De daadwerkelijke reisbehoefte van 60-plussers wordt vaak verkeerd ingeschat, waardoor deze doelgroep tussen wal en schip valt bij het zoeken en boeken van een vakantie. De 60-plusser, die een steeds dominantere positie in de reismarkt inneemt, herkent zich niet in het reisaanbod of ziet door de bomen het bos niet meer. Dit blijkt uit onderzoek van Via Ella, een online reisplatform dat zich richt op reizigers vanaf ongeveer 60 jaar.

Misvattingen: touringcars en Rijncruises
64% van de ondervraagden is van mening dat de grootste misvatting is dat 60-plussers ‘altijd in een touringcar op reis gaan’. Circa 75% noemt de gedachte dat leeftijdsgenoten ‘graag op Rijncruise willen’ in de top-3 van misvattingen. Circa 62% van de respondenten geeft aan zichzelf niet te herkennen in de gemiddelde reisbeschrijving of vindt seniorenreizen te oubollig. Er mag wat meer avontuur in het aanbod: zo wil 36% best eens leren surfen. Ook een trektocht te voet, festivals bezoeken, kookworkshops en reizen per motor staan op de bucketlist.

‘Seniorenreis’ voelt oud
Valborg Korthals Altes, co-founder van Via Ella zegt hierover: “Naarmate mensen ouder worden verandert hun reisbehoefte, onder andere een comfortabele accommodatie wordt essentieel.” Maar hoewel 60-plussers vaak anders reizen dan millennials, yuppen of gezinnen, betekent het niet dat ze en masse op seniorenreis willen. “Want dat voelt als iets voor oude mensen, en ‘oud’ is altijd iemand die minstens 15 jaar ouder is dan jijzelf, ongeacht je leeftijd.”

Het stereotype beeld klopt niet meer
Een ander issue dat uit het onderzoek naar voren komt is de presentatie van het reisaanbod. 81% van de ondervraagden gebruikt internet voor het vinden van een reis, tegelijkertijd geeft 45% aan dat het lastig is om in het grote online aanbod precies die reis te vinden die hen aanspreekt. Als redenen worden genoemd dat informatievoorziening niet aansluit bij hun vragen, ze door de bomen van het aanbod de reis niet meer zien en dat ze zich niet herkennen in het beeldmateriaal. “Hier liggen kansen voor reisaanbieders,” aldus Korthals Altes. “Om de oudere doelgroep succesvol te bereiken moet je wegblijven van het stereotype beeld. Het klopt niet meer en de doelgroep voelt zich er niet door aangesproken. Met Via Ella bieden we reizen en tips die wel bij de behoeften van reislustige 60-plussers aansluiten.”

Nieuwe dingen uitproberen op reis
Die behoeften blijken vooral avontuurlijk en gericht op het (her)ontdekken van nieuwe gebieden te zijn. Circa 70% van de ondervraagden wil vooral flexibiliteit en ruimte hebben om nieuwe dingen uit te proberen, vaak gerelateerd aan cultuur en natuur. Juist omdat kinderen niet meer meereizen ontstaat er volgens 49% eindelijk weer ruimte om dingen te doen die ze zelf echt leuk vinden, 29% heeft dan ook geen behoefte aan reizen met kleinkinderen. Kindvrije accommodaties zijn voor 55% van de ondervraagden een pré. 86% bewandelt liever ongebaande paden dan de bekende trekpleisters te bezoeken en 70% wil graag nieuwe dingen uitproberen op vakantie. Aan één behoefte moet minimaal worden voldaan, en dat is een goed bed. Voor 78% van de ondervraagden is dat zelfs nog belangrijker dan goed eten.

Korthals Altes: “Overall zie je dat de groep fitte, actieve en kapitaalkrachtige 60-plussers groeit. Dat betekent echter niet dat 60 het nieuwe 30 is: deze groep heeft andere wensen en behoeften dan jongere generaties, ook als het gaat om reizen. Media en reisorganisaties kunnen veel winst behalen door nog beter in te spelen op de reis- en informatiebehoefte van deze doelgroep die de komende jaren een groot deel van de reisomzet zal vertegenwoordigen.”