Zoover begint binnenkort met het genereren van reviews onder klanten van Transavia.com. Reizigers die hebben geboekt bij de KLM-dochter krijgen bij thuiskomst een mail toegestuurd, waarin hun oordeel wordt gevraagd.

Transavia.com gaat de informatie uit de anwoorden zowel intern als extern – op zijn website – gebruiken.

Stephan Bosman, onlangs winnaar van de eerste LOEY-award voor online-ondernemers, verwacht dat Zoover binnen een paar weken kan beginnen met het versturen van ‘welcome home’ e-mails aan Transavia-klanten. ‘We hebben de samenwerking al begin dit jaar gesloten, maar de technische implementatie heeft lang geduurd. Het had nogal wat voeten in de aarde om de systemen goed te koppelen. We hebben een paar weken geleden getest met vijfduizend e-mails en dat ging goed.’

Volgens Bosman is het van belang dat niet iedereen die boekt bij Transavia.com automatisch een e-mail krijgt bij thuiskomst: ‘Veel mensen gaan vaker naar dezelfde bestemming. Het kan gebeuren dat een vlucht wordt gecancelled, of dat iemand niet mee gaat vanwege iets ernstigs in de kring van naasten. Dan moet je natuurlijk geen welkomstberichten gaan sturen. Met dit soort dingen houdt het systeem rekening.’

De samenwerking tussen Transavia.com en Zoover wordt in de eerste periode alleen zichtbaar in de welkomstmails, waarin klanten om informatie wordt gevraagd over de vlucht, de bestemming en accommodatie. Een deel van de antwoorden wordt gebruikt om de database van Zoover te vullen, een ander deel – over de vluchten met name – kan Transavia.com voor zichzelf houden en gebruiken als een soort klanttevredenheidonderzoek.

In een later stadium zal de site van Transavia.com ook Zoover-informatie gaan brengen over bestemmingen en accommodaties. Bosman: ‘En als ze nieuwe vliegbestemmingen toevoegen, dan kunnen ze via onze database snel aan objectieve user generated content komen.’

Volgens Bosman is een invulpercentage van 20 tot 25 procent niet ongewoon bij enquêtes in de welkomstmail van terugkomende vakantiegangers: ‘Mensen hoeven het ook niet allemaal in te vullen. Ze kunnen eenvoudig dingen skippen in het review-proces.’