• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Zijn reizen voor 60-plussers te oudbollig?

16 november 2018 door Dylan Cinjee

De daadwerkelijke reisbehoefte van 60-plussers wordt vaak verkeerd ingeschat, waardoor deze doelgroep tussen wal en schip valt bij het zoeken en boeken van een vakantie. De 60-plusser, die een steeds dominantere positie in de reismarkt inneemt, herkent zich niet in het reisaanbod of ziet door de bomen het bos niet meer. Dit blijkt uit onderzoek van Via Ella, een online reisplatform dat zich richt op reizigers vanaf ongeveer 60 jaar.

Misvattingen: touringcars en Rijncruises
64% van de ondervraagden is van mening dat de grootste misvatting is dat 60-plussers ‘altijd in een touringcar op reis gaan’. Circa 75% noemt de gedachte dat leeftijdsgenoten ‘graag op Rijncruise willen’ in de top-3 van misvattingen. Circa 62% van de respondenten geeft aan zichzelf niet te herkennen in de gemiddelde reisbeschrijving of vindt seniorenreizen te oubollig. Er mag wat meer avontuur in het aanbod: zo wil 36% best eens leren surfen. Ook een trektocht te voet, festivals bezoeken, kookworkshops en reizen per motor staan op de bucketlist.

‘Seniorenreis’ voelt oud
Valborg Korthals Altes, co-founder van Via Ella zegt hierover: “Naarmate mensen ouder worden verandert hun reisbehoefte, onder andere een comfortabele accommodatie wordt essentieel.” Maar hoewel 60-plussers vaak anders reizen dan millennials, yuppen of gezinnen, betekent het niet dat ze en masse op seniorenreis willen. “Want dat voelt als iets voor oude mensen, en ‘oud’ is altijd iemand die minstens 15 jaar ouder is dan jijzelf, ongeacht je leeftijd.”

Het stereotype beeld klopt niet meer
Een ander issue dat uit het onderzoek naar voren komt is de presentatie van het reisaanbod. 81% van de ondervraagden gebruikt internet voor het vinden van een reis, tegelijkertijd geeft 45% aan dat het lastig is om in het grote online aanbod precies die reis te vinden die hen aanspreekt. Als redenen worden genoemd dat informatievoorziening niet aansluit bij hun vragen, ze door de bomen van het aanbod de reis niet meer zien en dat ze zich niet herkennen in het beeldmateriaal. “Hier liggen kansen voor reisaanbieders,” aldus Korthals Altes. “Om de oudere doelgroep succesvol te bereiken moet je wegblijven van het stereotype beeld. Het klopt niet meer en de doelgroep voelt zich er niet door aangesproken. Met Via Ella bieden we reizen en tips die wel bij de behoeften van reislustige 60-plussers aansluiten.”

Nieuwe dingen uitproberen op reis
Die behoeften blijken vooral avontuurlijk en gericht op het (her)ontdekken van nieuwe gebieden te zijn. Circa 70% van de ondervraagden wil vooral flexibiliteit en ruimte hebben om nieuwe dingen uit te proberen, vaak gerelateerd aan cultuur en natuur. Juist omdat kinderen niet meer meereizen ontstaat er volgens 49% eindelijk weer ruimte om dingen te doen die ze zelf echt leuk vinden, 29% heeft dan ook geen behoefte aan reizen met kleinkinderen. Kindvrije accommodaties zijn voor 55% van de ondervraagden een pré. 86% bewandelt liever ongebaande paden dan de bekende trekpleisters te bezoeken en 70% wil graag nieuwe dingen uitproberen op vakantie. Aan één behoefte moet minimaal worden voldaan, en dat is een goed bed. Voor 78% van de ondervraagden is dat zelfs nog belangrijker dan goed eten.

Korthals Altes: “Overall zie je dat de groep fitte, actieve en kapitaalkrachtige 60-plussers groeit. Dat betekent echter niet dat 60 het nieuwe 30 is: deze groep heeft andere wensen en behoeften dan jongere generaties, ook als het gaat om reizen. Media en reisorganisaties kunnen veel winst behalen door nog beter in te spelen op de reis- en informatiebehoefte van deze doelgroep die de komende jaren een groot deel van de reisomzet zal vertegenwoordigen.”

Gerelateerde Berichten

  • Gespot: Travel Trends 2014

    Voor het vierde jaar op rij geeft onze Belgische collega Travelmedia een trendrapport uit over…

  • Hoe reizen we verder?

    In een serie van drie rapporten beschrijft ABN AMRO de invloed van verschillende ontwikkelingen op…

  • Groupon Belgie verliest rechtzaak over reizen

    Een interessant bericht over Groupon Belgie. De Verenging Vlaamse Reisbureaus had een zaak aangespannen tegen…

Categorie: TravelNieuws, Trends Tags: 60-plusser, oudbollig, reizen

Over Dylan Cinjee

Dylan Cinjee is de Community Manager bij TravelNext.nl. Daarnaast werkt hij al enkele jaren als redacteur bij vakblad TravelPro en Business Traveller Nederland. “De reisbranche is enorm dynamisch en staat nooit stil. Elke dag is weer een nieuwe uitdaging, je weet nooit wat er kan gebeuren. Bestemmingen komen en gaan, innovaties volgen elkaar op en de startups schieten als paddenstoelen uit de grond. TravelNext is daarom een mooie toevoeging aan ons portfolio.”

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek Booking.com reizen NHTV hotels reviews Facebook travel technologie TripAdvisor TUI Expedia Social Media Airbnb instagram destinatiemarketing mobiel Vakantiebeurs Google KLM

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring