• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Zelfstandig reisadviseur! Groeimarkt in de reisbranche.

15 maart 2011 door Martin van Kranenburg

De reisbranche is een dynamische markt, waarbij veel beweging is in de verschillende distributiekanalen. Verkopen via het reisbureau blijft een vechtmarkt, waarbij de sterke A-merken overblijven. Internet is een groeimarkt, zeker voor eenvoudige producten zoals vliegtickets, hotels en vakantiehuizen. Verkopen via de telefoon is allang passé, de telefonische reisadviseur belt niet meer, maar chat en twittert er lustig op los.

Meer behoefte aan persoonlijk advies

Een nieuw distributiekanaal dat sterk in opkomst is, is de markt van de persoonlijke reisadviseur. Vaak zeer ervaren reisadviseurs, die al jaren in het vak zitten en op afspraak bij klanten thuis komen om een op maat reisadvies te geven. Centraal staat de persoonlijke benadering. In Nederland zijn al enkele honderden reisadviseurs aan het werk. Zij sluiten zich aan bij franchise organisaties zoals Personal Touch Travel, Face2Face Travel en Travelcounsellors. Deze bedrijven faciliteren de persoonlijke reisadviseurs op het gebied van administratie, IT en marketing.

17 uur zoeken of een avond aan de keukentafel

Een vakantie uitzoeken via internet neemt in de praktijk vaak veel tijd in beslag. Dan heb ik het niet over een weekendjeweg of een vliegticket, maar een hoofdvakantie of een rondreis. In de praktijk blijkt dat mensen er uren over doen om uiteindelijk tot het juiste aanbod te komen. Een bezoek naar het reisbureau om de hoek of een afspraak thuis met je persoonlijke reisadviseur lijkt dan een uitkomst.

De reisadviseur is zijn eigen merk

Personal brandig staat centraal binnen de markt van de zelfstandige reisadviseurs. Je ziet een trend dat een goede website ook hier niet kan ontbreken. Alles draait om het netwerken in deze branche en dat moet ook via de nieuwe media zoals Facebook, Linkedinn en Twitter. Hier liggen nog heel veel kansen voor partijen zoals Personal Touch Travel, Face2Face Travel en Travelcounsellors om hun achterban hier goed in te adviseren en te faciliteren. Ik zie al mondjesmaat zelfstandige reisadviseurs die op social media actief zijn. Dat zullen er zeker meer gaan worden.

De reisbranche is een markt waarbij de “gunfactor” niet vergeten moet worden. En er blijft bij consumenten een grote behoefte aan persoonlijk contact. Ik voorzie dat deze markt de komende tijd zal blijven groeien.

Dit artikel is verschenen als column in het vakblad Twinkle. Concreet over E-commerce.

Gerelateerde Berichten

  • Het belang van social media voor de mobiele reisagent #Traveltrendtalk

    Reisbureaus zijn de afgelopen jaren redelijk uit het straatbeeld verdwenen. Daarentegen starten steeds meer zelfstandig…

  • TessaTravel.nl: een zelfstandig merk van Hoteldeal en publisher

    Audax Publishing heeft samen met Hoteldeal Nederland de site (en zelfstandig reismerk) Tessatravel.nl gelanceerd. Het…

  • Social media klachten en TripAdvisor

    TripAdvisor heeft sinds geruime tijd een optie voor bedrijven om te reageren op reviews en…

Categorie: E-commerce, Social media Tags: Zelfstandig reisadviseur

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Edwin Konings zegt

    15 maart 2011 om 22:32

    Goed artikel! Ik zie ook bij ’traditionele’ reisbureaus deze ontwikkeling. Ze hebben steeds vaker één of meerdere mobiele adviseurs in dienst. Het grote verschil is dat deze adviseurs vaak onder de paraplu van dat reisbureau opereren en geen ZZP’er zijn. Personal branding heeft inderdaad de toekomst en het juist inzetten van social media kan daarbij van grote waarde zijn.

Trackbacks

  1. TrendThursday: “You-tell-me-holidays” haken in op transparantie en #klantcentraal · Weblog | Reismanagers schreef:
    19 april 2012 om 16:18

    […] hier het blog dat Martin van Kranenburg al in 2011 schreef over de opkomst van […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TripAdvisor Expedia KLM Vakantiebeurs hotels reviews onderzoek Airbnb technologie Facebook Social Media travel NHTV destinatiemarketing mobiel instagram Google reizen Booking.com TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring