In mijn vorige blog over de Visit Holland App ben ik ingegaan op de ontwikkeling en totstandkoming van onze app en de reis om de bewuste app in de App stores te krijgen. Maar dan staat de applicatie daadwerkelijk in de App store, en dan? Hoe zorg je dat hij gevonden en gedownload wordt?

Promotie van de app

Om zoveel mogelijk aandacht te genereren rondom de lancering van de Visit Holland App én om aan te sturen op zoveel mogelijk downloads hadden wij een actieplan klaar liggen. Ik ga hier in op 4 onderdelen van dit plan. Meer tips zijn bijvoorbeeld te vinden in dit blog op Marketingfacts over de lancering van de Symbaloo applicatie.

1. Een promotiefilmpje

We hebben een promotiefilmpje laten ontwikkelen waarin uitleg wordt gegeven over de verschillende functies binnen de Visit Holland applicatie. Om de gebruiker duidelijk te maken wat hij of zij krijgt wanneer ze de applicatie downloaden. Zo wordt er een juiste verwachting gecreëerd bij de smartphone gebruiker. Hoe stel je je persoonlijke reisplan samen en hoe deel je je bevindingen op Facebook? Een minuut vol met flitsende beelden en uitleg en je kunt de applicatie met je ogen dicht bedienen.

http://youtu.be/L6aIpHqO8hQ

Productpresentaties waarbij video wordt ingezet, leiden tot hogere conversies (in dit geval downloads) dan presentaties waarbij alleen tekst of statische foto’s worden gebruikt.

2. App support pagina op www.holland.com

Hoe werkt de Visit Holland applicatie? In welke talen is die beschikbaar? Waar kan ik het downloaden? Is het gratis? Op deze en andere vragen krijg je antwoord op de holland.com applicatie support pagina. Bovendien kan je bij het indienen van je applicatie in de App Store een support url meegeven en op je support pagina plaats je natuurlijk weer een link terug naar de App Store, dus dan is de cirkel weer mooi rond.

3. Persberichten

De marketing van Holland heeft verschillende doelgroepen in verschillende landen. De eindconsument bereiken wij onder andere via de verschillende on- en offline media. Er lagen persberichten klaar voor de Nederlandse en internationale pers met support vanuit onze internationale vestigingen. Dit heeft er voor gezorgd dat de Visit Holland applicatie door de media wereldwijd werd opgepikt: van KLM’s Holland Herald tot het Zweedse Vagabond en de Spaanse reiswebsite Expreso.

4. Trouwe fans

De eerste grote piek in downloads kwam vlak na een e-mailing over de Visit Holland applicatie naar onze eigen consumentendatabases.

30824_fullimage_Enews_App_560x350

Ook hebben we de promotie van de app doorgezet op de sociale media kanalen van Holland.com als Facebook en veelvuldig onder de aandacht gebracht op onze websites.

ASO… wordt vervolgd

Met 700.000 apps in de Store en 600.000 in de Google Play Store is het belangrijk om de applicatie onderscheidend te maken. Zoals eerder aangegeven is het belangrijk om een app te ontwikkelen die iets nieuws biedt en aansluit bij de behoefte van de doelgroep.
Maar misschien wel een van de belangrijkste aandachtspunten; hoe zorg je er voor dat die goed te vinden is? Volgende keer meer over ranking en new kid on the block: App Store Optimisation (ASO).

Dit blog is geschreven door Vera Wieringa. Vera werkt als webmanager op online marketing afdeling van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).