Startup: Yubbler, de Google zoekmachine voor de vrijetijdsbranche

3921

Een dagje uit aan het plannen met het gezin of juist een nachtje weg met je partner? Of juist een combinatie van activiteit en overnachting in één? Altijd erg leuk om te doen en te plannen, maar het steeds moeten switchen tussen verschillende websites van vrijetijdsaanbieders is erg vervelend.

Om hier een einde aan te maken hebben een aantal ondernemers de handen in elkaar geslagen en de website Yubbler opgericht. Een startup platform dat sinds drie maanden actief is op de Nederlandse vrijetijdsmarkt en bedrijven, die een link hebben met vrijetijdsbesteding, samenbrengt.

TravelNext was benieuwd naar deze nieuwe startup en het idee erachter, daarom interviewde ik Michel IJpelaar, CEO van het platform Yubbler.

Het ontstaan van Yubbler

Het idee om Yubbler op te richten is ontstaan vanuit verschillende inzichten, vertelt Michel. De grootste reden om Yubbler op te starten was om een site te maken voor de vrijetijdsbranche die anders was dan alle andere. Door het randomiseren van de zoekresultaten en het ”ook in de buurt” -concept komen ondernemers bij Yubbler ook in beeld wanneer er niet doelgericht naar ze gezocht wordt. Daarnaast willen zij ook een site aanbieden waar men als gebruiker alles kan vinden wat hij nodig heeft voor een dagje uit of een nachtje weg. Dat zijn de uitgangspunten waarmee Yubbler is begonnen. Nu een aantal maanden verder werkt het team van Yubbler ontzettend hard om de naamsbekendheid te vergroten.

Wat is de werkwijze van Yubbler?

“Bij Yubbler praat men niet over klanten, maar over leden”, iets wat Michel duidelijk benadrukt. De leden zijn de zogenaamde ondernemers in de vrijetijdsbranche die te vinden zijn op de website. De leden mogen voor een vast bedrag per jaar met hun onderneming op Yubbler staan en zichzelf promoten.

De leden krijgen op Yubbler een zogenaamde etalage die zij naar eigen wensen helemaal zelf mogen inrichten. Eigen teksten en foto’s plaatsen, evenementen promoten en vouchers en acties mogen binnen de etalage geplaatst worden. Hoe vaak ze dit doen? Dat maakt niet uit, al plaatsen zij iedere dag een voucher. Wanneer het leden teveel moeite en/of tijd kost om de etalage in te richten heeft Yubbler een speciaal team die dit voor hen kan doen.

Alles onder één dak concept

Michel vertelt: “Op de website is écht alles te vinden wat gerelateerd is aan de vrijetijdsbranche. Dit gaat van hotels en B&B’s tot de meest extreme activiteiten als een dag skiën of paintballen. Alles mag en kan geplaatst worden.” De doelgroep is groot: iedereen die wel eens een uitje organiseert voor zichzelf of voor een ander, privé of zakelijk en van jong tot oud, zal het gebruikersgemak van Yubbler aanspreken.

Daarnaast gaat Michel nog verder in op de zoekmachine die is geïntegreerd binnen de website. Een bezoeker van de website kan bijvoorbeeld zoeken op de omgeving waar men zich bevindt. Als je een weekend in Breda bent, kun je via Yubbler zien wat er allemaal te doen is, van evenementen tot de leukste restaurants. Als toevoeging benadrukt Michel nog eens het voordeel van deze zoekmachine voor de kleinere ondernemers. Deze werkt namelijk altijd met een straal van een bepaald aantal kilometers van waar je je bevindt. Een kleine onderneming in de Beemster zal dus ook naar voren komen wanneer een bezoeker bijvoorbeeld zoekt op Purmerend. Hoe verder je door scrolt, hoe groter de straal in kilometers wordt, vanaf de bestemming waar men zich bevindt.

Blog Yubbler zoekmachine

Wat zijn de voordelen van Yubbler?

“Ten eerste is het grootste voordeel natuurlijk dat Yubbler alles aanbiedt op het gebied van vrijetijdsbesteding en een gebruiker dus niet naar verschillende websites hoeft te navigeren”, vertelt Michel. Daarnaast wordt je als ondernemer echt in de picture gezet binnen Yubbler, je beschikt namelijk niet alleen over een etalage maar krijgt ook persoonlijke journalistieke aandacht. Ieder lid krijgt een journalistiek stuk, geschreven en gericht op het eigen bedrijf. Daar komt bij dat ondernemers die bij elkaar in de buurt zitten, beschreven zullen worden in elkaars artikelen. Zo ontstaat er een hoop samenhang tussen de artikelen welke de vindbaarheid van alle leden versterkt.

Wat wel belangrijk is om te benoemen, dat het absoluut geen boekingssite is! Yubbler is echt de website waar potentiële bezoekers van organisatie het aanbod kunnen zien. Het boeken gaat via de website van de leden. Daar zit Yubbler niet meer tussen.

Social Media en Yubbler

Ook op het gebied van social media zitten zij als startup echt nog in de startfase. Op dit moment zijn zij actief op Facebook en Twitter en de plannen zijn er om ook op Instagram te beginnen. “Op Facebook willen we gaan werken met ‘like & share acties’, met daarbij prijzen die worden aangeboden door de ondernemers waar zij mee werken”, aldus Michel. Het geeft voldoening te ervaren dat ondernemers het initiatief van Yubbler interessant vinden en mee willen doen met deze acties.

Blog Yubbler

Hoe ziet de toekomst van Yubbler eruit?

Als ik Michel vraag naar waar hij denkt over één jaar te staan met Yubbler, hoeft hij niet lang na te denken. Het doel van Yubbler is om binnen één jaar een grotere naamsbekendheid op te bouwen binnen de branche. Als startup zijn ze nu echt nog op zoek naar gebruikers, klanten, leden en heel belangrijk; feedback! Ze zitten nog vol op in de investeringsperiode, en hopen dat dit over één jaar voorbij is. Daarbij hoopt hij dat ze over zo’n twee jaar beschikken over 4000-5000 ondernemers op hun website Yubbler.

‘Wij hebben nog werk voor de komende veertig jaar’

Op de vraag waar Yubbler over vijf jaar zal staan, kan hij geen antwoord op geven. “Natuurlijk willen we groeien en meer bekendheid opbouwen, maar voorlopig hebben we nog ontzettend veel werk voor het komende jaar… En eigenlijk nog wel voor de komende veertig jaar!”

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER