hierna volgde Polen als platform. Inmiddels zijn er 11 platforms online, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk, Italië, Zweden, Griekenland, Polen, Nederland (sinds het najaar 2008), Servië en Rusland en heeft trivago meer dan 5 miljoen bezoekers per maand over heel Europa. Trivago´s partnerondernemingen zijn onder andere expedia.de, InterContinental Hotels Group, hotel.de, venere.com, en Bookings.com

Op Trivago.nl vinden reizigers het ideale hotel voor het goedkoopste tarief. De online service vergelijkt de hoteltarieven van meer dan 30 boekingsplatforms voor 400.000 hotels wereldwijd. Daarnaast heeft trivago 15 miljoen hotelbeoordelingen op de website en laat het voor elk hotel de gebruikersbeoordelingen op bekende portalen zien. Trivago vergelijkt niet de prijzen van online reisbureaus, maar de kamerprijzen. De gebruiker ziet of bij de prijs het ontbijt inbegrepen is, een reservering geannuleerd kan worden, en of een creditcard voor de reservering nodig is.