De reisbranche is een dynamische markt, waarbij veel beweging is in de verschillende distributiekanalen. Verkopen via het reisbureau blijft een vechtmarkt, waarbij de sterke A-merken overblijven. Internet is een groeimarkt, zeker voor eenvoudige producten zoals vliegtickets, hotels en vakantiehuizen. Verkopen via de telefoon is allang passé, de telefonische reisadviseur belt niet meer, maar chat en twittert er lustig op los.

Meer behoefte aan persoonlijk advies

Een nieuw distributiekanaal dat sterk in opkomst is, is de markt van de persoonlijke reisadviseur. Vaak zeer ervaren reisadviseurs, die al jaren in het vak zitten en op afspraak bij klanten thuis komen om een op maat reisadvies te geven. Centraal staat de persoonlijke benadering. In Nederland zijn al enkele honderden reisadviseurs aan het werk. Zij sluiten zich aan bij franchise organisaties zoals Personal Touch Travel, Face2Face Travel en Travelcounsellors. Deze bedrijven faciliteren de persoonlijke reisadviseurs op het gebied van administratie, IT en marketing.

17 uur zoeken of een avond aan de keukentafel

Een vakantie uitzoeken via internet neemt in de praktijk vaak veel tijd in beslag. Dan heb ik het niet over een weekendjeweg of een vliegticket, maar een hoofdvakantie of een rondreis. In de praktijk blijkt dat mensen er uren over doen om uiteindelijk tot het juiste aanbod te komen. Een bezoek naar het reisbureau om de hoek of een afspraak thuis met je persoonlijke reisadviseur lijkt dan een uitkomst.

De reisadviseur is zijn eigen merk

Personal brandig staat centraal binnen de markt van de zelfstandige reisadviseurs. Je ziet een trend dat een goede website ook hier niet kan ontbreken. Alles draait om het netwerken in deze branche en dat moet ook via de nieuwe media zoals Facebook, Linkedinn en Twitter. Hier liggen nog heel veel kansen voor partijen zoals Personal Touch Travel, Face2Face Travel en Travelcounsellors om hun achterban hier goed in te adviseren en te faciliteren. Ik zie al mondjesmaat zelfstandige reisadviseurs die op social media actief zijn. Dat zullen er zeker meer gaan worden.

De reisbranche is een markt waarbij de “gunfactor” niet vergeten moet worden. En er blijft bij consumenten een grote behoefte aan persoonlijk contact. Ik voorzie dat deze markt de komende tijd zal blijven groeien.

Dit artikel is verschenen als column in het vakblad Twinkle. Concreet over E-commerce.