Een bezoek aan het AFD 2014 Performance Based Marketing evenement  (voorheen affiliatedag) in de Fabrique (Utrecht) op 22 mei 2014 bracht ons nieuwe en interessante zoekmachine optimalisate of ‘SEO’ en ‘affiliate marketing’ seminars en tips.

AFD 2014

Het is alweer de 7e editie van de Affiliatedag die tegenwoordig bekend is “AFD Performance Based Marketing”, een drukke dag waar wij altijd graag een bezoek aan brengen en waar veel interessante sprekers interessante seminars geven. Wij besluiten alle SEO (zoekmachine optimalisatie) seminars te bezoeken, waarbij sprekers zoals Husmann, Eduard Blacquiere, Roy Huiskes en Kevin Verlegt dieper ingaan op de laatste technieken en nieuwtjes uit de wereld van SEO! Daarnaast biedt deze dag altijd de gelegenheid om mede marketeers te ontmoeten en contacten te onderhouden, met veel sponsors doen wij zaken en tijdens de ronde over de beursvloer komen we dan ook veel bekenden tegen van o.a. Zanox, Daisycon en Tradedoubler, het is opvallend dat een groot netwerk zoals TradeTracker niet te vinden is hier terwijl dat toch ook een zeer grote naam is in de wereld van Affiliatemarketing.

De ontvangst, seminars, lunch en aankleding zijn perfect geregeld, een fijn evenement om te bezoeken, het strakke dagschema geeft weinig pauzes tussen de seminars wat wel een beetje jammer is maar de lunch-break en de borrel na de afsluiting geven voldoende tijd om onder het genot van een drankje toch veel mensen te ontmoeten.

SEA move over

SEO is en blijft zeer belangrijk en dat geldt ook zeker voor voor travel websites. Meer dan 75% van de bezoekers die via een zoekopdracht op Google op uw site terecht komen zijn daar gekomen uit de organische zoekresultaten, een klein gedeelte is dus maar binnen te halen met SEA (search engine advertising). Het is dus belangrijk om hoge posities te behalen op belangrijke zoekwoorden, door de groeiende travel markt online wordt de concurrentie steeds harder en is het dus zeer belangrijk om voor uw site een zoekmachineoptimalisatie strategie te bepalen voor de lange termijn. Veel (grote) bedrijven stoppen een groot gedeelte van hun marketing budget in SEA terwijl posities in de organische resultaten dus veel meer kunnen opleveren en bijvoorbeeld ook niet 1.25 euro per klik van een bezoeker kosten.

‘Thin’ websites verliezen het door Panda 4.0

We kunnen er niet omheen, Google heeft de touwtjes in handen en heeft zelfs een dag voor de affiliatedag nog een nieuwe update uitgerold; Panda 4.0! Deze nieuwe update is een stuk strenger tegenover “thin websites” wat in feite wil zeggen dat pagina’s met weinig goede content bestraft kunnen worden. Naar verluidt heeft eBay en grote dobber gehad aan deze laatste update en is het verkeer via de zoekmachine wel met 80% gedaald. Het blijkt maar weer dat de content een van de belangrijkste punten is vanuit SEO oogpunt bekeken; ook voor de travelbranche met op de website diverse producten een focuspunt!

Backlinks en ranking

Tijdens het (seo) seminar van Husmann wordt er vooral naar de lange termijn strategie gekeken om een site goed in de zoekmachines te krijgen en behouden, en natuurlijk linkprofiel is daarbij van essentieel belang. Enkele jaren geleden zijn veel webmasters backlinks gaan regelen, het liefst zo veel mogelijk want des te meer links, des te hoger de ranking. Tot op zekere hoogte ging dit een tijdje goed, maar met de laaste updates van Google blijkt dat ‘slechte’ links met weinig waarde juist een negatief effect hebben op de rankings. Het is dan ook wijs om deze links te verwijderen door de linkende websites aan te schrijven en wanneer ze geen gehoor hiervan geven kun je zelf via “Google Webmastertools” de links een “Disavow” geven zodat Google deze linkende websites niet meetelt.

Grancanaria.nl onder de loep

Tijdens de SEO clinic die gepresenteerd werd door 3 seo guru’s;  (Eduard Blacquiere, Roy Huiskes en Kevin Verlegt) werden websites uit het publiek beoordeeld door deze mannen. Een van onze sites GranCanaria.nl kwam ook aan bod. Deze site heeft in het verleden veel content pagina’s gehad maar doordat er een nieuwe website op gelanceerd is, is de linkwaarde van de losse content pagina’s verloren gegaan. Dit hadden wij blijkbaar beter kunnen oplossen met 301-redirects (doorverwijzingen van oude pagina’s naar hun nieuwe locatie).

grancanaria.nl

Ook is het noodzaak om  meer relevante content toe te voegen en niet oneindig vaak de zoekwoorden in de tekst verwerken in de hoop dat de posities hierdoor sneller omhoog gaan. Dit zijn juist acties die alarmbellen laten rinkelen bij de zoekmachine gigant en kunnen je gemakkelijk een ‘penalty’ opleveren waardoor de posities juist negatief worden verwerkt.

[slideshare id=35044163&doc=seositeclinicafd14-140523081719-phpapp02]

Credits afbeelding: Brett Jordan (CC)