• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Zwolle promoot haar stad via een fotowedstrijd op Instagram en Facebook

27 augustus 2012 door Annelies Hulshof

Destinatiemarketing gaat soms uit van de kracht van de eigen inwoners van de destinatie. De inwoners zelf lijken de beste personen om het verhaal van de stad over te brengen. Daarom hebben ze in Zwolle en Kampen een instagram fotowedstrijd georganiseerd onder haar eigen inwoners. En de fotowedstrijd moest ervoor zorgen dat de inwoners het verhaal zouden vertellen van de steden. Maar wat levert zo’n fotowedstrijd nu eigenlijk op aan buzz en aan cijfers? We zetten de statistieken voor je op een rijtje.

Zo werkt het

De eerste ronde speelde van 14 mei tot en met 3 juni 2012. In die tijd kon iedereen foto’s uploaden op instagram met de hashtag #ikbenzwolle of #ikbenkampen. De 25 foto’s met de meeste instagram likes gingen vervolgens, met nog eens 3 wildcards, door naar de finaleronde. Daarbij ging de teller weer op nul en moesten de finalisten tot en met 13 juni zoveel mogelijk likes op Facebook verzamelen. De deelnemers moesten in een maand tijd hun netwerk dus actief inzetten om likes te krijgen.

De statistieken op een rij

  #ikbenzwolle #ikbenkampen
Aantal foto’s gepost op instagram tijdens competitie 1.063 foto’s 332 foto’s
Aantal likes van de Facebook fanpage 232 likes, 76% uit Zwolle 195 likes, 58% uit Kampen
Facebook post met het grootste bereik 4 juni ‘Stem nu’  (14.799 personen bereikt) 4 juni ‘Stem nu’  (13.574 personen bereikt)
Grootste aantal pageviews Facebook 439 op 4 juni (bekendmaking top 28) 575 op 4 juni (bekendmaking top 28)
Totaal aantal weergaven van de timeline 3.005 keer bekeken 2.484 keer bekeken
Hoeveel mensen praten hierover 1.574
Viraal bereik in de best bezochte week: 20.635 mensen
(4-6 t/m 10-6)
Totaal bereik in de best bezochte week: 53.008 mensen
(24-5 t/m 30-5)
1.898
Viraal bereik in de best bezochte week: 20.722 mensen
(4-6 t/m 10-6)
Totaal bereik in de best bezochte week: 39.650 mensen
(24-5 t/m 30-5)
Aantal Facebook likes winnende foto 288 likes, 50 comments 430 likes, 51 comments
Aantal Facebook likes top 28 1.253 likes 2.201 likes

Naast kwantiteit ook kwaliteit

De deelnemers aan de wedstrijd waren voornamelijk bestaande Instagram fans. Het succes van de campagne ligt voornamelijk in de interactie die is ontstaan op de Facebook pagina’s. Rinze Kaatman, marketingmedewerker bij IJsseldelta Marketing zegt: “Het totale budget voor deze campagne was beperkt. Circa € 7.500,-, waarvan € 600,- voor Facebook advertising. We zijn tevreden over de buzz die is ontstaan als gevolg van de campagnes. En los van de statistieken, zitten er prachtige plaatjes tussen die we zeker gaan inzetten bij de promotie van Zwolle en Kampen.”

De campagne is bedacht en opgezet door  Zwolle Marketing, IJsseldelta Marketing en Bind Communicatie

Gerelateerde Berichten

  • Social Media Week Glasgow

    Deze week was ik aanwezig bij een aantal events tijdens de Social Media week in…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

Categorie: Destinatiemarketing, Mobiel, Social media Tags: destinatiemarketing, Facebook, ikbenzwolle, instagram, zwolle

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

instagram onderzoek travel Booking.com Vakantiebeurs TripAdvisor Facebook reviews Airbnb hotels NHTV KLM TUI Expedia technologie destinatiemarketing reizen Google Social Media mobiel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring