• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Hoe gebruiken consumenten social media bij het vinden van hun volgende vakantie?

3 januari 2013 door Lars Sang Mo Boom

We weten het allemaal dat het reisbureau steeds minder wordt gebruikt voor het oriënteren en boeken van een vakantie of andere vorm van verblijf, dat is niets nieuws. Maar waar gaat men zich dan oriënteren? Het simpele antwoord is social media.

En natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar de verandering is er, die gaat steeds harder, en zonder dat de consument hierom vraagt wordt het steeds normaler. Kijk maar eens om je heen hoeveel jongeren en ouderen er al Online en Social zijn. Hebben zij hier om gevraagd, wilden zij dit 5 jaar geleden? Nee, maar ze doen het wel. En hoe gebruiken ze dan Social Media bij het vinden van hun volgende vakantie?

Camper Vakantie USA

Inspiratie

Men gebruikt social media het vaakst voor inspiratie in de oriëntatiefase. Denk dan aan foto’s van accommodaties en bestemmingen. Of video’s van het interieur van de hotelkamer of de bungalow. Maar ook de omgeving kan tegenwoordig via Google Maps al tot in detail worden bekeken. Het wordt zo steeds minder een verrassing waar je naar toe gaat.

Pharos Reizen van ANWB op Pinterest
De inspirerende borden van Pharos Reizen op Pinterest.

Dit kan jouw organisatie er mee

Zorg dat je op de social networks waar jij actief bent inspirerende content toont. Liefst eigen foto’s en video’s van de allerhoogste kwaliteit, dat is overtuigender dan content van derden. Geef een virtuele rondleiding en laat zien waar men eventueel terecht gaat komen, neem de potentiële klant alvast mee in jouw wereld.

Meningen

Het web staat vol met meningen over producten en diensten, en dus ook vakanties en accommodaties. De oriënterende vakantieganger van tegenwoordig laat zich steeds meer leiden door de mening van anderen, liefst mensen die dicht bij hun staan. Maar ook vreemden die een vergelijkbaar profiel hebben worden steeds meer als ‘waardevol’ gezien. Denk dan aan mensen die net zoveel kinderen hebben als jij in een vergelijkbare leeftijd en waarvan de vader dezelfde hobbies heeft als jij.

airbnb reviews
Een voorbeeld van meningen bij Airbnb.com over een accommodatie. In dit geval een appartement in Atlanta.

Dit kan jouw organisatie er mee

Wees acties op de social networks waar men meningen achter kan laten over vakanties die jij aanbiedt. Als het meningen over jouw bedrijf betreffen, reageer daarop dan vanuit het bedrijf. Laat je waardering merken, geef antwoord op vragen en reageer zo goed en persoonlijk als mogelijk op klachten. Dit is de beste vorm van klantenservice die er is. Het zal vaak zorgen voor een postief viraal effect, of op z’n minst een goed gevoel bij de ‘klant’. Het zou misschien zelfs een klagende klant kunnen veranderen in een ambassadeur voor jouw bedrijf.

Service

We noemden het hierboven al, klantenservice. Mensen verwachten steeds meer klantenservice (webcare) via Social Media. Hier heb je diverse tools voor, maar de eerste stap is dat je besluit dat je deze vorm van klantenservice gaat accepteren in je organisatie. Gedaan? Dan moet je vooral gaan DOEN. En niet een paar uur per dag, nee, mensen verwachten dat je met webcare lange openingstijden hebt. En naast dat mensen met jou contact opnemen via social networks, ga zelf ook op zoek naar tweets en posts die relevant zijn voor jou of jouw klanten.

Sunny Cars Autoverhuur
Jammer en een gemiste kans dat Sunny Cars niet direct via Facebook gereageerd heeft op deze klacht.

Dit kan jouw organisatie er mee

Je zorgt voor een positief sentiment op het web door te reageren op reacties en om proactief te reageren op tweets en posts. Zorg net met de snelheid van het medium voor een oplossing via het social network en zeg mensen niet dat ze een 0900 kunnen bellen. Gebruik je webcare account niet of nauwelijks voor commerciele doeleinden, daar zit men niet op te wachten, tenzij het relevant is.

Tips & informatie

Social Media worden met name gebruikt bij het inwinnen van tips en informatie. “Wie weet er nog een leuk hotelletje in Parijs?”, “Heeft de trein naar Berlijn vertraging?” en “Zijn er nog leuke lastminutes naar Spanje?” zijn enkele tweets die ik onlangs voorbij zag komen. Reacties komen er van mensen uit directe omgeving of minder bekenden, maar zolang ze nuttig zijn of blijken worden ze als waardevol gezien. In elk geval heeft het social network voor antwoorden gezorgd.

ANWB biedt leden een platform om vakantievragen te stellen en informatie in te winnen van leden en experts

Dit kan jouw organisatie er mee

Reageer proactief op verzoeken voor een tip of informatie. Veelal gebruikt men hashtags zoals #tip. Hierdoor vindt je snel deze tweets en posts. Dit is een moment waar je ook commercieel kunt worden. Pas wel op je taal, overdonder de mensen niet, maar breng het op een speelse manier. Als je waardevolle reacties geeft zullen mensen je gaan volgen en krijg je een steeds groter publiek.

Acties en promoties

In deze tijden van economische tegenslag wordt men overspoeld met kortingen, acties en voordeel. Zo ook bij vakanties is het steeds gebruikelijker dat bedrijven kortingen geven. Social Media spelen hier een grote rol in qua verspreiding van je communicatie, omdat het media zijn waar jouw actie zich snel kan verspreiden. Let hierbij op dat je niet continue je aanbiedingen en acties communiceert, maar maak er aantrekkelijke en speelde communicatie van. Zorg ook voor een spel- of speels element.

Center Parcs actie
Center Parcs vertelt op een vriendelijke manier over hun vroegboekactie

Dit kan jouw organisatie er mee

Gebruik Social Media voor het communiceren van acties, kortingen en andere voordelen. Gebruik hiervoor een planning en zorg steeds voor een logische opvolging van je communicatie. Reken erop dat de actie een onvoorzien succes kan worden, zorg dus voor een Social Media noodscenario dat je volgt als het zover is. Spelletjes werken het beste, in combinatie met beeld. Niet iets geven voor een like of volger, maar laat iedereen kans maken, of nog beter, geef iedereen wat.

Foto’s: Lars Sang Mo Boom

Gerelateerde Berichten

  • Social media (Youtube)

    Social media is een actueel onderwerp. Elke marketeer is op zoek naar interactie met zijn…

  • Social Media Week Glasgow

    Deze week was ik aanwezig bij een aantal events tijdens de Social Media week in…

  • Blogtrippers.nl campagne, volledig via social media opgezet

    Wie droomt er niet van? Mensen ontmoeten via social media en fijne samenwerkingen opzetten. Als…

Categorie: Social media Tags: Facebook, Google, mobiel, Twitter

Over Lars Sang Mo Boom

Lars Sang Mo Boom helpt graag mensen tijdens hun reis van digital immigrant naar digital native. Hij haalt waarde uit het leven door te werken met studenten, jongeren en marketeers met als grootste uitdaging om gedragsveranderingen te realiseren. Een echt travel-dier dat inmiddels zijn plek in de Digital wereld heeft gevonden. Niet als eindbestemming, maar als onderdeel van de Permanent Beta filosofie. Zijn bedrijf Boombuzztic en stichting Digital Future Foundation zijn manieren om zijn passie met de wereld te delen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Marco van Leeuwen zegt

    3 januari 2013 om 13:12

    Leuk stuk Lars,
    Naast inspiratie blogs (bijv. als Droomplekken.nl) zie ik ook kansen voor Instagram als content/ marketingtool. Zeker in orientatiefase.
    Zie link: http://t.co/6XSpzWHw

    • Lars Sang Mo Boom zegt

      4 januari 2013 om 08:46

      Hi Marco, zeker. Even los van een specifiek network, gaat het erom dat de branche begrijpt dat mensen op zoek zijn naar inspiratie via beeld, video en tekst. Qua beeld en video zij instagram, flickr, pinterest en travel blogs slechts enkele van de vele voorbeelden.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM Social Media onderzoek hotels instagram Expedia TripAdvisor Google Airbnb technologie reizen destinatiemarketing Facebook Booking.com mobiel Vakantiebeurs travel TUI reviews NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring