Destinatiemarketing gaat soms uit van de kracht van de eigen inwoners van de destinatie. De inwoners zelf lijken de beste personen om het verhaal van de stad over te brengen. Daarom hebben ze in Zwolle en Kampen een instagram fotowedstrijd georganiseerd onder haar eigen inwoners. En de fotowedstrijd moest ervoor zorgen dat de inwoners het verhaal zouden vertellen van de steden. Maar wat levert zo’n fotowedstrijd nu eigenlijk op aan buzz en aan cijfers? We zetten de statistieken voor je op een rijtje.
Zo werkt het
De eerste ronde speelde van 14 mei tot en met 3 juni 2012. In die tijd kon iedereen foto’s uploaden op instagram met de hashtag #ikbenzwolle of #ikbenkampen. De 25 foto’s met de meeste instagram likes gingen vervolgens, met nog eens 3 wildcards, door naar de finaleronde. Daarbij ging de teller weer op nul en moesten de finalisten tot en met 13 juni zoveel mogelijk likes op Facebook verzamelen. De deelnemers moesten in een maand tijd hun netwerk dus actief inzetten om likes te krijgen.
De statistieken op een rij
#ikbenzwolle | #ikbenkampen | |
Aantal foto’s gepost op instagram tijdens competitie | 1.063 foto’s | 332 foto’s |
Aantal likes van de Facebook fanpage | 232 likes, 76% uit Zwolle | 195 likes, 58% uit Kampen |
Facebook post met het grootste bereik | 4 juni ‘Stem nu’ (14.799 personen bereikt) | 4 juni ‘Stem nu’ (13.574 personen bereikt) |
Grootste aantal pageviews Facebook | 439 op 4 juni (bekendmaking top 28) | 575 op 4 juni (bekendmaking top 28) |
Totaal aantal weergaven van de timeline | 3.005 keer bekeken | 2.484 keer bekeken |
Hoeveel mensen praten hierover | 1.574 Viraal bereik in de best bezochte week: 20.635 mensen (4-6 t/m 10-6) Totaal bereik in de best bezochte week: 53.008 mensen (24-5 t/m 30-5) |
1.898 Viraal bereik in de best bezochte week: 20.722 mensen (4-6 t/m 10-6) Totaal bereik in de best bezochte week: 39.650 mensen (24-5 t/m 30-5) |
Aantal Facebook likes winnende foto | 288 likes, 50 comments | 430 likes, 51 comments |
Aantal Facebook likes top 28 | 1.253 likes | 2.201 likes |
Naast kwantiteit ook kwaliteit
De deelnemers aan de wedstrijd waren voornamelijk bestaande Instagram fans. Het succes van de campagne ligt voornamelijk in de interactie die is ontstaan op de Facebook pagina’s. Rinze Kaatman, marketingmedewerker bij IJsseldelta Marketing zegt: “Het totale budget voor deze campagne was beperkt. Circa € 7.500,-, waarvan € 600,- voor Facebook advertising. We zijn tevreden over de buzz die is ontstaan als gevolg van de campagnes. En los van de statistieken, zitten er prachtige plaatjes tussen die we zeker gaan inzetten bij de promotie van Zwolle en Kampen.”
De campagne is bedacht en opgezet door Zwolle Marketing, IJsseldelta Marketing en Bind Communicatie