We willen allemaal altijd en overal connected zijn met de buitenwereld. Daar is internet voor nodig. Maar voor zakenmensen is wifi tegenwoordig zelfs het tweede belangrijkste criterium voor zakenmensen is bij hun hotelkeuze. Alleen een comfortabel bed is belangrijker. Een onderzoek van iPass onder 1375 reizende zakenmensen over de hele wereld wijst dit uit.

Andere faciliteiten, zoals het restaurant, de sportvoorzieningen en mini bar, zijn minder bepalend geworden. Uit het rapport blijkt dat de beschikbaarheid van WiFi een toenemende invloed heeft op de keuze waar zakelijke reizigers hun reis- en verblijfbudget besteden.

Goed werkend, betrouwbaar internet

 Het onderzoek van iPass geeft verschillende inzichten over de wensen van zakelijke reizigers on the road.

  • Bandbreedte intensieve applicaties: 82% van de respondenten vindt dat de gratis wifi-verbindingen van hotels te traag en onvoldoende betrouwbaar zijn. Ruim 1/3 gebruikt tijdens hun werk applicaties die continu een hoge kwaliteit verbinding nodig hebben, zoals videocommunicatie en cloudgebaseerde bedrijfsapplicaties.
  • Tablets zijn een toenemende uitdaging voor wifi-verbindingen. De 10-inch iPad heeft momenteel nog de voorkeur bij zakenmensen, maar zo’n 47% overweegt binnen zes maanden een 7 of 8-inch tablet aan te schaffen, versus 29% die een 10-inch iPad willen kopen.
  • WiFi aan boord staat hoog op de wensenlijst van zakelijke reizigers: zo’n 1/3 van de geïnterviewde mobiele werkers neemt dit mee bij hun keuze van de vlucht.
  • Prijsbewustzijn: 81% van de respondenten vindt de kosten voor mobiele dataverbindingen ’te hoog’ of ‘veel te hoog’. In 2012 had 20% hierover geen mening en nu nog maar 13%, waaruit blijkt dat het prijsbewustzijn toeneemt.
  • Werken tijdens vakantie: het merendeel van de geïnterviewde mobiele werkers gebruikt tijdens vakantie het Internet voor bedrijfstoepassingen en ook vaker dan voorheen. Het aantal mensen dat vijf of meer keer per dag inlogt verdubbelde van 6% vorig jaar naar 13% dit jaar.
  • Gevolgen van slechte ervaringen: 81% heeft het afgelopen jaar een ontevreden ervaring gehad met wifi in hun hotel, omdat de gratis verbindingen gelimiteerd, traag en onvoldoende betrouwbaar waren. 74% zegt dat die slechte wifi-ervaring tot gevolg heeft dat zij daar niet meer opnieuw boeken. 

WiFi als primaire verbinding

“Wifi heeft onze manier van werken onomkeerbaar veranderd”, zegt Evan Kaplan, CEO van iPass. “Dit rapport laat een aantal trends zien waaruit dat blijkt. Waaronder de snelle groei van apparatuur die via wifi werkt en het toenemend gebruik van bandbreedte intensieve bedrijfsapplicaties, zoals videoconferencing en andere communicatie- en samenwerkingstoepassingen, die de productiviteit bepalen”. Zakelijke reizigers zien wifi als primaire Internet-verbinding voor het snelgroeiend aantal mobiele apparaten en overal toegankelijke bedrijfsapplicaties. Zij stuwen de vraag bij hotels, vliegtuigmaatschappijen en publieke gebouwen naar hoge kwaliteit wifi-verbindingen, die eenvoudig en tegen lage kosten te gebruiken zijn.

Over het onderzoek

Het iPass Global Mobile Workforce rapport wordt driemaal per jaar gepubliceerd. Dit Q3 2013 rapport is gebaseerd op een enquête onder 1.375 mobiele werknemers van bedrijven verspreid over de hele wereld, tussen 27 juni en 19 juli 2013. Zij hebben allemaal te kennen gegeven regelmatig voor hun bedrijf te reizen.

 

 

Het volledige rapport is te hier downloaden.